50 års jubilæum på Museumsbanen

9. juni 2012

Danmarks ældste privatbane og første museumsbane fejrede lørdag d. 9. juni 2012 sit 50 års jubilæum. Der blev ikke sparet på kræfterne og både rullende materiel samt den gode infrastruktur stod sin prøve. Det blev en meget flot dag, hvor vejret tilmed artede sig godt det meste af dagen.

Jubilæumstoget, der afgik fra Maribo kl. 10.00 er netop ankommet til Bandholm med ØSJS 2 Køge foran. Samme lokomotiv trak også første tog på banen for 50 år siden!

Der er gjort meget for at skabe et autentisk miljø på Bandholm station. Således blev uniformerne luftet - også postvæsenets (postvogn løber som første vogn i tog nr. 1). Men også autentisk inventar, lirekassemand, veteranbiler og en dampmaskine til tærskeværk (fra Maribo Frilandsmuseum) var fremme og bidrog til helhedsindtrykket.



Her er det APB 17, der kl. 10.50 ankommer til Bandholm fra Maribo med et flot tog og kører ind på spor 2. I starten af filmen ses en dampmaskine (fx til tærskeværk), som Maribo Frilandsmuseum viste frem.
Beklager blæsten i mikrofonen!

Så ankom APB 17 i spor 2 en halv time senere. Lokomotivet ligner Køge ret meget og er således også et typisk sidebane privatbane lokomotiv.

Og endnu en halv time senere var alle tre spor i Bandholm optaget af Museumsbanens tre fine damplokomotiver. En opstilling, der vist ikke tidligere er set. Senest ankomne var LJ 19, som er et større lokomotiv med kulvogn.



Alle spor i Bandholm er optaget af tog, nemlig med banens tre damplokomotiver side om side ca. kl. 11.45. Til venstre LJ 19, midtfor APB 17 og til højre ØSJS 2 Køge. Toget med APB 17 afgik til Bandholm Havn.

APB 17 er afgået til Bandholm Havn og LJ 19 i spor 1 skal netop til at løbe rundt om sin vognstamme.

Køge løber rundt om "sin" vognstamme.

APB 17 ankommer til Maribo og skal næsten helt ned til remisen i den østlige ende, før den baglæns kan trykke vognene til spor 2. Banen er i Maribo ikke i sin oprindelige linjeføring, en omfartsvej gjorde kål på den direkte vej ind til den gamle banegård og til Lollandsbanens perroner. Derfor den underlige manøvre.

Køge er på drejeskiven i Maribo. Lokomotivet fik dog ikke fri, men fortsatte om eftermiddagen.

Til gengæld blev LJ 19 bortrangeret.


På Maribo station var der omkring 13.20 godt gang i veteran materiellet. Køge lavede omløb i spor 1 (ikke i billedet), LJ M1 var netop ankommet med tog i spor 2, en stamme var klar til afgang i spor 3, mens Nordsjællands Veterantogs marcipanbrød og tre af Museumstogets stålvogne som tilbringertog var parkeret i spor 4.

LJ M1 med et lille tog i Bandholm. Teaktræ beklædningen på motorvognen matcher på det flotteste boggie-vognen på krogen.



Mens formiddagen stod i damplokomotivernes tegn dominerede et par dieselmotorvogne om eftermiddagen. LJ M9 ankommer 14.55 i spor 1 og kører dermed ind ved siden af LJ M1.

Igen var der tre tog i Bandholm. Nu er LJ M9 ankommet i spor 1.

Køge med tog i Bandholm Havn.

Vejret blev gradvis koldere og der kom lidt regn ved 4-tiden. Den åbne vogn ydede dog beskyttelse mod de våde elementer.