Nattog i Sverige


SJ Nattåg
SJ Nattåg er relevante for os danske enten fra Malmö og Göteborg til Stockholm og måske videre til Åre/Storlien, eller hvis vi skal videre fra Stockholm til Lapland. Først følger billeder fra Stockholm-toget, sidst fra Åre-toget. Vælg selv ovenfor til særskilt side om Laplandstoget.

Spor 5 på Malmö C. Nattoget til Stockholm står klar til afgang med en Rc6 i front. Ruten har været alvorligt truet af nedlæggelse, men er der heldigvis kommet 65% flere rejsende og toget fortsætter i al fald 2016 med.


Indvendigt i en VL1 sovevogn til tre personer i den ældre udrustning, der kører Malmö - Stockholm. Vognen er med det typisk rundede profil og med døre i begge ender, der ikke lukker automatisk. VL1 er fra 1960'erne, men er renoveret flere gange og fremstår meget pæn.

Sengene er meget brede og behagelige. Der er nøglekort til kupeerne, og brusebad (som dog var ude af funktion, da jeg skulle prøve).


Officielt kører toget til perron i rigtig god tid før afgang i Malmö og Stockholm, og man må benytte toget, også efter ankomst. Det kan dog i praksis knibe lidt. Hér klargøring til natten på Stockholm C. spor 12.


Gangen i VL1 (ældre udgave) er meget bred og alle størrelser bagage kan komme frem. Der er, som det fremgår, plads til ekstra bagage i gangen. I kupeerne er der plads til ski, bagage under nederste seng (25 cm. højde) og hen over sidegangen (dette gælder kun de gamle vogne). Toiletter i hver ende, og brusebad i den ene (på foto).


Indretning i 1. klasses sovevogn af typen VL4 fra 1980'erne. Hver kupé har eget bad og toilet. Kupeen kan redes op til en eller to rejsende. Vognen er ligeledes moderniseret. Der er kun indgangdøre i den ene ende af vognen. 1. klasse medtages slet ikke i Laplandstoget.

Liggevognene har pænt brede og lange senge, og der er relativ god plads i kupeen. Midterkøjen er lidt hård, men ellers går det meget godt.

Med seks sengepladser, så skal man som forventet koordinere sine aktiviteter lidt i kupeen.

Ved ankomst til Malmö om morgenen. Skal man nå 20 minutter før til København og evt. nå EC-toget til Hamborg, så skal man skifte i Lund, som det også annonceres i toget.

I Sverige er det således muligt at køre med nattog på strækninger, hvor køretiden ikke effektivt er meget mere end fem timer.

SJ Nattåg Storlien - Duvet (Åre) - Stockholm - Göteborg

Her kommer nattoget fra Storlien (grænsen til Norge) på vej til Göteborg via Stockholm, der ankommer til Åre station en mørk december aften. Afgang 21.03.

Dette nattog er nu via et offentligt udbud blevet sikret året rundt.

Bemærk den gamle stationsbygning i Åre til højre i billedet, der er ombygget til café. En ny bygning fra 2006 med butikker har overtaget stationsfunktionerne, lige bag fotografen.

Ikke alle vogne har automatisk dørlukning. Personalet skal rundt og smække dørene! Med 12 vogne er der lidt at se til!

En helt særlig kunst er jo at få anbragt ski og omfangsrig bagage i vognene. I hver ende af vognene er der rum til den store bagage.

Snälltåget ferietog til Åre/Duved og Vemdalen
Snälltåget (tidligere Transdev) kører også med nattog fra Malmö. Se deres køreplaner.
I ski-sæsonen december - april to gange om ugen, nemlig onsdage og lørdage kl. 16:30 fra Malmö kører Snälltåget via Stockholm til ski-destinationerne Åre/Duved og Vemdalen. Toget deles i Uppsala.

Og tilsvarende retur torsdage og søndage og er hjemme i Malmö næste morgen 7.05.

I 2018/19 er sæsonen 19/12 – 21/4.

Nyt lokomotiv (Siemens Vectron) trækker det lange tog (foto december 2016).

Lokofører er på vej til sin plads i et Hectorrail lokomotiv foran Snälltåget i 2015 alt mens et Snapptåg (X2000) ruller ind på spor 4. X2000 kører til Stockholm en times tid hurtigere end Snälltåget.

Bagerst kører bagagevognen. Mod en lille ekstra-betaling kan man komme af med ski og kufferter hernede (dog åbnes bagagevognen kun i Malmö, Lund eller Stockholm). Vældig rart, for så skal man ikke slås om bagagepladsen oppe i vognene.

Foran bagagevognen kører fire tidligere danske Bc-t liggevogne, som Transdev har købt. Kun den ene har ikke fået Transdevs hvide farve, men er bevaret i de gamle DSB-farver.

Det er hernede de billigste liggevognspladser er at hente. Kupeerne er også 20-30 cm. smallere end i de svenske forrest i toget. Man kan som noget særligt købe sig en hel kupé, så man selv kan vælge hvor meget plads, men vil have. Det sker oppe i de svenske vogne.

Fra efteråret 2013 er vognene nymalede og dekoreret med det nye navn "Snälltåget" og destinationerne Åre, Stockholm, Malmö og Berlin.

Da liggevognene er de samme som hos SJ, så kan jeg kun sige at pladsen er god. Fra vintersæsonen 2015/16 tilbyder Snälltåget som SJ bedre linned end de lidt trælse lagenposer.

Foran de danske liggevogne kommer en siddevogn og så den norske spisevogn "Krogen" som indvendigt er udstyret a la Orientekspressen.
Foran spisevognen kører hele ni svenske BC2 liggevogne.
Der er med de nyere tidligere tyske IC-vogne også indrettet nye spisevogne, således at der altid er en spisevogn med på toget.

Spisevognen byder på varm mad, der er ærlig og i orden, rigtig varmet mad på rigtige tallerkener. Fra 2016 ny med nyt og lækrere inventar. Fotos med julepynt.

Personalet varetager alle funktioner i toget. Baren kan til dyre svenske priser også levere alkohol. Men maden koster ikke urimeligt meget. Der serveres også morgenmad før ankomst til Åre, men ikke på vej sydpå.


Klik på billedet og se menuen med priser.

Med Inlandsbanan til Röjan/Vemdalen
Nu igen er der kørsel fra Malmö med nattog i sæsonen til destinationer på Inlandsbanan sammen med Aåre/Duved toget, så fra Malmö er det ét samlet tog. Det er altså stadig med Snälltåget: nattog fra Malmö til Vemdalan. Til begge afgange er der også transfer til Vålådalen med bus fra Undersåker.

Lidt historiske billeder, da TÅGAB var operatør ved denne første afgang vinteren 12/13, hvor der (også) var afgang en lørdag eftermiddag. Rc6 1323 er foran.

Fire liggevogne Bc2 og en bistrovogn (forrest) udgør toget. Toget kørte dengang via Göteborg til fjeldene.

Tågab's vogne er flot dokoreret med dansende elge og bjørne. Vognene indgår nu i Snälltågets noget anderledes udseende vogne.

Meget hyggelig restaurantvogn navngivet Klövsjö løber forrest i toget.

Der kan ikke være el-lok foran hele vejen. På Inlandsbanan kommer der et stort ranger-diesel foran inden toget ankommer til slutdestinationen Östersund ud på næste formiddag.