Svævebanen Stalden-Staldenried-Gspon

Besøgt i juni 2009 og i de følgende år

Stationsbyen Stalden ligger på bjergsiden i Matterdalen, netop hvor en sidedal går op til Saas. Det er derfor stationen hedder Stalden-Saas, fordi så ved passagerer til Saas, at hér skal der skiftes til postbussen op i sidedalen.

Skal man derimod op til landsbyen Staldenried på den anden side af dalen eller videre op ad bjerget til Gspon, så kan man bekvemt skifte direkte på stationen, hvor regionaltogene korresponderer med afgange med svævebanen.

NYESTE: Svævebanen bygges i om 2018, så der kommer større kapacitet og nyere materiel. Den ny bane åbnes i efteråret 2018 til Staldenried, og i december 2018 helt til Gspon. Det kan garanteres at svævebanens charme vil gå tabt. Derfor bevarer jeg også billeder fra den gamle bane.

Byggeplads ved Stalden-Saas banegård. Sammenlign med foto lidt nede på siden af den gamle dal-station for svævebanen - begge fotos er taget fra nøjagtig samme sted.

Tilsvarende byggeplads i topstationen Gspon. Der vil stadig blive tale om gondoler, så to ad gangen befærder hver sit strækningsafsnit.

Her ankommer svævebaneerstatningsbussen (flot ord, forøvrigt!) til Gspon og passerer et hølæs. Der er ikke kørevej fra Staldenried til Gspon, men et hjulspor i skoven er opgraderet og med denne lille 4WD postbus er det altså muligt i 2018 at opretholde et minimum af service med en køreplan. Der er maks plads til 16 passagerer i bussen. Er man en gruppe så ring til dem på forhånd, helst dagen i forvejen - hvilket kan være svært, for hvornår præcis skal man bruge bussen?

Man skal blot under sporene og ind gennem den charmerende træbygning - så starter svævebaneturen straks.

Billetter købes sammen med togbilletten eller separat, men stadig inde i stationens billetsalg (kan lige nåes inden afgangen).

Fotos dette sted og længere ned i artiklen er af den gamle, charmerende svævebane, der nu er fortid.

Svævebanen har nærmest været "svævebanernes moder" og har været forbillede for svævebaner på mange modeljernbaneanlæg verden over.


Her ankommer den lille kabine til stationen. Der er plads til 8 (de siger selv 12!) personer og stor bagage (og ski) kan anbringes i bagage-rum ude i det fri. I den øverste etape kan der spændes en "bagagevogn" op under kabinen, idet der ikke kan køre varevogne op til Gspon.

Efter afgangen kommer der hurtigt udsigt over byen. Der dyrkes vin i Stalden (se nederst til højre i billedet), som de praler med er Europas højest beliggende vinmarker.

Vi møder den anden kabine. Der gøres et ekstra stop på den nederste bane, fordi der i Staldenried er et ekstra stoppested. Det medfører naturligvis at den anden kabine hænger og svæver ud over dalen et sted, mens af- og påstigning (selvbetjent) foregår andetsteds.
Der skiftes kabine i Staldenried og der må påregnes lidt ventetid. Der er toilet og venterum at benytte.

Kapaciteten er 10 passagerer, hvis bagagen lægges udenfor. Der er faste tider, men hvis der er ekstra pres på, så køres der hele tiden. Afgang fra Gspon. Har man ikke billet oppefra, så køber man i mellemstationen i Ried.

Topstationen i Gspon ligger i 1899 meters højde. Herfra går der dejlige ture ud i bjergene, bl.a. i retning af Saas. Her kan man fx fra Sänntun i 2169 m nyde udsigten til Bietschhorn (3934 m) som ligger i Lötchberg massivet.