Zittauer Schmalspurbahn

Besøgt d. 27. april 2013

I det tidligere østtyskland findes der en række smalsporsbaner, der året rundt alene betjenes af damptog. Helt nede mod sydøst, klemt inde mellem Polen og Tjekkiet findes en lille perle.

Læs mere om Zittauer Schmalspurbahn på Wikipedia, eller på deres egen hjemmeside.

Klargøring af toget fra Zittau hovedbanegård.

Der har i banens historie været en del kørsel med rollbock vogne, dvs smalsporede transportvogne, der kunne medtage en normalsporet godsvogn. Der lå et par industrier oppe ad banen, der på den måde havde forbindelse til hovednettet.

Der medtages cykler og billetter sælges med moderne hjælpemidler i toget, når man ikke stiger på en af de betjente stationer.
I starten fra Zittau hovedbanegård kører banen lidt nedad i dalen og passerer under Niesse-broen (normalsporet til Tjekkiet).

Nazisterne bombede broen sidste dag i verdenskrigen, men den er genopført. Bemærk det typiske kolonihave kvarter i forgrunden.

Forårsgrøn stemning i udkanten af Zittau, hvor ellers grimme boligblokke fra DDR-tiden dominerede.

Bro over flod i Olbersdorf viser, at banen i en lang periode var dobbeltsporet.



Banen deles i to grene i Bertsdorf. Nogle gange kører "hovedtoget" mod Oybin (som denne morgen kl. 9.31), andre gange kører hovedtoget til Jonsdorf. Der er altid forbindelsestog til den anden gren, som i dette tilfælde med veteran dieseltog i venstre spor. Det er også muligt at se to damptog køre ud samtidig.

Bertsdorf banegård er bevaret som en perle af jernbaneromantik.

Et kig ind i (det aflåste) billetsalg.

Et kig mod syd mod den betjente kontrolpost (hvor filmen ovenfor var optaget) og remisen.


Omløb i Oybin. Bemærk rollbock-vogne i forgrunden.


Omløb i Jonsdorf. Meget karakteristisk for banen er den markante klokke på lokomotivet, der bruges ved stationer for at advare forbipasserende.


Tog ankommer til Jonsdorf. Sporet løber opad bakke helt til stationen, hvilket giver en fin lydeffekt ved ankomsten. Det var ud på eftermiddagen blevet meget tåget.


99 731 fra 1928 er koblet foran toget klar til afgang mod Bertsdorf. Lyden er den karakteristiske for et damplokomotiv med trykluftbremse.


Materiellet er i fineste stand. Som denne frontlanterne på 99 731.

Fra spisevognen.

Rangering i Zittau. Vognstammen sammensættes efter hvad man skønner, der bliver behov for. Bemærk DR Regio Desiro tog på vej til Dresden i baggrunden til højre.