Cykelruten Helsingborg - Mölle

En meget attraktiv tur på cykel på knap 35 km.

En dejlig og lang heldagstur fra København på cykel. Du vil blive glad og overrasket over denne dejlige cykeltur, som er bedre end Nordkyststien mellem Helsingør og Gilleleje.

Beregn 2½ times cykeltur hver vej. Lidt flere, hvis der skal nydes andet end medbragt vand og snacks. Turen passer med at man spiser en god frokost i Mölle, en lille spadseretur til havbad på sydsiden af Kullen, hjem med pause og kaffe i fx Lerhamn.

Højreklik på billedet, hvis du vil se det i hel størrelse.

Turen starter fra toget i Helsingør. Køb et hæfte med 10 enkeltbilletter for 230 kr. Cykel er inkl. - men du skal køre ombord sammen med bilerne.

Og færgehavnen er terrorsikret med hegn, så du skal hele vejen sydpå til rundkørslen og finde vej til en betjent billetkontrol, hvor du får gennemhullet din billet og anvist vognbane.

Cykler bliver gennet ind som de første, i midten af færgen, længst frem.

I Helsingborg bliver cyklerne ledt først over broklappen. Find cykelstien midt for (hold lidt til venstre, før bilerne suser frem). Kør frem til toldbygningen og åben lågen med knappen. Nu kan du se lågen i hegnet skråt til venstre. Der skal du hen, lidt zigzig mellem nogle båse.

Du ser den snoede bro, der fører cyklerne over jernbanen, hvis du skal østpå (fx til Söderåsen), men den skal du ikke over. Kør tilbage på dobbeltrettet cykelsti langs færge-området og pludselig er toget væk (i tunnel) og du bliver ledt hen til hovedvejen op igennem Helsingborg.

Kør forsigtigt! Det er lidt kringlet med de svenske cykelstier. Kør ligefrem. Der kommer en Systembolaget på højre side, dvs. lige ved cykelstien.

Når du møder jernbanen i bro hen over vejen skal du finde cykelruten på dobbeltrettet cykelsti på venstre side.

Nu er det en decideret havnefront med bademuligheder . Cykelstien har rød astfalt og fortsætter på venstre side indtil vejen snævrer ind og du må over på smal cykelsti i højre side.

Kun en gang skal cykelruten op i land. Og det sker straks nord for Helsingborg. Jævnt men ret stejlt går det op til slottet Sofiero.

Kort efter du kryder vejen er der blå cykelmarkeringer til venstre, så man kører i paralelgaden mod nord. Lidt svært at se, så pas på! Forstaden hedder Laröd og når du er drejet mod vest forenden af villavejen så hedder den Hittarp og er nu svagt trafikkeret vej uden cykelsti. Lige udenfor Hittarp møder du møllen.

Oplagt første pause ved møllen i Hittarp.

Lidt efter møllen starter en rigtig cykelrute nordpå, lige inden man støder på landevejen.
Bliv på cykelruten (der følger venstre side af en mindre landevej) og efter næste herregår går det igennem skov ned til Domsten, hvor du kommer ud og køre på den moderat trafikkerede byvej tværs gennem Domsten - sidste forstad til Helsingborg.

Domsten er ikke særlig spændende, men havnen er hyggelig og rummer en kiosk med is, kaffe og madudsalg. Ikke så tosset!

I nordenden af Domsten (lige før bybussen har sin endesløjfe) skal man dreje af vejen til venstre og finde cykelruten igennem skoven (med en p-plads på højre hånd) - se stedet på næste foto.

Inden længe nærmer du dig den rigtig store landevej 111, men cykelruten følger bare i venstre side og snart så glider cykelruten over i en lille, ikke særlig brugt sidevej ind i Viken.

Cykelrutens firkantede skilt til højre lige nord for Domsten. Men der er en skilteskov og runde cykelsti skilte, det er det første til venstre, der er det rigtige.

Lige syd for Viken. Der er rigtig pænt hér!

Følg bygaden, pas på efter et sving over en bæk. Vælg Bygatan mod venstre. Se foto ovenfor. Turen går nu gennem den smukke gamle by, forbi havnen og kirken og langs vandet ud af byen mod nord. Det er det rene idyl!

Nord for Viken skal du over en dum lyskurv og på cykelsti langs landevejens højre side.

Nu er trængslerne med bilerne snart slut. Nordpå ad cykelstien en tid, men så inden en rundkørsel før Lerberget skal du i fodgængerovergang over vejen og slutte dig til cykelstien i den anden side. Se foto herunder.

Nu følger en dejlig etape. Først skal du dog lige dreje til venstre - hold skarpt øje med det skrig-gule skilt som på foto:

Og straks er du lige ved vandet, hvor du "klistrer" dig til strandkanten til Höganäs Havn.

Cykelruten igennem Lerberget er bare enormt lækker, ny astfalt og forreste front. Bliv i forreste linje, også når det bliver til grus og du passerer gennem en campingplads. Du er på rette vej!

Du skal nærmest køre henover badende børn. Drej til venstre ved sandstranden og kør ud mod småbåde-havnen. Måske en is frister?

Ved kiosken og havnekontoret i Höganäs møder du det gule skilt. Du kan vælge at følge skiltet (ud på en omvej), men lettest er det et dreje 90 grader til højre op mod bymidten, som jeg har tegnet ind på kortet.

Höganäs er ikke meget smuk. Du kører på cykelsti i venstre side op forbi et torv på din venstre hånd og følger bare med rundt, og fortsætter ad vejen mod nord.

Efter et lidt åbent stræk med Höganäs fabrikkens administrationsbygninger ser du en mørkeblå (næsten sort) markering på et hjørne til venstre til Mölle. Så starter ruten igen.

Du passerer fx forbi den mest ydmyge Regeringsgatan, jeg har set.

Inden længe er cykelruten langs 111 igen, men fremme ved vandrehjemmet skal du til venstre, og det er fint afmærket. Vandrehjemmet er oplagt pausested om eftermiddagen på hjemturen, med legeplads for børnene, kaffe, kolde drikkevarer og vand på hanen til flaskerne.

Efter vandrehjemmet går det ned til stranden, 90 grader til højre og langs stranden forbi luksushusene i Lerhamn.

Og så skal du lidt op i land for at fange den gamle jernbane fra Höganäs til Mölle.

Markeringerne er tydelige. Cyklens blå vej.

Her starter cykelruten på den oprindelige jernbane. Perronen ses til højre. Der passeres flere gamle og flotte stationer undervejs. Et sted er der opført nogle beskyttede boliger, så du må en anelse til venstre, før du igen er på jernbanen.

Længere fremme bliver astfalten borte og bliver til godt, hårdt grus. En perle af en strækning! Kullen åsen skyder sig frem i din retning, og i højsommeren er der en helt sydeuropæisk stemning! Der passeres en campingplads lidt ude til højre.

Ved vejs ende i Mölle. Cykelruten slutter til venstre i billedet, lige opad den gamle endestation for jernbanen. Et par lysmaster er bevaret, og såvel hovedbygning og annex er i fineste stand.
Læs i Wikipedia om denne jernbanestrækning, der i sine velmagtsdage i slutningen af tyverne medbragte gennemgående sovevogne Berlin - Mölle!

Kullen set fra Mölle havn. Hvad med at spise frokost på Grand Hotels terrasse midt i billedet? En super idé, frokost dog omkring 200 danske kroner - men så er det også inkl. isvand.

Sæt cyklen hvor vejen langs kysten ender og gå lidt ud til venstre i billedet til Ransvik. Der er sti. Få rørt kroppen efter den gode frokost og vær parat til et herligt havbad, enten lige udenfor bebyggelsen eller efter en spadseretur langs kysten mellem klipperne ude i Ransvik, hvor der også er kaffe og is at købe. Dagen er næppe lang nok til en masse ture ude på Kullen. For du skal måske også tilbage til Danmark igen?

Eller hvad med at overnatte i Mølle?

Ture på Kullen og overnatning på camping
Jeg kan anbefale overnatning på campingpladsen ved Mølle. På cykelruten er der afviser-skilt to km. før Mølle. Campingpladsen ligger lidt oppe ad bakke hvor landevejen sydfra møder den øst-vest gående landevej ind til Mølle. Den ligger fint som udgangspunkt for vandreture på Kullaberg.
Pas på: De oplyser ikke gerne om deres priser. Med små telte bed om at slå flere telte op på samme plads, for I skal betale per plads og ikke per person. Og det kan blive dyrt!

Tur-forslag:
Fra campingpladsen gå til højre af landevejen og af grusvejen mod nord op til Himmelstorp (ja, den bliver nærmest til græsmark undervejs opad, men den er god nok!). Følg blå rute over bakkerne via Ona mosse og kom endelig helt ned til Josefinelust og find udsigtspunktet. Der kan købes forfriskninger og mad ude ved fyret. Følg rød rute øst-over og kom ned til Ransvik (et forrygende flot havbad). Gå langs kysten forbi endnu en badebro, og ad lille sti op langs Mølle forbi Vagtstugan og ad rød rute til Björkeröd og hjem via Kockenhus. Turen tager faktisk let otte-ni timer!