Til Berlin med nattog
Afgange med det private svenske Snälltåget alle dage (minus lørdage) 24. marts - 1. november. Se endelig køreplanen.

Udover dette planlægges der afgange ved julemarkederne og omkring jul/nytår.

Toget afgår fra Stockholm 16.23, Malmö 22.25, Ørestad 22.55, Høje Taastrup 23.21, ankommer til Hamborg 05.30 og til sidst til Berlin 07.46. Hjemrejsen fra Berlin afgår kl. 21.10, Hamborg kl. 23.59 og ankommer til Høje Taastrup 06.38, Ørestad 07.00, Malmö 07.35 og Stockholm 14.10.

Der er endnu ikke cykelmedtagning i toget, hvilket ikke er så godt.

I vintermånederne januar - marts 2024 vil nattogets destination i stedet være de østrigske alper med Innsbruck som den endelige destination for at tilbyde direkte nattog til skiturister fra det sydlige Sverige og Danmark.

Var første nattog fra Danmark

Afgangen søndag d. 27. juni 2021 var det første regulære nattog fra Danmark siden nedlukningen af CityNightLine i november 2014. Den søndag aften var der festlighed i Høje Taastrup, se mere hér. Hjemmesidens ejer fik plads på første tog fra Høje Taastrup til Berlin.

Håndtering af toget

Trandev SE operatør Stockholm - Malmö C

Hector Rail operatør Malmö C - Padborg/grænsen

Transdev DE operatør Padborg/grænsen - Berlin

Der er Snälltågets personale ombord under hele rejsen, der byttes personale i Malmö

Snälltågets vogne er normalt: 1 siddevogn + 2 liggevogne Stockholm - Berlin, spisevogn "Krogen", to ekstra liggevogne Malmö - Berlin

Lokomotiver og operatører er Stockholm - Malmö C Snälltåget med en BR193; Malmö - Padborg, HectorRail med en BR185 (241) og Padborg - Berlin: Transdev DE med BR112 (sandsynligvis).

Forplejning

Der er spisevogn "Krogen" med godt madkoncept med fra Stockholm til Malmö. Her kobles den af, og i en af liggevognene udnytter man service-kupeen "Lönnkrogen" til at tilberede simple, kolde måltider, varme drikke, drikkevarer (inkl. øl) og snacks, som bliver tilbudt ved kupeerne. "Krogen" er dog med i skisportstoget!

Pladser

Liggevogn. Du køber pladser på almindelig vis, men kan også købe hele kupeen, der er plads til seks. Opredning med overmadras, lagen, let dyne, hovedpude. Faktisk meget god komfort.

-

Hvilestole og siddepladser. Den mest bekvemme plads i en siddevogn er enten hvilestol (dyrest: en person på to sæder, forsynet med hovedpude, lagen og tæppe) eller siddeplads .

>> Se aktuel køreplan

Snälltåget råder over:

5 Vectron lokomotiver BR193, leaset fra ELL

16 svenske liggevogne BC2

2 AB3 (kombinerede 1. og 2. klasse siddevogne)

2 B1 (2. klasse siddevogne)

2 Krogen spisevogne oprindelig norske siddevogne

10 Bvcmz (renoverede tyske, internationale liggevogne, 160 km/t)

16 Bmzp (renoverede tyske, internationale siddevogne, 2. klasse, 160 km/t)

3 WRbmz (tyske spisevogne, 160 km/t)

1 F24 rejsegodsvogn (til ski-togene)

samt de 6 gamle danske liggevogne Bc-t, som ikke længere er i brug (heldigvis)

Historisk

I 1909 begyndte der at køre direkte tog mellem Sverige og Berlin. I 110 år kørte overførtes togene med "Kungslinjen" Trelleborg - Sassnitz, som Stena Line desværre nedlagde i 2020.

Snälltåget overtog trafikken i 2012 efter at SJ i 2011 indstillede deres tog på linjen. Se mere herom længere nede. Snälltåget kunne få kundegrundlag til 7-8 ugers sommertrafik med tre returløb om ugen samt noget højtidstrafik. Mange unge benyttede toget, der kørte med de gamle danske liggevogne, som var godkendt til at køre i Tyskland.

Den hidtidige, noget lange rejse skyldtes færgen Trelleborg - Mukran (Rügen) med Stena Line og de tider, der sejler færge om natten. Man kunne dog blive ombord i toget og sove hele natten, også under overfarten! Stena har dog i foråret 2020 lukket færgeforbindelsen, og Snälltåget har derfor besluttet at køre via Danmark til Tyskland. Til stor fordel for danske passagerer! Og velsagtens også til fordel for nattesøvnen. Til gengæld forsvinder en af de få tilbageværende jernbanefærge overfarter med passagertog, tilbage er vist kun nattog mellem det italienske fastland og Sicilien.

Foto fra Malmö i Kristi Himmelfarts ferien 2015, hvor togstammen lige er inde og snuse på perronen, inden den skal ud og vende, så lokomotivet vender den rigtige vej.

Transdev (før: Veolia) benytter seks ældre danske liggevogne af typen Bc (der for nogle år siden var Ferieekspressen fra København til Østrig) til Berlin. De er nymalede, og de fleste har Snälltågets indskriptioner på siden (se artiklen om Snälltåget nordpå).

Fra sæsonen 2021 vil Snälltåget indsætte 10 nyindkøbte liggevogne (tidligere CityNightLine) og hermed øge kapaciteten og have aircondition undervejs (et kæmpe problem med de gamle danske vogne). Se omtalen her.

Hectorrails flotte Siemens lokomotivier af typen 242 er foran.

Nu er togstammen skubbet på plads på Malmö C. Manøvren på banegården, den heraf følgende forsinkelse og personalets adfærd vidner om manglende rutiner og lidt amatørisme. Men det var også kun anden afgang i 2015 og det har også sin charme.

På vej af "kontinentbanan" ud af Malmö mod Trelleborg, da det var ruten. Liggevognene er i pæn stand, men ikke helt nutidig.

Toget savnede sandt at sige en sovevogn, så man kan vælge en lidt højere standard mod en mer-betaling. Det skulle gerne hjælpe med de nyere tyske liggevogne. Men det er ellers ikke en urimelig dyr tur, og den tiltrækker et ungt publikum. Vi var dengang blandt de absolut ældste i toget!

Historisk: Med Hector Rail lokomotiv i spidsen kommer man efter en halv time til den store færgehavn i Trelleborg. Stena Lines "Sassnitz" færge ligger til venstre i billedet.

Mens vi stadig har strøm på vognen. Alle små skilte og tekniske installationer er fra DSB's tid og på dansk sprog. Meget charmerende.

Så er strømmen gået. Sikkert pga af personalets ukendskab til toget. Vi bliver afhentet af en diminutiv rangertraktor.

Og bliver langsommeligt skubbet ombord på færgen. Det er muligvis det eneste sted i Verden, hvor dette finder sted! Altså passagervogne i drift ombord på en færge. Og ikke et togsæt, som vi kender det fra Rødby - Puttgarden. Og så endda et nattog, hvor passagererne skal kunne lægge sig til at sove på dækket (dvs. opholde sig på vogndækket under overfarten).

Færgens vogndæk har seks spor til tog. Og de var fyldte. Det midterste spor havde akkurat plads til vores vognstamme på 6 (lidt korte) vogne. De to hvide varevogne snyder; de er bare sat ind for at fylde den absolut sidste ledige plads.

Det er jo en forudsætning for færgefart med passagervogne, at vognene er forsynet med "øjne" under vognkassen, så de kan spændes fast på vogndækket.

Køreplanen er således indrettet at man sydgående benytter færgen som aften-ophold, dvs. tid til (rimelig) buffet i restauranten og tid til læsning, hygge på færgens passagerdæk. Men man må godt gå ned i toget, og fx lægge sig til ro, hvis man ønsker det.

Toget bliver ud på aftenen hevet ud fra færgen, der skal returnere nordpå. Nu parkeres vognene ved en perron og venter til midt på natten, før det afgår. Togets personale har indrettet et lille udsalg af forfriskninger i vogn 6 under dette ophold til "natteravnene". Stadig ingen strøm i vognene, og det gav stoppede toiletter, manglende ventillation og absolut mørke!

Man kan ikke påstå at alle passagererne var gode til at respektere natteroen. Ørepropper er et must!

Noget forvirrende morgen i Berlin. Ikke verdens bedste nattesøvn. Vi er blevet stoppet i Berlin Lichtenberg. Med et gammelt privatejet GVG type 109 nr. 3 lokomotiv i front. Og vi kører overraskende ikke ind til Berlin Hbh. Passagerne måtte i store træk selv finde ud af, hvad der skete og løse billet videre.

Passagerne fik efterfølgende denne mail:
Angående tåg 301 Malmö C-Berlin Hbf 2015-05-14
På grund av tekniska problem med loket i Tyskland så kunde tåg 301 bara ta sig till Berlin Lichtenberg och inte till slutstationen Berlin Hauptbahnhof. Loket hade tappat en del av sin dragkraft vilket kan skapa problem vid in- och utfarten till Berlin Hauptbahnhof, då det är relativt brant.
Vi beklagar det oplanerade bytet av färdmedel som ni blev tvungna att göra samt den bristfälliga informationen på plats.
Med vänliga hälsningar, Snälltåget

Ved afgangen søndag aften var den gal igen. Nu var informationsniveauet meget bedre. På Hbh. var det både tydeligt skiltet og i højtalerne, at passagerne skulle med et regionaltog ud til Gesundbrunnen, hvor Malmö-toget ville afgå. Inden afgang fik vi igen en mail:

På grund av ett tekniskt fel så kommer tåget idag att utgå från Berlin Gesundbrunnen (istället för Berlin Hauptbahnhof). Ni hänvisas till ett regionaltåg från Berlin Hauptbahnhof till Berlin Gesundbrunnen (resan tar ca 4 min) där byte sker till ordinarie tåg. Regionaltåget avgår kl 19.33 (mot Schwedt), planenligt från spår 6. Din biljett gäller på detta tåg. Vi beklagar det inträffade.

Interiør fra liggevognen. Det må have været fornyet siden den danske tid, hvilket afsløres af lidt slapt diodelys ved sengene. Det fikse system med sengeheste (til højre i billedet) og trappetrin (til venstre) er bevaret og fungerer godt. Sengene er lange nok og i midten og øverst er de acceptabelt brede, selv om kupeen samlet set er temmelig snæver. Der udleveres et bredt lagen (kan komme over og under en), hovedpude med betræk (på foto er det min egen grønne hovedpude) og et tæppe.

Så længe der er strøm er ventillationen nogenlunde, men giver en megen ujævn fordeling af luften. Men loftslyset kan ikke slukkes helt om natten. Underligt. På hjemrejsen virkede strømmen i toget, både på færgen og ved rangering. Det var dejligt.

På vej nordpå er der ikke nogen servering i toget, men omkring kl. 23 kører toget ombord på færgen, og "natteravne" kan fornøje sig deroppe, mens vi andre sov i kupeen. Toget blev ombord på færgen, mens den lå stille i Trelleborg i de tidlige morgentimer. Godt for mørke og ro til søvnen, der blev bedre på vej nordpå, end på vej sydpå.

Man møder ikke personalet i toget, andet end ved et tilfælde. Der kontrolleres ikke billetter. Men toget var jo også helt fuldt ved turen i Kristi Himmelfarts ferien, dvs. 6 vogne x 10 kupeer x 6 pladser = 360 passagerer. Rigtig fint, og lover godt for fremtiden!

Berlin i 2013 med kun fire (tidligere danske) liggevogne. Med et moderne (lejet) lokomotiv i front, der må rangere ved perronen, før der er klar til afgang.

Det nedenstående er historiske indtryk fra SJ-tiden med Berlin Night Express:

Toget har kørt med veklende køreplaner i mange år. I 2011 bestod toget af svensk materiel, dvs. svenske ligge- og sovevogne, SJ Rc6 som trækkraft på Kontinentalbanen Malmö - Trelleborg og på tysk side fremført af ældre ex DR E11 lokomotiver ejet af firmaet GVG. Omkring nytår 2008/09 bestod toget af 3 liggevogne BC2D (BC2-vogne i traditionel bemaling, men indvendigt i blåt plyds, nye klapborde, nye "sengeheste" og nye toiletter og uden vaskerum). Samt to sovevogne af typen WL1. Der var fra tjenestekupeen i den midterste vogn udsalg af snacks. En tysk togbetjent var med toget.

Det er forbavsende at det stadigvæk ikke var lykkedes for SJ at holde gang i ventilationen under den fire timer lange færgefart midt om natten. Passagererne lå og gispede af varme og uden frisk luft. Underligt at Scandlines ikke kunne levere strøm til vognene...

Ved ankomsten tidlig morgen i Berlin med Georg Verkehrsgesellschaft (GVG) type 109 med nummer 1. Lokomotivet er af den første slags el-lokomotiver, som DR (altså de østtyske baner) byggede. Typen hed E11 og dette lok hed dengang DR E11 084. Da DR og DB blev slået sammen kom lokomotivet til at hedde DB 109 084. Siden er det blevt solgt til GVG, der så betjener Berlin Night Express. Ironisk nok er reklamebemalingen "Scandlines", som er halvt ejet af DB (altså konkurrenten!).

Oversigt over tidligere østtyske lokomotiver i privat eje.

Berlins nye hovedbanegård har otte spor i underetagen (nord-syd gående retning) og fire fjerntogsspor og to S-togs spor i øverste etage (øst-vest gående retning). Den store højdeforskel er udnyttet til service funktioner og butikker relateret til de rejsendes behov. En U-bane er under bygning, så der kan komme skinne-forbindelse i flere retninger.

Nogle dage senere. 109-3 (ex DB 109 073) er klar til 2009's første afgang med Berlin Night Express på spor fire. De to sovevogne løber forrest. Til sidst "vores" liggevogn nr. 205. Der er fire af disse lokomotiver hos GVG, naturligt nok nummereret 109-1 til 109-4. Det er nøjagtig det samme lokomotiv, som kørte i 2015 (se ovenfor)

Der er denne morgen god plads på jernbanefærgen Sassnitz med i alt seks spor på hoveddækket, der alene bruges til togvogne (i al væsentlighed godsvogne - som altså holdt fri denne morgen).

I den første uge af året er afgangen 3.00 fra Sassnitz aflyst, så færgerne kan få lavet et motoreftersyn. Derfor blev vi blot rullet ombord, som om vi skulle sejle 3.00, men sejlede først kl. 8.00. En noget besynderlig episode, hvor man ved toiletbesøg kunne kigge ud af den åbne agterport ind mod færgelejet i Sassnitz-Mukran.

Det er ikke den oprindelige passagerhavn for Rügen-trafikken (som lå lige nord for i selve Sassnitz by), men godshavnen, bygget til sovjetrussiske godsvogne (bredspor), så strategisk vigtige transporter i sin tid kunne sejles udenom det mere ustabile Polen, direkte fra Sovjet til DDR.

Det er i mellemtiden blevet kl. 12 og færgen med ret få biler men et fyldt nattog er nået i land i Trelleborg. Bilerne skal på deres dæk vende, for der er kun åbning i agterstavnen. Efter lidt ventetid henter rangerlokomotivet os.

Rc6 1341 henter toget ved perronen, så vi kunne komme den korte tur til Malmö.