Nattog og IC-tog i Finland

Finske statslige togselskab VR kører tog af høj kvalitet og med en god dækning over hele landet. Selvfølgelig tættest omkring hovedstaden Helsinki og mellem de store byer sydpå. Men der er også fantastiske tog nordpå til polarcirklen. Nattoget til Rovaniemi slutter ikke her, men i Kemijärvi. Men de fleste passagerer og bilerne i biltogsdelen sidst i toget slutter turen i Rovaniemi, der som bekendt ligger et par kilometer syd for polarcirklen.

Nattog i Finland forbinder Helsinki, Turku og Tampere med Oulu, Rovaniemi, Kemijärvi og Kolari.

Her er nattoget kommet til Rovaniemi efter en lang og behagelig nat. Køreplanen er fint afpasset med afgang midt på aftenen kl. 20.20, så man evt. kan nå en tur i spisevognen for godnat-øl, eller bare falde til ro i de dejlige kupeer. Om morgenen åbner restauranten meget tidligt. Eller man kan - hvis man har forudbestilt det - få serveret morgenmad på sengen, før toget når Rovaniemi kl. 7.20.

Som det kan anes på billedet medbringer toget en et-etages spisevogn i midten. Toget har været i to dele fra Helsinki, og består nu (efter rangering midt om natten - opdagede det ikke) af to andre halvdele.

De 50 dobbeltdækkervogne, der kører nu, blev indfaset fra 2006. Der er bestilt endnu ni sovevogne hos Skoda for at møde den store efterspørgsel (leveres i 2025), og endnu 30 vogne er optional. De nye vogne vil tilbyde fx dobbeltsenge i underkøjen.

Her er oversigt over en sovevogn. Der er ikke liggevogne i toget, men siddevogne udover sovevognene. På første sal finder man dobbeltkupeerne med eget bad og toilet. I stuen de tilsvarende kupeer, men uden bad og toilet.

Der er gennemgang i stuen, dog løftet imed nogle trin forhold til kupeernes beliggenhed i midten af vognen.

Foto fra vestibulen udfor sengene 119 og 120. Det fremgår at der er nogle trin op fra udgangsdørene, som er i lavgulvs afdelingen.

Både stuen og 1. etage er rummelige. Det finske fritrumsprofil er både bredt (som det svenske), men også meget højt (det kan svenskerne ikke præstere). Det hele minder mere om Amtrak i USA. Men vognene er nye og lækre. Og sengene er det bedste, jeg har prøvet i et tog. Adgangsvejen op til øverste køje er ikke helt optima, og sikkerhedsnettet i øverste køje kunne jeg i al fald ikke finde ud af at aktivere, men skidt med det. Denne kupe (seng 215 og 216) havde ekstra plads til bagagen bag hver seng.


Bad og toilet er udført snedigt, sådan at en skillevæg kan drejes, så den i venstre position tryller rummet om til bekvemt toilet med håndvask. Og i højre position er rummet blevet til et bruserum. Om morgenen efter brusebad må et håndklæde ofres til gulvet, så man ikke bliver våd. Men der er perfekt vand i brusehovedet - nøjagtig som derhjemme! Og sæbe/shampo dispenser til rådighed. Toget kører så fint på skinnerne, at man ikke føler at et bad er særlig dramatisk!

Toilettet er endog forsynet med bidét bruser. Det bilder jeg mig ind jeg aldrig har mødt før i tog.

Fra en kupé, der ikke har eget bad og toilet, men derimod en klassisk vaskekumme arrangement.

Bemærk trappen op til øverste køje. Men har lidt svært ved at finde den rigtige "angrebsvinkel" især op ad trappen.

Plads til bagage under nederste seng.

Bemærk at kupeen er tilladt for rejsende med kæledyr, for der står en skål til vand, og en ekstra vandflaske til hunden/katten.

På vej til spisevognen. Siddeområdet er meget typisk fyldt af (yngre) rejsende, der kun har købt ganske lidt, men sidder og hygger sig.

Man bestiller og betaler i baren til den anden side. Ikke rasende billigt, men det kan heller ikke forventes. Meget international atmosfære.

Med IC-toget fra Rovaniemi sydpå med slutdestinationen Helsinki.

Interrailkortet udfyldes før toget sætter igang.

Business (Ekstra class) afdeling på 1. etage (blindgyde) over restauranten.

Også her en hyggelig spisevognsafdeling, udført noget anderledes end i nattogets spisevogn.

Der kan i flere vogne medtages ski og cykler. Meget sindrig mekanisk løftemekanisme, hvor forhulet skal i først, så tager en fjeder over, og hiver cyklen op og ind og baghjulet gribes af sin egen krog. Sluttelig kan man afslåse mekanismen med en nøgle.
>> Se hvad VR skriver om cykelmedtagning

Finnerne tilbyder i deres IC-tog løsninger, som man ikke ser andre steder. Som her: aflåselige bagagerum til lidt mere "følsom" bagage.

Der er ligesom i nattoget niveauforskelle i toget. Når rengøringsvogne skal igennem toget, så er der elevator i hver vogn, så at man kan komme rundt mellem etagerne: Stue, mellem-niveau (mellem vognene), 1. sal.

En masse passagerer stiger ombord i Kemi ved den Botniske Bugt. Vi stiger af, og normalt ville vi have taget toget til Torneå og Haparanda, men for tiden er den bane under udbygning med luftledning. Så vi måtte tage en bus til grænsen.

I Haparanda på den svenske side kører der tog igen til Luleå. Her holder Nordtog (kørt af norske VY) klar til afgang fra den store, flotte og nyistandsatte station.

Endnu kan man ikke se el-masterne på broen over Torneelven. Den kommer først til at blive benyttet, når strømmen er klar. Der er to sporvidder over broen. Set fra venstre (i forgrunden): Spor 1 og 3: Normal sporvidde 1.435 mm. Spor 2 og 4: Finsk bredspor 1.524 mm. (som i øvrigt er 4 mm bredere end russisk bredspor). Broen var i 1919 udført med et brofag, der kunne dreje, så skibe kunne passere. Kirken i baggrunden er i den finske grænseby Torneå.