Sveriges Järnvägsmuseum i Ängelholm

Besøgt i 2006 og 2015

Svenske Banverket (svarende til BaneDanmark) har sit museum blot 20 min. nord for Hälsingborg. I Ängelholm, hvor kontinentbanen (godsbanen) drejer fra, har Banverket sin skole og museum.
Det er et udmærket, lille museum med vægt på gode historier og en masse genstande, der mest relaterer sig til infrastrukturen (anlægsarbejder, skinner, broer, signaler) og det liv, der knytter sig til banen. Der er fra museet i Gävle lånt nogle køretøjer.

Museet har til huse i den gamle ringremise, hvor drejeskiven er væk og overdækket.

Der er dias-show og kørsel på 1:32 anlæg (kørsel på anlægget afpasset til det fine historisk anlagte show) hvor de store linier for jernbanetrafikken trækkes op.

Lokomotiv simulatoren "Lokomotion" er en biograf, hvor man følger begivenheder fra lokomotivførerens plads, og hvor rystelserne fra kørslen opleves, fordi biografens passager-afdeling rystes computerstyret af filmens begivenheder.

Her er damptoget på 890 mm smalspor bremset kraftigt op, fordi en kærre sad fast i en overskæring. En ulykke blev med nød og næppe undgået.

Vi får en fortælling fra 1900-tallets begyndelse: Damp på smalle spor. Så med første type ellok på normalspor. Og endelig med nutidens X2000, hvor farten sættes gevaldigt i vejret til slut. Slingren i sporet, skinnestød, kurver, skiftespor og passerende tog bliver meget livagtige i sådan en simulator. Godt gået!

Dette diorama viser banearbejdernes vilkår. De havde hver en strækning, der skulle overvåges for fejl og mangler. Konen passede typisk et led dér hvor den ydmyge tjenestebolig var placeret. Dræsinen til højre er arbejderens private køretøj, så han kunne slippe for opslidende gentagne vandringer langs sporet. Til venstre ses chefen på inspektion med en arme arbejder som "motor" ved håndsvinget.

Fjernstyringscentralen fra Kiruna komplet monteret i museet. Rigtig meget er originalt fx oversigt over højtalerudkald og strækningskøreplan. Man får demonstreret en krydsning mellem to tog. Videoklip fra de forskellige strækningsafsnit. Bravo!

Hvorfor er det egentlig at jernbaner er så smarte? En tung last er let at flytte på skinner og metalhjul. Det kan afprøves ved dette simple eksperiment.

Første type sporstroppemaskine fra 1952, hvor én mand nu kunne udføres hvad der før krævede 16 mands hårde arbejde!

De blev indført lige efter 2. verdenskrig, og de har larmet ganske frygteligt!

El-lokomotiv af D typen (nr. 109) er køreklar og står med flotte stålvogne fra 30'erne foran museet.

Et museum, der er et besøg værd. Nemt og billigt tilgængeligt via Helsingør, nu også med Pågatåg. Medlemsskab af det danske jernbanemuseum giver gratis adgang i Ängelholm.

Links:
>> Museets hjemmeside