Gotthard-banen har mistet trafik til Lötchberg

Gotthard basis tunnelen åbnede 1.6. 2016:

På billedet ses ICE-1 testtog med 275 km/t ved den sydlige tunnelportal ved Erstfeld. Ved køreplansskiftet i december 2016 vil der blive regelmæssig drift via basistunnelen.

D. 8.9. 2012 åbnede persontogstrafikken gennem Lötchberg basis tunnelen.

16. juli 2007 startede godstogene at rulle igennem den ny tunnel på BLS-linien Bern - Domodossola; Lötchberg basis tunnel mellem Frutigen og Raron (i Rhone-dalen).

Nu fra køreplansskiftet 9.12. 2007 kører hurtigtogene (fx Basel - Milano) igennem tunnelen og skærer rejsetiden fra Bern til Brig ned fra 96 til 64 minutter. Den ny tunnel er 34,6 km. lang.

Se nyhedsomtalen på åbningsdagen.



Det er det blå stykke tunnel på kortet, der er åbnet i år. De grønne tunneler / linier er allerede åbnet. Af de røde tunneler er den 57 km. lange centrale Gotthard Basis tunnel under bygning og vil åbne for drift i 2015.

Lötchberg basis tunnelen går fra Frutigen i nord (i Kander dalen) til Raron (i Rhone dalen).

Kig godt efter: For midt i billedet passerer et tysk ICE tog nordportalen på Lötchberg Basistunnelen i Frutigen efter veloverstået hastighedsrekord på schweizisk skinnenet: 280 km/t. Følg udviklingen på BLS AlpTransits hjemmeside.

Fakta om tunnelen:
Fra åbningen er kun 14 km ud af de 34,6 km dobbeltsporige (resten følger i etaper)
Indre diameter: 8,4 m
Byggeperiode: 1999 - 2007

















Gotthard banen fejrer netop 125 års jubilæum i år. 2007 bliver så også det sidste år, hvor banen stadig har sin ubestridte føreplads for banetrafik der krydser alperne.
Læs videre fx hos SBB's historiske sider på nettet.

Tag en tur derned i 2007 før køreplansskiftet 9.12., og bo fx i Göschenen (nordportalen for den 15 km lange tunnel) eller 3,75 km oppe af dalen til højre i billedet med Schöllenen-Bahn (tandhjulsbane med 179 promilles stigning), der nu drives af Matterhorn-Gotthard-Bahn (MGB). Heroppe bor man fint i Andermatt. Se mere om mine oplevelser i Andermatt.
Læs evt. også Wikipedias omtale af Gotthard-linien (tysk-sproget)


Eller hvad med at opholde sig lidt i Arth-Goldau som er knudepunktet hvor Gotthard tilbringerbanerne fra hhv. Basel/Luzern og Zug/Zürich mødes? På den travle banegård passerer også Südostbahn's tog fra Luzern i retning af Rapperswill / St. Gallen og Romanshorn (Voralpenexpress).

På billedet til venstre kommer der et tungt godstog fra Basel mod Gotthard med Re 4/4 II og Ae 6/6, der i daglig omtale bare betegnes som Re 10/10. De kan hive et tog på 1150 tons op over Gotthard med 75 km/t.
På billedet til venstre ses også en bro over skinnerne. Det er den en-sporede banegård for Rigi-Bahn, som vi ser klar til afgang på billedet til højre. Se mere om mine oplevelser med Rigi-Bahn.

Se togafgange en tilfældig formiddag i Arth-Goldau. Fra midterperronens bænke er der god udsigt til begivenhederne. Hver time mødes Gotthard-togene på skift i nordgående retning (12 minutter over hel) og sydgående retning (8 og 6 minutter i hel) og udveksler passagerer mellem spor 4 og 5.