Tur til Wien februar 2008

Wien er en fantastisk by. Ikke mindst hvad angår den offentlige transport. Den kører virkelig på skinner...

Jeg fik under fem dages ophold anledning til at tage nogle typiske billeder:
"Mannheim" vogntog, som stadig er det mest dominerende i Wiens gader. Består af ledvogn af typen E2 ca. fra 1980 og af bogiebivogn c5. Line 62 på Karlsplatz udadgående.

Samme type vogntog på linie N på vej over Donaukanal af Taborstrasse.

Midt i 90'erne begyndte man at få nye lavgulvs ledvogne. Her ses den korte udgave (24 meter) af A-typen med kun 3 mellemled. Aksler er placeret i de fire overgange.
Den 35 meter lange version B har 5 mellemled.

Jeg sidder i ringlinien nr. 1 ved Parkring, hvor de to ringlinier 1 og 2 udligner køretiden, idet de hele tiden kører i ring, nr. 1 med uret og nr. 2 imod uret.

Helt særligt i Wien er kombinationen af sporveje i gadeplan m/u eget trassé, på helt egne strækninger og som hér som undergrundstog. Matzleinsdorforplatz er en undergrundsstation med sporvogne, vel og mærke i et trekantskryds.

Her ses en linie 6 fra Westbahnhof i fuld fart mod Zentralfriedhof.

En linie 65 er lige afgået fra perronen sydfra med kurs mod Karlsplatz. En linie 62 står og venter til højre og skal samme vej ind til centrum.

U6 fra Florisdorf til Siebenhirten betjenes udelukkende af sporvognsmateriel. På Handelskai mødes to modsatgående tog. U6 til venstre mod Florisdorf anføres af en T-vogn (ca. fra 2000) men rummer nok, ligesom det sydgående tog flere vogntyper i blandet tog. E-vogne og en særlig førerstand-løs udgave af E-vognene kobles lystigt sammen i U6.

I Meidling (undergrundsstation) på U6 ses netop sådan en førerstand-løs E-vogn midt i et U-bane tog.

Wiener Lokalbahn er en særligt kolorit blandt Wiens sporvogne. Her er et dobbelt vogntog med et reklame-overtrukket T-vogntog forrest med deres særlige tre-leddede E-vogns type bagerst. Foto fra Karlsplatz, toget er på vej til Baden. Hvert andet tog (typisk kun med et sæt) kører kun halvvejs til Wiener Neustadt.

Her ses det samme tog under fart op ad Wiedner Hauptstrasse. Wiener Lokalbahn material er bemalet blå / creme-hvid.

Wiener Lokalbahn 3-leddet E-vogn lige før afgang fra Kärtner Ring. Vognene har førerplads i begge ender, idet man i Baden ikke har vendesløjfe (og i øvrigt kun har enkeltspor de sidste 6 minutter ind til Josefsplatz). Der er derfor også døre til begge sider. Bemærk den magelige indretning med blødt betræk og borde ved alle pladser. Det er klogt at kombinere vognene, så lavgulvsvognene kan servicere passagerer med barnevogne og megen bagage.

Wien har udover U-bahn, sporvogne og busser et omfattende net af S-baner og regionalbaner. Her er S15 på vej fra Meidling mod Liesing. Det er den mest typiske type, der ses, nemlig type 4020 ca. fra 1980.
S'et i S-bahn står i Wien for Schnellbahn og ikke for Stadtbahn, som vi kender fra Berlin (og vel sagtens også fra København).

S-bane S45 kører "lidt for sig selv" som en slags ringbane mellem Handelskai og Hütteldorf. Den har lige fået nyt udstyr, nemlig typen "Talent" med typenummer 4024.