Altstätten Stadt - Gais

Besøgt i september måned 2010

Er en tilbringer-bane i nettet, og er den mest bjergbane-agtige p.gr.a. den lange strækning med tandhjulstræk op fra Rhin-dalen til Appenzeller land.
Der køres en gang i timen og der er kun ét togsæt.
Det faste togsæt med styrevogn og motorvogn imellem Altstätten Stadt og Gais er forlængst ankommet i spor 1, da forbindelsen fra Appenzell er rullet ind på spor 2 (i forgrunden) og passagererne skifter tog.

Efter trinbrædtet Stoss kobles tandhjulene til tandstangen, for nu går det nedad. Stejleste afsnit er med 160 promille.

Det fremgår fra dette perspektiv tydeligt at banen skal til at gå stejlt nedad. Tandhjulssystem Strub.

Heller ikke på disse baner sprøjter man så meget mod ukrudt længere.

Kort strækning uden tandstang gennem trinbrædt.

Turen byder på flotte udsigter ud over Rhin-dalen.

Ned ad bakke går det ekstra langsomt, når der skiftes til og fra tandstang.

Togsæt fra Gais mod Altstätten Stadt på vej nedad efter holdepladsen Warmesberg på en diset dag med finregn. 16.9.

Endestation Altstätten Stadt. Oprindeligt havde banen fungeret som sporvogn og havde kørt igennem byen ned til SBB banegården. Det blev tidligt opgivet, og nu skal man med en lille bus videre, hvis man vil skifte tog. Forrest kører i 2018 en selvbetjent cykel-medtagningsvogn.

Så blev vejret godt og det er weekend eller onsdag, så kan der være kørsel med åben vogn i bagenden af toget.

Passagerer, der skulle retur mod Altstätten måtte pænt vente til at togsættet ved egen kraft havde rangeret cykelvogn og åben vogn ud på sidesporet i Gais.


Banen blev åbnet i 1911 og er 7,65 km lang.
Links: