Fichtelbergbahn i Erzgebirge

Besøgt i maj 2015, tillæg med lidt billeder fra Erzgebirgebahn.

Som nogen nok ved, så er der en række smalsporede baner rundt om i det østlige Tyskland, der byder på plandrift med damplokomotiver året rundt. En af dem er Fichtelbergbahn i det sydlige Sachsen, helt ned til den tjekkiske grænse.

Erzgebirgebahns Desiro togsæt kommer fra Chemnitz til Cranzahl, en tur på 1 time og et kvarter. I Cranzahl er der overgang til Fichtelbergbahn på samme perron.

På 750 mm. smalspor stiger strækningen fra 654 m.o.h. i Cranzahl til endestationen Oberwiesenthal i 892 m.o.h. Det tager en times tid, selv om der såmænd kun er godt 17 km at tilbagelægge. Smukt er her i det flotte forår i maj måned. Bemærk stien til højre, som er den del af en lang vandresti langs banen.

Personalet må hoppe mellem vognene, når der skal sælges og kontrolleres billetter. Der var ikke almindelige overgange, så passagererne er bundet til den vogn, de er hoppet ind i.

Krydsning i Niederschlag. Tog på vej op ad bakke har lokomotivet retvendt. Og omvendt ned ad bakke.

Nu har vi skiftet dal og til venstre for toget i køreretningen ligger bækken, der udgør grænsen til Tjekkiet.

Banens depot befinder sig ved endestationen Oberwiesenthal, hvor lokomotiverne under det korte ophold kan få lidt service. Depotets placering betyder, at der kommer nogle tomtogs kørsler, fordi de fleste passagerer starter/slutter i den nordlige ende i Cranzahl.

Nu retur mod nord og mest ned ad bakke. Udsigt fra forreste vogn.

Erzgebirgebahn holder for rødt armsignal i Cranzahl. Der køres i en løs timeplan, normalt med et Desiro togsæt. Men der kan godt være to togsæt, hvis der er mange passagerer.

Hér passerer et togsæt Annaberg-Buchholz på vej mod nord.

Min film taget på turen i maj måned 2015 mellem Cranzahl og Oberwiesenthal og retur.

>> Wikipedia (tysk) om banen

>> Fichtelbergbahns egen hjemmeside