MOB - Golden Pass

Besøgt d. 1. maj og 3. maj 2008

Montreux-Berner Oberland-Bahn (MOB) markedsfører sine panorama- og "classic" tog agressivt i forhold til den ellers så kendte Glacier Express. Det kan der godt være grundlag for. Turen er i al fald flot, men alt i alt næppe så spektakulær som den anden (og meget længere) bane mellem Zermatt og St. Moritz.
MOB kører imellem Montreux og Zweisimmen og bortset fra lige ved Montreux (hvor der er ekstra lokaltog) befærdes banen af timetog, hvoraf panorama-togene kører efter en lidt hurtigere køreplan end de øvrige.
Turen tager knap to timer og man passerer undervejs to pashøjder. Læs Wikipidia's omtale af banen (på tysk).
Her er en typisk oprangering af et panoramatog med det stærke lokomotiv Ge 4/4 i midten. På den måde kan der være styrevogne i begge ender med de gode VIP-pladser i snuden under lokomotivføreren.


1. klasses panoramavogn As 103.

Panoramavognene findes i to generationer, den mest "bløde" version er fra 1979 (de tre vogne til venstre i billedet) mens den mere kantede version er (til højre i billedet) er fra 2000. Vognene har været i mindst tre bemalinger, nu er farven den gyldne + hvide med GoldenPass varemærket.
Billederne hér er taget lige vest for Schönried.

Styrevognen er ikke bare 1. klasse, men VIP-klasse. Udover to sæderækker i spidsen under lokomotivføreren så er der nærmest tale om avancerede sofaarrangementer:

På skitsen er det den ældre vogn fra 1979 der vises. Bemærk bar-afdelingen i den ene ende.

Helt ny er denne togstamme. Den består af fire pullman-agtige vogne og en standardvogn (som de lokale passagerer kan opsøge). MOB kalder vognstammen for GoldenPass Classic.
Foto fra Schönried station.

Den ene vogn kalder de Pullman Cave, navngivet efter de to ende-afdelinger med en tøndeformet konstruktion som "tag". 2. klasse.

Brs 201

Den anden vogntype er så Pullman Salon, også her et blik i 2. klasse. Vær ikke i tvivl: det virker ganske forlorent!

Bs 202

Der slås på hjulene på en Pullman Salon vogn i Montreux inden afgangen.

Jo, der er ganske god udsigt fra panoramavognen.

Et tog udstyret med almindelige passagervogne og med en GDe 4/4 fra 1983 som trækkraft på vej nedad bakke til Gstaad.

En morgenstund på banegården i Montreux. Smalsporsbanerne fylder langt mere i billedet end de sektoren med de normalsporede tog (kun de to hovedspor Brig - Geneve).

MOB kører uden tandhjul og stigningerne er meget vekslende. Fra Montreux går det stejlt op af skråningen i to store slynger med forrygende udsigt over byen og Geneve-søen. Stigningen ud af banegården er hele 73 promille, men denne stigning er dog ikke så vedvarende, således at RhB's Berninabahn alligevel må løbe af med betegnelsen Europas stejleste adhæsionsbane.
Pashøjderne er ved Les Cases (1111 m.o.h.) lige efter pastunnelen på 2424 m længde. Og den næste pashøjde er i det bløde landskab mellem Schönried og Saanenmöser (ca. 1270 m.o.h.).

Nogle af togene fremføres af et motorvognssæt som dette ABDe 8/8, kram fra 1968, med to passagervogne.

I Zweisimmen slutter smalsporet og herfra er det videre med BLS til Spiez ved Thunersee. Midt i billedet det klassiske brune BLS standardlokomotiv Ae 4/4 fra 50'erne med et regionaltog.
Det mærkelige spor-arrangement i midten af billedet er en simpel, men effektiv rampe mellem 1000 mm smalsporet og 1435 mm normalsporet. En normalsporsvogn kan køre ind på det forhøjede spor og kan forsynes med smalspors transportører og dermed rulle ind på smalsporsområdet, hvis den mobile, gule rampe lige flyttes til side. Skubber man til gengæld en smalsporsvogn op på den gule rampe, så er der pludselig adgang til ladet på en normalsporet fladvogn. I Zweisimmen kan MOB få materiel ind og ud fra sit spornet, der i øvrigt ikke er i 1000 mm forbindelse med de mange andre schweiziske smalspors net.

Overnatning i Montreux

Vi er jo i den dyre ende af Schweiz. Camping kan jo anbefales, men er årstiden ikke til det, så kan jeg anbefale Hotel Bon Port, Montreux (130 Sch Fr. pr. nat i enkeltværelse). Det ligger helt centralt ved kasinoet og sø-promenaden og i gå-afstand til banegården.