Service ombord på ÖBB NightJet
Du kan bestille flere forskellige senge-standarder
  • Sovevogn - Og skal det være på 2. eller 1. klasse? 1, 2 eller 3 i kupeen. Og så kan du ikke være sikker på om du kommer i bekvem 1-etages eller snæver dobbeltdækker sovevogn...
  • Liggevogn, du skal bestemme om du vil være i 4- eller 6-personers liggevogn.
  • Og hvordan er det med morgenmad ombord?

Og så er det jo rart at vide noget om bagageforhold, toiletter, strøm osv. Det kommer jeg nærmere ind på her.

Dobbeltdækker sovevognen

Så skal vi ind i sovevognen. Der var denne aften to med fra Hamburg til Wien. ÖBB har en række dobbeltdækker sovevogne meget lig de dobbeltdækker sovevogne, som tyske CityNightLine har haft.

Når man ønsker at være i kupé med to eller tre personer, så kan man godt købe en seng, og så komme sammen med andre rejsende. Man skal så angive, om man er kvinde eller mand.

Sådan ser dobbeltdækker sovevognen hos ÖBB ud. Øverst fire 1. klasses kupeer, og øverst i midten (over ventillationsanlægget) en 2. klasses kupe. Nederst otte 2. klasses kupeer og derudover i den ene ende en 2. klasses 4-personers kupe, og i den anden ende personalekupe.

Kupeerne både i bunden og nederst i dobbeldækker sovevognene er meget snævre. Personalet vil normalt møde de rejsende med opredte senge, og det kan være svært at overtale dem til at give os bare en time eller to med siddepladser, inden det passer os at gå i seng. Meget ærgerligt.






Bagagen hober sig op i den lille kupé.
I hver ende af dobbeltdækker sovevognen er der en kupé, der har været beregnet til fire overnattende, men som nu kun bruges med tre senge. Det er nok en fordel, hvis man kender hinanden i denne kupé, for ikke mindst bagagepladsen er håbløs.



Men det kniber med pladsen i de små kupeer. Med lidt god vilje kan man klemme mindre bagage ind i skabene. Resten må ned under sædet (hvor der ikke er meget plads) eller bare efterlades på gulvet.

Der er ikke plads ude i gangen, hverken ved den lille trappe ned til kupeerne, eller andre steder, for der er ikke indrettet bagageskabe nogen steder.



Til forskel fra de tyske vogne af samme slags, så er der hos ÖBB (og det er rigtig godt!) en tilkalde knap til betjeningen, så man kan få redt kupeen om fra dag- til nattilstand og vise-versa (hvis de vil yde den service), samt bede om betjening i al almindelighed fra spisekortet.

Personalet kan nemlig godt sælge drikkevarer og snacks om aftenen.

Sovevogne, en-etage, comfortline
ÖBB har købt en række sovevogne fra tyske CNL. Typen er ganske ny, fra 2005, og der findes 42 stk. af dem. De hedder type WLABmz. Mange er stadig bemalet i (falmede) rød-hvide, tyske farver. Det er de bedste sovevogne for 2. klasses passagerer.

Kupeernes og sengenes numre er disse fra indgangen og tjeneste-kupeen og videre frem mod toilet/bad i den bagerste ende:
Kupé nr.: 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1
Underkøje: 62 61 52 51 42 41 32 31 22 21 12 11
Mellem køje: 64 63 54 53 44 43 34 33 24 23 14 13
Øverste køje: 66 65 55 45 35 26 25 16 15

Kupeer med røde numre er 1. klasse med lidt mere plads og (især) eget toilet og bad. Man kan skabe forbindelse mellem to kupeer ved de grønne prikker på billedet nedenfor ved at åbne en foldedør og dermed etablere et familie-område i sovevognen som alternativ til liggevognen.

2. klasse kan bookes som én-, to- ("economy") eller tre-personers ("tourist") benyttelse. Øverste seng har jeg aldrig set i brug, men skal snart prøve det selv. Den strækker sig ind i bagagepladsen over sidegangen.

Den midterste køje har en sving-mekanisme som i liggevognen, så den kan anbringes i to højder, alt efter om øverste køje bliver benyttet.

Nederste seng måler 190 x 75 cm, midterste seng 190 x 75 cm, øverste/ekstra seng 200 x 65 cm.
Hvis en seng ikke skal i brug, er den bare klappet op mod væggen.

Her ses en kupe i enkelt-sengs benyttelse med vaskepladsen åben.

Køber man en plads i sådan en to-personers kupé kan man jo godt være så heldig at benytte den alene. Men der kan selvfølgelig også være en anden (af samme køn), der også skal være der.

Kupé nr. 11 i "dag-position" om morgenen.

Morgenmad er inkluderet ved køb af plads i sovevognene. Se ovenfor. Man kan bede om en ekstra kop kaffe.


Sovevognskupeerne kan som regel kombineres to og to, især velegnet ved rejser med familier med børn. Her ses to kupeer slået sammen og bordet er slået ud som "spillebord".

I et-etages sovevognene er der tilkalde-knap, så konduktøren véd, at man vil i forbindelse med ham. Hvad enten det drejer sig om at få lavet kupeen om fra dag- til nat-position, eller om man ønsker servering.

Deler man kupé med en fremmed, vil konduktøren henvise dig til morgenmad i en anden kupé, hvis makkeren stadig sover.

Der er "nøglekort" til hver kupé i sovevognene. En stor behagelighed.

Udover at der er bad og toilet i enden af vognen er vaskepladsen virkelig pæn. Der er altid drikkevand i flaske og bægre i sovevognen, samt sæbe (løs eller sæbebeholder), håndklæder og vaskeklude. Medbring selv ørepropper.

Skal man have luksus, så kan man betale for at få en 2. klasses kupé i single-benyttelse, eller købe 1. klasses billet og overnatte i de særlige 1. klasses kupeer. Se nedenfor.

Bagageplads
Der er rimelig plads til bagage. Dels er der plads højt oppe over sidegangen og langs nabokupeen (lige nøjagtig udenfor billedkanten til højre - højt over håndvasken - med sikkerhedsnet!



Dels under sæderne (26 cm højde). Man kan til nød sætte en kuffert på kupeens gulv (ind mod klapdørene til næste kupe). Eller man kan få hjælp fra konduktøren, som måske kan finde plads i en (tom) kupe i nabo-liggevognen.



Udover en udmærket pude kan man løfte hovedgærdet i flere trin. En fin lille detalje
.
Utroligt hvad der er proppet ind i det diminutive toilet i enden ved konduktørens kupe.
I sovevognen er der i den bagerste ende af vognen kombineret toilet og bad (åbnes evt. med værelses hul-kort = nøgle). Det er lidt dumt at toilet og bad på den facon er samlet. Det kan give et ekstra pres på benyttelsen. Og toiletlugten harmonerer ikke perfekt med det rare bad.

Og lige ved siden af konduktøren et diminutivt toilet (foto til venstre: det er alvorligt ment, når jeg siger at det er lille!).

Støj
Ørepropper kan anbefales, så uvante lyde kan holdes borte under nattesøvnen. Pas dog på: Grænsekontrol Holland/Tyskland kan forekomme og vil afkræve pas og er ikke glade for at du ikke hører dem!
Sovevogne, 1. klasse
I en-etages sovevognene er der tre 1. klasses kupeer (nr. 6, 8 og 10).
Udefra kan de let kendes ved de bredere vinduer. Indefra på gangen, så er der kunst-finér udfor disse kupeer, og de har (naturligvis) mere plads. Senge (og sæder i dagtimerne) er dog de samme som på anden klasse (så vidt jeg ved). Der er klapsæde og bagageplads bag døren til toilet/bad.
På billedet har en kupé været brugt med alene-benyttelse i toget fra Amsterdam til København.

Udover mere plads, eget toilet/bad, så er der bedre service i 1. klasse. Du får velkomstdrinks og en meget bedre morgenmad.



Som altid i sovevognene er apteringen ganske sindrig.

Toilet og bad er kombineret ganske fikst. Bemærk handvasken, der "bor" inde i brusekabinen, men når man skal i bad skubbes den væk på teleskop-arm (der også er afløbet).
Første klasse kupé i dobbeltdækker sovevogn. Det er den lækreste type kupé, der findes. Sengene i den ene ende. I midten bord og to løse stole.

Og i den anden ende plads til bagage, samt ikke mindst eget toilet og bad.

Liggevognene

Der redes normalt kun op til fire personer i ÖBB's liggevogne, selv om de er bygget (efter klassisk forbillede) til seks personer. Men man kan også vælge den snævre og billigere version med seks personer.

Foto fra øverste køje. Bemærk den karakteristiske kant, der fungerer fint som sengehest, så man ikke falder ned på gulvet.

Der er udmærket bagageplads på (det rene) gulv og dertil også bagageplads over gangen. Stige til øverste køjer op mod vinduet, hvor der også er en lille bagagehylde og et bord.

Der er afskærmet mod lys fra gangen ved en pussig, men velfungerende plade, der skydes op og ned. Fra denne vinkel ses det tydeligt, at kupeen oprindelig er tænkt til seks overnattende gæster.



I en kupé, jeg har prøvet, ville gardinet ikke blive nede. Rullegardinet er fjeder belastet, og balancen var ikke i orden.

Jeg klarede det med proptrækkeren i min schweizerkniv.
Sengen er ok bred, men som i de tyske liggevogne er madrassen rigelig hård. Hovedpuden er meget sølle, men dog betrukken, ligesom lagenposen og tæpperne er ok. Medbring evt. selv en hovedpude, og har du et liggeunderlag i bagagen, ville jeg rulle det ud ovenpå sengen, så det kunne blive et noget blødere leje.

Der er klapsæder i sidegangen i liggevognen. Herligt.

Morgenmaden mv.

I en af de velkendte, små 2. klasses kupeer i under-etagen. Man bliver budt velkommen med vand, mousserende vin, bags med saltsnack, håndklæde, slippers - altsammen til at beholde, hvis man ønsker det.

Når der udføres billetkontrol lige efter afgangen så serveres der i sovevognene lidt boblevand og måske tilmed en lille velkomst-dessert. Man føler sig rigtig velkommen i toget!



Menukort hos Newrest / Wagons-lit i sovevognen, hvor man straks om aftenen bliver bedt om at udvælge sin morgenmad.
Personalet er behjælpelig med at udfylde morgenmads bestillingen! Med seks enheder fra menukortet så får man en udmærket morgenmad, og de varme drikke kan naturligvis få opfyldning.

Der er også vand til rejsende med liggevogn, og hér er bakken med morgenmad (inklusive i prisen) for én person. Om aftenen bliver du spurgt til om du vil ha' kaffe eller te. Ikke storslået, men ok. Og kaffe kan man bare få mere af.

Historisk: Den gamle type sovevogn

Vi starter i den pæne ende af den ældre østrigske sovevogn. Længst væk fra Wagons-lit personalets tjenestekupe er der to 1. klasses kupeer med eget bad og toilet.

Se et panoramabillede fra netop denn kupé i dagposition og i natposition



Og sådan ser det ud inde i baderummet i 1. klasse i den gamle spisevogn. Ganske rart!


I almindelig 2-personers sovevognskupé Hamburg - Wien. I dag-positionen er kupeen faktisk ikke særlig komfortabel. Sædet er al for stejlt og der er for lidt benplads. Denne type sovevogn kører formentlig ikke længere - men er erstattet af dobbeltdækker sovevogne nogenlunde lig dem, der ikke længere kører hos CNL.

I nat-positionen kommer kupeen imidlertid til sin ret. Sengene er gode og der føles ikke så snævert i kupeen som i dag-position.

Kupeen er dog rarere end de små kupeer i dobbeltdækkervognene.
ÖBB satser stadig på nattog og biltransporttog. Følg denne udmærkede og lange beskrivelse af ÖBB's dejlige tog, inkl. dobbeltdækker sovevognene.