Fugleflugtslinien 40 år

Lørdag d. 24. maj 2003 afholdt DSB's museumstog udflugt i forbindelse med 40 års jubilæet for Fugleflugtslinien. Denne togforbindelse har tegnet sig stærkt i både min og min storebrors erindring om gode ferieoplevelser i vores barndom og frem til nu. Så selvfølgelig skulle vi med på turen og festligholde dagen.



Alex chekker museumstogets rettidighed efter afgang 7.08 fra Hovedbanegården. Vi sidder i gammel C-vogn bygget i 30'erne, som blev benyttet som lokal vogn til og fra Rødby de første mange år af forbindelsens levetid.


I Næstved møder vi et IC-3 tog, der kører som regionaltog denne morgen. Vores gamle vogn spejler sig så nydeligt i ruderne, fotografen anes i den venstre rude.

Museumstoget i fuld fart ud på Storestrømsbroen. Den smukke bro med den dristige kurve fra brofæstet på Masnedø har altid markeret "nu er vi virkelig ude at rejse".

Umiddelbart efter ankomsten i Rødby Færge. Havde der også være læssevis af kufferter så havde stemningen været som ved Fugleflugtsliniens oprindelse. Stationsudstyr mv. er meget velbevaret (skal vi kalde det lidt forsømt?).


MY 1101 står efterladt ved perronen da MX 1001 og vognene er rangeret bort. Alex bruger chancen til at gå op i førerkabinen.


Og sætter sig godt tilrette i førersædet.

Han har nu det karakteristiske skæve udsyn fra førersædet i MY og MX. Bemærk strækningsradioen, men lokomotivet er ikke forsynet med ATC (Automatisk Tog Kontrol).


Togstammen med MX1001 i spidsen er nu parat til ombordkørsel.
Toget holder ikke ved perron, som i disse dage ellers er normalt lige før ombordkørsel.


Det skyldes at Pinsesse Benedikte har EC-tog med fra Hamburg mod København. Og dette tog skal have plads ved perronen i Rødby.


Lidt bagud tidsplanen 10.15 kører museumstoget langsomt ombord på færgen, der jo kun har ét spor.

Overfarten har sammen med togforbindelsen 40 års jubilæum, og selv om selskabet nu er privat og hedder Scandlines så påtog de sig også en del af festlighederne. Der var fx gratis adgang for folk, der gik over landgangen.


På vogndækket holder nu den blanke og flotte museumsstamme. Fotograferne holder til ved snuden af MX'en, parat til at gå i land over broklappen.

Og minsandten - nu kan MX 1001 med egen kraft køre i land i Puttgarden.

Men umiddelbart inde på tysk jord tilkobles en museums V60, der har tysk sikkerhedssystem. MX må ikke futte rundt i Tyskland uden INDUSI monteret.


Der er kamp om pladserne ved de gode fotolejligheder. Hér er det danske tog ved at køre ind til perron i Puttgarden.

Umiddelbart efter det danske særtogs ankomst dukker det tyske museumstog op sydfra. Det er udgået fra Hamburg og består af en stamme af tyske d-togs vogne fra 60'erne.


Og så består det naturligvis af lokomotiver, forrest en af de nyeste V200, en type 221, der udvendigt kan kendes fra de ældre ved andre vinduer på siden.

Kort efter afgår det tyske tog som særtog til Grossenbrode og retur.
Vi kommer naturligvis med og vælger en kupevogn som er rigtig standard for vores børneoplevelser i tyske tog.


Særtoget på vej op på Fehmernsund broen. Toget stopper øverst oppe, men under tilkørslen kæmpede fotograferne for at få det "bedste skud".
Vi befinder os i første vogn efter lokomotivet.


Endestation i Grossebrode. V200 007 sidder i den sydlige ende af toget. Med lokomotiv i begge ender kan toget let vende, og efter et kort ophold returnerer det til Puttgarden.


Et af de underholdende indslag i Puttgarden var adgang til førerkabinen i V200 002 og en tur ud gennem terrænet.
Alex står ved siden af lokomotivføreren.


Vi er nu under udkørsel fra selve perronen. Bemærk klumpen af fotografer.

Vi passerer nu skiftesporene til lokomotivdepot (nedlagt) og det store opmarch-område (tomt).

Og lige inden selve den en-sporede strækning står hovedsignalet, og det viser rødt. Længere kommer vi ikke, og nu returnerer vi til stationen.


DB-Museumstog underholder i løbet af eftermiddagen med deres "øjesten", de 3 køreklare V200 lokomotiver. Nu har de til ære for publikum sat dem alle foran d-togs stammen i spor 2.

I spor 5 og 6 står en række tog: I spor 6 bagerst en russisk bygget 232, så kommer 218, herefter et IC-3 togsæt (bag fotografen) i nye farver, DSB museumstog samt V60 (som også futtede rundt med passagerer af og til).
I spor 5 holdt en blå WLAM sovevogn (til museumstogs personalet), V80, V160 og V200 002 (som vi jo kørte en tur med).


Det tyske særtog returnerede til Hamburg 16.30 og 17.15 sejlede vi igen med Prinsesses Benedikte til Danmark. Hér ankommer DSB Museumstog MX 1001 med postbureauvognen forrest til Rødby ca. kl. 18.00.
Ca. 18.30 afgår vi og er i København 20.46.
Tak for en dejlig oplevelse!