St. Moritz og vandreture herfra

Byen ligger 1.600 moh.

St. Moritz er kendt som vinterferieby for de velhavende. Men byen er også et hit for vandrere. Vi bor helt centralt i de flotte, høje alper. Vi kommer til at opleve vandreture i både tyske, rhätische og italienske distrikter og går gennem både Albula og Berninapassene. Og ugen rummer også en let bjergbestigning med udsigt til nærliggende Piz Bernina (4049 m.). Kanton Graubünden er den største, mest øde og mest naturrige i Schweiz. De mange mærkelige navne er på rhätish!

Fly til Zürich. Tog fra Zürich Lufthavn til Filisur med togskifte på Zürich Hovedbanegård og i kantonen Graubündens hovedstad Chur med det charmerende røde tog til St. Moritz.

OBS: Viewranger skriver alle længde og højde angivelser i fod, men når du evt. henter til din telefon, så trylles der om til meter.

Oversigt over vandreture med udgangspunkt i St. Moritz i den rækkefølge, jeg gerne vil førsøge at gennemføre med RUBY Rejser, sommeren 2019

Dag nr. Beskrivelse Svær-heds-grad Vandring i timer God i godt vejr God i dårligt vejr
An-komst-dagen Ankomst Zürich, med tog via Chur, hvor vi skal med det flotte røde tog til St. Moritz

Byrundtur
2 X X
2 Bjergene bag St. Moritz
>> Se på ViewRanger
Med funicular og svævebane fra centrum til 3.000 meter høje Piz Nair, hvor vi bestiger toppen og nyder udsigten. Så lidt retur med svævebanen til mellemstationen Corvilglia, hvor vi går tur op til bjergsøen Lej Alv, hvor vi spiser vores medbragte frokost. Vi går ned i dalen ad blomstervejen og drikker kaffe i Marguns. Herfra ad det de selv kalder eventyrstien med uret rundt om bjerget og forbi tv-masten ned til sidste funicular mellemstation Chantarella. Retur ned til St. Moritz med funicular eller – hvis kræfterne er der,– så går nogle måske helt hjem.
3 4 X X
3 Høj tur til Fuorcla Surlej
Med svævebanen Surlej Corvatsch til Murtej (2.699 m) og videre nogenlunde ligeud til vi skal zigzagge op til det flotte udsigtspunkt Fuorcla Surlej (2.755 m) hvor vi forhåbentlig får udsyn til de højeste bjerge i området, herunder Piz Bernina. Og så går vi ned mod St. Moritz med stop ved Hahnensee, hvor der er bademulighed. Medbragt frokost et sted på nedturen.
3 5 X -
4 Toptur til Munt Pers
>> Se på ViewRanger
Tog til Bernina Diavolezza. Skifte til svævebanen. Fra svævebanens topstation vandrer til toppen af Munt Pers, 3.207 meter. Lidt udfordrende sine steder - men en utrolig flot tur. Medbragt frokost på toppen (ja, der plejer at være vindstille!). Samme vej hjem.
3-4 3 X -
5 Hvile- og udflugtsdag

Bernina passet
>> Se på ViewRanger
Med tog og gerne i åben udflugtsvogn fra St. Moritz til Alp Grüm. Efter kaffe i Alp Grüm går vi over Bernina passet til Ospizio Bernina, det tager knap to timer i let terræn. Med skøn udsigt spiser vi vores medbragte frokost. Og hopper på et tog hjem fra pashøjden.

Der er mange supplerende udflugtsalternativer og mange ekstra vandre muligheder på egen hånd. Hvad med en sen eftermiddagsøl på udsigtspunktet Muottas Muragl?

På denne dag er der ikke aftensmad på hotellet.

2-3 2 X X
6 Pashøjden Fuorcla Crap Alv
>> Se på ViewRanger
Turens vandreudfordring: Vi tager det røde tog til Spinas (1.819 m) og skal nu gå til Preda (1.794 m) op over passet Fuorcla Crap Alv 2.466 meter, som er den flottere version af Albulapasset, der lige i nærheden (hvor der kører biler). Ret stejlt op af bjergsiden indtil passet, og en masse landskabelige belønninger på vej ned - samt en dejlig bademulighed. Fantastisk tur der hele tiden byder på nye positive overraskelser!
3-4 7 X -
7 Den høje vej rundt om Palü søen
>> Se på ViewRanger
Tog til Alp Grüm, hvorfra vi går den forbavsende og flotte højdevej til gletchersøen Lagh Caralin, hvor vi spiser vores medbragte mad. Ret stejlt ned til Palü søen, hvor vi slutter med en stigning til Alp Grüm. Imponerende og temmelig ukendt tur! Ikke god for højdeskræk og rummer en passage over en flod med kun et gelænder. Toget fra Alp Grüm hjem.
3 5 X -
8 Hjemrejsedag med tog over Albulapasset, skifte i Chur og hjem via Zürich.


Kort: Bergün/Bravuogn 1:50.000, Bundesamt für Landestopographis, 258T
St. Mortitz Bernina, zusammensetzung 1:25.000, Bundesamt für Landestopographis, 2521
Davos-Arosa, Wanderkarte, 1:60.000, Kümmerly+Frey, 13

Læs mere om de tog, vi benytter i området:
Rhätishe Bahn (omkring Chur og Filisur)
Rhätishe Bahn (Bernina Bahn)

Sværhedsgrader, vandretider og højdeniveau

Bemærk at turene ikke nødvendigvis afvikles i den nævnte rækkefølge, og ikke alle passer til alle deltagerne!

Jeg har inddelt sværhedsgraderne fra 1 til 5 som følgende:

1 Let – Vandringerne er lette og relativt korte på gode stier.

2 Let til middel – Vandringerne er nærmest lange traveture på jævnt underlag, men med stigninger og fald.

3 Middel – Vandringerne er mere krævende med stejlere passager, men kan klares med er rimelig god kondition. Underlaget kan være ujævnt og stenet.

4 Krævende – Vandringerne er ret krævende. Deltagerne må have god kondition og være udholdende. Der kan være passager, hvor du må tage hænderne til hjælp eller skal forcere store stenblokke.

5 Meget krævende – Vandreerfaring er nødvendig. Svære passager, dog uden klatring. Konditionen og udholdenheden skal være virkelig god.

Sværhedsgraden vil ofte være en kombination af turens længde, terrænets beskaffenhed samt stigninger og fald. En lang vandretur i et meget let terræn kan derfor godt have en lavere sværhedsgrad end en kort tur med mange stigninger og fald.

Lange opstigninger kræver en god kondition, hvorimod lange nedstigninger især er belastende for knæene.

Vandretid

Den angivne tid er den effektive vandretid, hertil skal lægges pauser og transport.

Når der på nogle ture er angivet en kort vandretid, betyder det derfor ikke, at man kun er ude i naturen i kort tid. Alle vandredage varer som regel fra morgen kl. 9 til sidst på eftermiddagen.

Højdeniveau

De opgivne højdemeter er turens start- og slutpunkt samt dagens højeste punkt. Der vil derfor ofte forekomme flere stigninger og fald i løbet af dagen.

Jeg benytter Ruby Rejsers sværhedsgrader.

Se meget mere:

>> Links >> Fælles om camping i Schweiz
>> Vandreture, udstyr og transport >> Om Alperejser
>> Film & fotos >> Artikler