Bergensbanen

Besøgt i maj 2011

De 6 timer og 40 minutter mellem Bergen og Oslo er virkelig værd at bruge på togturen. Det er ikke fordi NSB er billig eller særlig luksuriøs. Men scenerierne udenfor vinduerne er spektakulære.
Afgang 8.40 fra Bergens flotte banegårdshal i centrum af byen.

Der kører lokaltog ud af banen, bl.a. fordi den første tunnel (Ulrikentunnelen) sparer pendlere for en lang omvej rundt om et bjerg. Sådan et lokaltog fra Arna er netop ankommet til højre. Toget til Myrdal, som vi skal med, holder til venstre og er af NSB type 69.

De fleste i toget stod af i Voss. De skulle tydeligvis på turist-rundtur i landskabet syd for Sognefjord. Ruten var Bergen - Voss (bus) - Gudvangen (skib) - Flåm (tog) - Myrdal - retur med Bergensbanen til Bergen.
Der er klapsæder i toget. Meget praktisk for rengøring af gulve og holder sko og støvler væk fra de postrede sæder.
Sørg for at sidde i venstre side i togets køreretning til Voss. Skift herefter til venstre side.

Fra Voss kravler toget opad mod tunnelen Uppsete - Myrdal. Heroppe mødte vi i maj måned massivt med sne og langrendsløbere brugte toget som lokaltog.
Det er tunnel-portalen vi ser midt i billedet.

Et blik tilbage lige inden vi kører ind i tunnelen.

Myrdal station. En råkold tåge hænger over den ellers så berømte station, der er skiftestation til Flåmsbanen.

Vejret er klaret op, da vi senere skal videre med tog nr. 62 til Oslo. Banen befærdes både af disse togsæt og af lokomotivtrukne eksprestog. Vores togsæt er af NSB type 73 fra sidst i 90'erne. Sæt jer i højre side i togets køreretning.
Togsættet tilter i kurverne, men kører ikke hurtigere end de lokomotivtrukne tog på strækningen.

I Finse er vi højest oppe, 1.222 meter over havet. Den berømte togvogn, der er en korridor mellem to afdelinger af hotellet i 1. sals højde.

Bedste pladser i togsættet er i cafeen. Der er en afdeling med 4 læder-armstole, der kan vendes og som sidder midtfor store panoramaruder. Det er om at spytte længe i den norske (dyre) sodavand, og nøje vurdere hvilken pølse, man skal have til frokost. Så kan man nyde turen herfra mod de flotte udsigter især mod syd gennem dejlige områder som Geilo og Gol.
Efter Hønefoss bliver det hele lidt mere civiliseret og kedeligt. Ekspressen kører iøvrigt den ret lange vej via Roa og Nittedal til Oslo.

Se mere om Bergensbanen på Wikipedia.