Salzkammergutbahn

Besøgt d. 29. april 2008 samt i maj 2009

Den 107 km lange sidebane mellem Stainach-Irdning og Attnang-Puchheim blev færdig i 1877. Dens eksistens blev oprindelig begrundet i behovet for at transportere salt ud fra minerne i området. Læs meget mere i Wikipedias grundige omtale.
Idag er den opdelt, så at der er mest trafik - på halvtimes basis - nord for Koppental (til/fra stationen i Obertraun) og kun de gennemgående regionalekspresser kører sydpå hele vejen gennem Koppental via Bad Aussee til Stainach-Irdning.
Der hentes tømmer på spor 4 i Bad Aussee. Godstoget afgår mod nord, når først regional ekspressen har passeret.

Og her kommer så persontoget nordfra, der kører ind på spor 3. Lokomotivet er en type 1116 (Taurus) der har rigelig med trækkraft til de tre vogne.

Koppental er en snæver slugt, der rummer en vandring langs banen. Der er ikke enormt mange foto-lejligheder undervejs, men der er meget smukt. Bemærk at togene, der befærder Bad Aussee IKKE holder i Koppenbrüllerhöhle, og at denne station kun betjenes (nordfra) i sæsonen 1. maj - 26. oktober.

Regionalekspressen sydpå har lige netop forladt Hallstatt station med en type 1142 som skubber.
Stationen befinder sig helt øde og isoleret fra byen, men der er en lille båd, der sejler frem og tilbage over Hallstätter See i forbindelse med togankomster og -afgange.

Stemning fra torvet i Hallstatt. Bemærk det blomstrende pæretræ i midten af billedet. Det regnede trøstesløst, da jeg var på besøg i 2008, så jeg fik kun ringe lejlighed til at nyde den meget turistede idyl.

IC-tog fra Wien med en type 1044 langs med Hallstättersee på vej mod station Hallstatt. Hvert andet time-tog kører fra/til Linz eller Wien, og kører som REX på Salzkammergut banen. Kommer det fra Wien, så er det med IC-materiel og vognene har kørt sammen med vogne til Salzburg og er rangeret over til Salzkammergut banens spor i Attnang-Puchheim - en fornøjelse der er sjælden i Europa! Bemærk den ny-anlagte vandre- og cykelsti langs søen.

Regionaltog skubbes igennem den ny-udsprungne skov mod endestationen Obertraun. Den nye vandre- og cykelsti giver gode chancer for fotos langs banen.

Og igen et regionaltog ved Obertraun.

To ÖBB City Shuttle tog krydser i Ebensee. Alle stationer er betjente.

Trafikken på den nordlige etape er som nævnt travlere, idet hver andet tog kun kører ned til Obertraun - som virkelig er et lille sted. Når togene vender her skyldes det at der hér har været plads til at lave en banegård med omløbsspor.