St. Gallen - Teufen - Gais - Appenzell

Dette er strækningen, der forbinder Appenzeller-land direkte med regionshovedstaden St. Gallen.

Banen er under ombygning og vil i oktober 2018 ændre karakter.

Indtil videre har oprangeringen af togene ikke været så varieret, men farveforskelle er der bestemt. Motorvognen (i retningen Appenzell) kan både være rød/hvid eller rød/hvid/grå. Så følger en rød/hvid/grå mellemvogn og endelig en styrevogn (med lavgulv). Der er fire togsæt igang samtidig på denne del af banerne. Er der mange passagerer, så må man sidde tæt, for der er ikke ekstra vogne at tilføje.

Der køres med ½-times drift næsten hele dagen. Med åbningen af en ny tunnel i oktober 2018 forventes banen at overgå til kvarters-drift i al fald på dele af strækningen!

6. oktober 2018 indvies tunnelen og driften bliver formentlig helt overtaget af de nye Tango togsæt.

Gais er også et knudepunkt i nettet. Togskifte mellem toget til St. Gallen på spor 2 (i baggrunden) og toget til Altstätten i spor 1. Personalet har tid til at få en sludder indtil afgangen 8.51.

I St. Gallen holder Appenzeller Bahnen ude på banegårdens forplads. Der er dog nem og direkte adgang via perrontunnel til de normalsporede SBB-tog. På samme perron holder til venstre toget mod Appenzell og til højre ruller letbanetoget til Trogen ind. Trogen-toget kører som sporvogn igennem St. Gallen, fx direkte ind igennem Rådhuspladsen.

Fra oktober 2018 vil Trogen banen og Appenzeller banen blive kørt sammen, og nyt letbanemateriel (11 stk. Tango (uden toilet)) vil blive taget i brug og vil gøre en ende på det gamle materiel.

Det nye letbane materiel vil blive disse Tango-vogntog, der her ses under prøvekørsel i St. Gallen. Da der vil være lavet tunnel på eksisterende strækning med tandhjul når Tango-togene skal sættes i drift, så er disse tog naturligvis ikke født med tandhjulstræk.

Kurven i Gais er utrolig skarp. Kurveradius er 24 meter og er en komplet 180 graders vending. På det sidste afsnit (hvor billedet er taget) kører toget fra Altstätten på et parallelt spor (til højre for toget) gennem den skarpe kurve. Station Gais befinder sig umiddelbart til venstre for styrevognen.

De nye Tango-letbanetog vil dog næppe få problemer igennem denne kurve.

P.gr.a. denne skarpe kurve kan der ikke benyttes harmonika overgange mellem vognene. Så skal der føres tilsyn med billetter, så må kontrolløren altså ud på perronen for at komme til næste vogn.

Den pompøse stationsbygning i Teufen. Der er rigtig megen lokal trafik på denne bane.

Efter afgang fra Teufen kører vi på gaden ned igennem byen forbi det centrale torv forude. Det er bilister og fodgængere vant til.

Tango togsæt i Appenzell i spor 2 udenfor perron, mens de stadig kører lejlighedsvis. Det "ordinære" tog Appenzell - Teufen holder ved perron. I Teufen skal passagererne i bus, mens banen ombygges.

Togen fra Gais kommer først til Appenzell hver halve time, hvor der kan skiftes til tog til Gossau og Wasserauen.

Strækningen lige inden St. Gallen er nu historie og fra oktober 2018 kører togene i 700 meter lang tunnel under den stejle bakke fra lige udenfor banegården og til Riethüsli.

Der blev slået tandhjul til både i motorvognen og i de andre vogne, så de kunne bremse ned af bakke. Tandhjulssystemet var Riggenbach-Klose.

Kurven er også skarp hér, nemlig med en radius på 35 meter. Det er faktisk skarpere end ved den berømte kurve i Alp Grüm på Bernina banen.
Hældingen er 100 promille.

Der er depot for denne del af banerne i Gais lige modsat banegården. En del "old-timer" udstyr er opbevaret her.

Som f.eks. denne prangende restaurerede 1. klasses vogn.

Som her er parkeret med en bagagevogn i Gais.

De noget voldsomme nye koblinger umuliggør overgang mellem de gamle bomlevogne.


Banen er 20 km lang. Tandstangsafsnittet ved St. Gallen op til Riethüsli var på 100 promille. Ellers er største stigning 69 promille (Watt – Lustmühle). Tandstangsafsnittet vil blive afløst af en tunnel (Ruckhalde-tunnelen), der skal blive 700 meter lang, og bliver færdig i oktober 2018.
Links: