Schafbergbahn

Besøgt i maj 2009 og i maj 2016.

Fra St. Wolfgang til Schafberg i Salzkammergut kan besøgende komme fra den mondæne by ved Wolfgangsee til den spidse, dramatiske bjergtop med denne lille tandhjulsbane af 5,85 km. længde. Undervejs bestiges bjergsider med 260 promilles stigning, hvilket gør banen til en af verdens stejleste tandhjulsbaner (og Østrigs stejleste). Banen har sporvidden 1000 mm og tandhjulssystemet er af typen Abt. Togene korresponderer med bådfarten på søen, men der er ikke tilsluttende bane-forbindelse, så man må tage sig til takke med postbussen fra banegården i Bad Ischl (Salzkammergutbahn), når man kommer på besøg.


Video taget i 2016 fra forskellige steder langs banen. Musik til slut fra den dejlige danske film "Sommer i 'Tyrol", som til dels er optaget på og ved banen.
Man skal passe på køreplanen. Faktisk er kun to tog garanteret på de dårligste dage i banens sæson fra ca. 1. maj til oktober. Til gengæld kører de med dublerede tog, når vejret er godt eller der er booket mange passagerer. Man booker plads til opkørslen, når man køber billet. Der kan forudbestilles plads, og er der 20 passagerer, kører toget.
Her ses to tog på vej op over engene 5 minutter efter starten i St. Wolfgang i kurven lige inden Dietelbach.

De dublerede tog kører ganske tæt bagved hinanden. Hér lige inden Dorneralpe.

Togene krydser i Schafbergalpe, hvor der er plads til at to bjerg-gående og to dal-gående tog mødes. Dette foto er dog en manipulation, idet det er ét og samme tog, der ses på vej ned, men er klippet sammen af fire fotos.

Efter at have passeret de dal-gående tog møder togene den stejleste stigning i kurven på 260 promille. Fire olie-fyrede damplokomotiver fra hhv. 1992 (nr. 11) og 1995 (nr. 12-14) med tilsvarende moderne vogne betjener trafikken på almindelige (travle) dage.

Samme skiftespor set fra den anden side.

Nøjagtig samme sted blot fotograferet fra en anden vinkel. De gamle kul-fyrede damplokomotiver træder til i højsæsonen juli-august med to dobbeltløb i supplement til de ordinære tog.

Efter kurven kører toget sideværts på bjergets sydside i en dejlig blomstereng. Grusbunken bag lokomotivet er det opgravede materiale fra den viadukt, man har måtte grave i sin tid. Som det fremgår så er de mange bortsprængte sten stadig bare og ubevoksede efter de mange år (fra banens åbning i 1893).

Fra toget er der nu den skønneste udsigt mod Wolfgangsee. Frokost- og overnatningsstedet Schafberg Alpe (nederst til højre) ligger aldeles pragtfuldt på disse græsgange.

Som et kuriosum kan nævnes, at den dejlige danske musical "Sommer i Tyrol" (1964) til dels fandt sted i og omkring Schafbergbahn, og at scenerne hvor Sigismund Sülzheimer (spillet af Ove Sprogø) forelsker sig i dejlige Klara (spillet af Lone Hertz) foregår ved Gasthof Schafbergalpe. Det lille tandhjulstog (dengang drevet af ÖBB) er Schafbergbahn og Sigismund stiger ikke af ved topstationen, men altså ved Schafbergalpe, hvor der er et vigespor. Toget med én vogn, der optræder i filmen, er med et af de gamle damplokomotiver, der dengang var ejet og drevet af ÖBB. Hotel-scenerne i "Sommer i Tyrol" er dog fra hotellet Mitteregg og ligger på Gaisberg nær Salzburg. Indendørs scener er naturligvis fra Nordisk Films studier i Valby.

Nogenlunde hér må optagelserne til "Sommer i Tyrol" være foregået. Jeg nyder i maj 2009 udsigten til Wolfgangsee mod sydøst. Gasthof Shafbergalpe ligger lige over taget på den lille hytte til højre, mens topstationen for banen anes oppe på bjergknuden.

Ganske højt oppe på bjerget går det stadig ligeud med to tog i tæt rækkefølge. Lokomotivet betjenes af én person, mens at der altid er placeret en person i styrevognens kabine.

Web-side indehaveren er foreviget, mens han fotograferer toget.

Nedad gående tog er lige dukket ud af banens eneste tunnel, som ligger i en skarp kurve lige under top-stationen.

Topstationen i 1.732 m højde er forsynet med en noget monstrøs ventesal over sporene. Der kan parkeres hele fire tog heroppe.
Man booker plads til sit retur-tog på banegårdens billetsalg (gratis).

Varer til Hotel Schafbergspitze (hotel og restaurant) læsses af og skal hives op med træk-banen, der ses til venstre. Lige inden er varer til den mindre restaurant med det dejlige navn Hut Himmelspforte sat af og kørt op til hytten med en lille 2-takt ladvogn.

Hotelpersonalet kører med træk-banen ned igen med returvarer mens næste tog netop ankommer. Gad vide om det ikke er mod regulativet?

Om eftermiddagen venter togene på afgangstid 10 minutter over hel. Togene rangerer faktisk, så afgangen er fra sporet længst væk fra fotografen.
Med lidt mere sne på bjerget i 2016. Lokomotiverne er konsekvent bemalet på denne facon nu om dage.

Rejsetips:
Gasthof Schafbergalpe ligger utroligt smukt og må være en favorit på bjerget. De har et godt, jævnt østrigsk køkken, og stedet ledes af en bayerisk hotel-fatter op i årene. Kan bookes på poeller@schafbergalpe.com
30 euro inkl. morgenmad i et lille, hyggeligt værelse med bad og toilet ude på gangen.
Hotellet på toppen koster mere end det dobbelte.
Eller bo bare nede ved søen i St. Wolfgang. Det er også overkommeligt - og der er meget kønt.
Links:
Schafbergbahn egen hjemmeside
Banen er ikke længere drevet af ÖBB, men drives af SchafbergBahn & WolfgangseeSchifffahrt.
Wikipedias omtale af Schafbergbahn
Andre tandhjulsbaner i Østrig (allesammen sommer-baner):
Achenseebahn og
Schneebergbahn