Den koreanske pavillon

En ret helstøbt oplevelse, men også med underlige elementer - som må tilskrives kunstneriske islæt. Autentisk i den forstand, at de tilbyder en kendt koreansk mad-opbevarings teknologi (fermentering) til hele verden: Gør som os, det vil hjælpe jer alle.

Rigtig mange madvarer går rent faktisk tabt i verden, fordi de ikke kan opbevares længe nok, eller opbevares forkert.

Kunstnerisk er det, og også provokerende. Den lille udsultede afrikaner-dreng sidder i et klinisk miljø. Simpel projektion, så billedet både er på glasset og sendes retur til væggen lige over projektoren.

Ja, han er ganske rigtig udsultet og sølle. Som Biafra-børnene i sin tid, da Nigeria lå i intern borgerkrig.

Løsningen i flg. Korea er fermentation i lerkrukker, store som små. Her projektioner på toppen af (plast) krukker, hvor separat lys nedefra indrammer strukturerne. Forskellige retter udsættes for mønstre og bevægelser. Igen kunstnerisk, men ak, hvor må nogen have været blevet sure, da brandskab og pulverslukker af myndighederne blev påtvunget en plads midt på spejlvæggen i baggrunden!

Et af dette års EXPO-trends var bevægelige skærme. Det så vi mange steder. Ikke noget med at fylde hele væggene op med projektioner, bare fordi det er teknisk muligt.

På nedtælling startede de sofistikerede industrirobotter en synkroniseret dans med LED-skærmene. De blev vendt og drejet, og ja, nogen gange med flotte 3D-virkninger. Men faktisk ikke så ofte, for vi skulle jo se på mad og opleve den skønne fermentering i krukkerne.

LED-skærmene var i ultra-høj opløsning og med dejlige farver og kontraster. Det fungerede fint med kontrasten mellem high tech og fødevare-æstetik og historisk håndværk.

Meeen. Så imponerende var show'et nu heller ikke efter min mening, selv om der var klapsalver ved afslutningen.

Et simpelt trick, som jeg må finde anvendelse for på et tidspunkt: Syv semitransperante stykker glas, en projektor bagfra og skiftende geometriske billeder. Mønstret vi ser forfra bliver vældig komplekst og flot!

Hvad mon der gemte sig bag alle de nedhængte snore? Noget vi ikke burde se?

Såmænd bare indkig til udgangen på rulletrapperne. Farvel til fermenteringens æstetik og fremtidssikring af verden, og ud i varmen og solen i Milano.