Til møde i sporvognsbyen Milano 31.3. - 2.4. 2006
31.3. Zürich Hbh. Jeg er netop ankommet med nattoget fra Wien Westbahnhof. Med i sovevognsprisen hos Wagon Lits var en let morgenmad på banegården.
CIS ALPINO togsættet klar til afgang mod Milano. Nogle afgange er med disse tog, andre med lokomotivtrukne vognstammer med SBB-vogne. For at være helt ærlig, så er den eneste fordel ved togsættet at der er bistro-afdeling. Ellers har toget en snæver profil og deraf ikke megen plads indendøre.

Dejligt hotel (Palazzo delle Stelline). Udsigt fra min munkecelles balkon.

Igen lidt udsigt med kirken Santa Maria delle Grazie lige overfor.

Linie 2 eller 3 foran La Scala operaen i det centrale Milano. Disse flotte 30'er-vogne kører altid solo.

90'er FIAT 3-delt vogntog linie 16 mod centrum ad Corso Magenta.

Inde i 30'er sporvogn linie 19. Der var rigtig mange af denne type.

Megen sporvognstrafik på plads nord for centrum..

Sporvognene kæmpede ofte med biltrafikken i kryds og på gaderne i centrum. Her 90'er vogntog i reklamebemaling (tv.) og 60'er-vogntog i traditionel orange bemaling. Der var også helt nye 6-leds lavgulvsvogne på nogle få linier.

Milano er virkelig en storby. Og i centrum bruger man mange penge hvis man er til shopping, restauranter og cafeer.

På Milano Centrale. Højhastigheds togsæt (som de kaldte Eurostar) parat til at køre til Napoli via Rom.

Med EuroCity tog (bestående af 7-8 SBB-expresvogne) i retning Zürich, nu i Lugano.

Første to sløjfer i Ticino-dalen under opstigning til Skt. Gotthard passet.

Vi nærmer os Airolo lige inden tunnelen.

De kendte og elskede sløjfer nord for tunnelen i og omkring byen Wassen med den karakteristiske kirke.

Nu i god fart ned af bakke mod nord med SBB Re 4/4 standardlok foran.

Udsigt til Viervaldstettersøen nord for Altdorf.
Efter togskiftet i Art Goldau kom jeg med IR-tog til Basel, hvor CityNightLine til København står klar på samme perron.
Togstammen består af tysk BR101 foran rød-hvid bemalet siddevogn med flysæder, blå liggevogn, blå sovevogn (to-etages) og (udenfor foto til venstre) blå, flot spisevogn.
Om aftenen 2. april 2006 er det det andet tog, der kørte fra Basel til København.
En fin-fin forbindelse! Tak for det!
I dobbeltdækker sovevognen er de fleste 2. klasses kupeer med to senge anbragt i underetagen. Der er ikke megen plads at boltre sig på, når sengene er slået ned. Man kan faktisk ikke gøre meget andet end at lægge sig, eller smutte ned i spisevognen.
Det sidste er nu også et godt bud på et par behagelige timer i selskab med god mad, gode øller og god betjening.
Spisevognen bliver koblet af i Fulda, og de tre andre vogne kører forrest i det nu samlede nattog H.C.Andersen til København, der også omfatter vogne fra München (inkl. spisevogn) og fra Hagen.

Der er nogle 1. klasses sovevogns kupeer, der er dobbelt så store og på 1. sal. Den ekstra plads bruges til garderobe, bad/toilet, bord og stole.
Og selvfølgelig to senge (ja, eller én) i den anden ende. Sengene i sovevognen er 10 cm. bredere og 5 cm. længere end i liggevognen.