Hvordan bruger man tog i Europa?

Klik på grafik for at få forstørrelse af grafikken!

Når du klikker på boller, ligger ankeret allerøverst oppe, så kig fra første linje!


Information, billetter og pladsbilletter

For kortere rejser brug gerne web og apps. Sammenlign flere steder samtidig, inden du køber. Sydpå start med bahn.de, nordpå med sj.se. Tjek flere indkøbsmuligheder her.

Jo tidligere du køber din billet, jo billigere er den. Nogle tog kan bookes seks månder før afrejse, andre kun tre måneder før (i Polen endda kun en måned før).

Bemærk, at der er flere kategorier billetter: Jo mere du betaler, jo mere fleksibilitet får du. De billigste priser lokker, men vær sikker på at du ikke får brug for at ændre rejsen. Kommer du fx for sent til et tog, du har købt billigt, så ikke alene mister du billetten og pladsen, men du skal købe en ny til den højeste (fulde) pris.

Den tyske DB Navigator App kan anbefales, hvis du beslutter dig for køb af rejsen via DB. Også hvis du har købt hos bahn.de så kan du koble din rejse til App'en, og ikke mindst er App'en real-time, dvs. at din rejse følges med helt aktuelle togtider, hvilket er godt især, når du skal skifte tog. Navigator er en trofast følgesvend på din rejse.

Internationale togbilletter er ofte ikke inklusive lokal transport i den by du kommer. Men kan godt være det, tjek ved bestillingen hvad der gælder i dit tilfælde. Du kan i Tyskland tilkøbe billet til den by, du rejser til. Er praktisk, især når man kommer til en ukendt by eller hvis man skal skifte banegård med brug af metro eller S-bane. Paris er et issue med de charmerende gammeldags magnet-billetter til metroen. Der er nu på de større banegård gode billetautomater, der accepterer internationale kreditkort. London og Stockholm har fx chipkort til lokaltransport.

Bemærk at pladsreserveringer dukker op på forskellig vis, nogle gange i starten af købet, nogle gange sidst. Og man kan risikere at undgå at købe pladser,– men køb dem endelig, det giver meget mere ro under rejsen. Kun i Schweiz er pladsreservering unødvendig. Vogne kan være indrettet forskelligt, så måske kan du under købet få lejlighed til at vælge hvilke pladser du vil have: Stille-afdeling, børne-afdeling, normal afdeling. Og måske vælge vinduespladser, eller pladser i togets køreretning. Er du heldig kan du se om din plads ved vinduet nu også har udsigt, nogle gange er en ”vinduesplads” desværre op mod et stykke væg!

Skal du i retning af Frankrig kan du prøve on-line med Trainline. Skal du rejse mere kompliceret? Over to eller flere landegrænser? Fx også om natten? Med nattog og/eller Interrail kort længere væk er det måske klogere at bruge betjent salg over telefonen, som togrejse.dk eller DSB Udland eller DB’s fysiske salgskontor på Kbh. H.

Skal du et sted hen og færdes i nabolaget i nogle dage? Så vil der ofte være særlige billetter til regionens offentlige transport, der er nemme og prisbillige. Måske særlige billetter i weekenden. Nogle kan købes hjemmefra, men desværre ikke alle. Undersøg selv, eller spørg på salgskontoret.

Interrail? Det kan ofte svare sig at købe Interrail kort, uanset om du er ung, voksen eller gammel nok til et pensionistkort. Findes også til ét land, fx. til Sverige. Pladsreservering er ikke inklusive i Interrail kortet, og nogle gange helt nødvendig. Kan være svært at få købt i fx Norge, Frankrig og under kanalen. Der er desværre en uskik med såkaldte ”globale billetter”, hvor billet og plads integreres, og som i praksis gør det meget svært at bruge Interrail, fordi man ikke kan købe pladsen alene.

>> Sådan bruger du dit Interail kort (min egen instruktionsvideo)

Stor rejselyst med tog i sommeren 2023 viste igen at kapaciteten for de europæiske jernbaner er tæt ved opbrugt. Men opgiv ikke. Er du i sidste øjeblik og det ser ud til at toget er fuldt booket, så kan du møde op på perronen og tale med personalet og få anvisninger, evt. købe pladsbillet på stedet. Det gælder ikke mindst for Interrail rejsende.

Billet på telefon eller i papir? Går fint på telefonen i pdf eller på App. Udprint er også fint, husk at QR-koden ikke må være foldet eller printet for uklart. Billetter er generelt ”personlige”, så kontrollen kan kræve legitimation. Men det er sjældent at det faktisk sker. Men dit pas er i praksis nødvendigt, også når du rejser i Europa på tværs af grænserne.

Hvor lang skiftetid? I Hamborg gerne min. 30 minutter, helst 50 min. Andre steder mindre. I Schweiz er 6-7 minutter såmænd fint. Vær orienteret om hvor det andet tog står. Bemærk at man bruger spornumre (track / gleis), og kun sjældent kombination af perron og spornummer (det sidste sker dog i England og få andre steder).

Hvor er det dyrt og hvor er det billigt at køre i tog i EU med alm. billetter?Det er svært at sammenligne priser, men denne undersøgelse hvorfra illustrationen kommer (der opdateres jævnligt) giver et fingerprej. Ofte kan du for små penge købe 1. klasse. Det giver mere konfort og plads. Mere service på banegårde, og ikke mindst betyder den mere plads, at du bedre kan regne med at komme til at sidde ned, hvis du kommer med et tog, du ikke har pladsreservation til.

Hvor langt kan man rundt regnet nå på fx 5 timer i tog? Denne interessante og meget interaktive jernbanegeografiske oversigt (chronotrains) viser hvor de gode køre-retninger befinder sig.

Ombord og høflighed

Starter din togrejse der, hvor toget også starter, kan det være kørt frem på perronen i god tid. Det er altid beroligende at starte i ro og mag, og det samme gælder selvfølgelig hvis du skal af på togets endestation. Men det er sjældent sådan. Og så er der kort tid. Tjek på perronen hvor din vogn vil befinde sig i toget, så du kan finde hen til det rigtige sted, før toget kommer. I Tyskland er der en særlig plakat på perronen med ”Wagenstand”, dvs. oversigt over sammensætningen af vogne i dit tog. Overalt er det som regel også muligt se og forstå oversigterne på skærmene. Det kan nogle gange være svært at høre højtalerudkald, så tjek ofte om der pludselig står noget nyt på skærmen. Det kan være forsinkelser (i Tyskland fremhæves det i et bånd i hvidt øverst på skærmen) eller i værste fald om skift af spor og perron.

Nogle skærme på perronerne viser nu heldigvis vognrækkefølgen med tilhørende zoner på perronen.

Især med moderne togsæt vil dørene gerne lukke af sig selv, ligesom i S-togene i København. Bip-bip-bip lydene kan være vældig stressende, for man tror toget er ved at køre. Men tryk bare på dør-knappen og så åbner døren igen.

I Italien vil der ved højhastighedstog være særlige skærme, der viser nøjagtig hvor din vogn vil holde. Også i Italien er sædeangivelserne anderledes end alle andre steder. Dernede følger man flyenes system med rækkenummer i tal og sæde i bogstaver. Ellers er det vognnummer i tal og sædenummer i tal. Sæder sammen behøver ikke at være i rækkefølge -– jernbanerne følger et gammelt system baseret på sædenumre i ottepersoners kupeer. En pudsighed, der kan drille!

Sådan er den typiske nummerering i europæiske tog. x er kupeens nummer, så x1 kan altså være sæde nummer 11, eller 21, eller 31 osv.

x1 x3 Gang x7 x5
x2 x8 Gang x4 x6

Viduespladserne er altså noget der ender med 1 og 2 eller 5 og 6, hvis det er en vogn med midtergang. Hvis det er en kupévogn, så er vinduespladserne noget der ender med 1 og 2.

Der er to ender af vognen at stige ind. Inden du stiller dig i kø, prøv at orientere dig om hvilken ende af vognen du skal ind. Har du et sædenummer 1-40 eller 60-100, så er det især vigtigt at vide om du skal ind i den ene eller den anden ende. Rejsende der skal ud af toget skal selvfølgelig have plads til at komme ud, før de nye passagerer maser sig ind. Prøv at komme hurtigt op og væk fra indgangspartiet. Der er nogle gange skilte og displays på hver vogn udenpå om numrene i vognen, nogle gange, som i danske IC3 tog, skilte indendørs.

Inde i toget kan du i mange tog komme af med bagage ved særlige hylder for bagage. Vær forberedt, og klar hvis sådan en hylde findes. Hurtigt væk med bagagen og kom videre med håndbagagen til dit sæde, så du ikke laver prop. Ved pladsen er der bagageplads over sædet og måske imellem sæderne (hvis sæderne er sat som omkring et bord). Du kan godt tillade dig at rykke lidt på andre passagerers bagage, men hvis det er meget, du vil flytte rundt på, så spørg hvis bagage det er, du agter at flytte. Folk kan være noget følsomme, men formentlig mindre end i flyvemaskiner. I nogle tog kan armlæn være til at klappe op. De fylder jo lidt, men er man fremmede, så opleves det som regel rigtigt at have armlænet nede, mens man kører.

Lad være med at lægge din håndbagage på nabosædet for at holde sædet frit for andre passagerer. Men sidder der ikke nogen, så kan du brede dig, sætte fødder op (uden sko), men træk dig høfligt tilbage, når der ved næste station kommer nye passagerer ind.

Det er godt at hjælpe hinanden med bagagen, få affald hen i skraldespand ved vinduet (hvis affaldsspand befinder sig hér), og straks give tilsagn hvis en medpassager beder dig passe lidt på hendes/hans sager, mens vedkommende går på toilettet eller i spisevognen. Og ønske fortsat god rejse, når du skal af. Så bliver stemningen let løftet!

Mangler din vogn eller dit sæde? Har du tjekket din billet godt nok? Er du faktisk i den rigtige vogn? Vær helt sikker, før du prøver at smide en medpassager bort fra sædet! Mangler vognen helt, så må du komme ombord og prøve at kontakte personalet. Men find endelig en plads alligevel, for det kan meget vel ende med en stole-leg, hvor den høflige ikke får nogen pladser, fordi færre vogne også betyder færre pladser!

Efterlad ikke din pung eller ID eller tablet uden opsyn. Men vær ikke vældig nervøs for større bagage, det er uhyre sjældent, at der stjæles sådan noget i tog.

Skal du i baren eller spisevognen, så fortæl dine rejsefæller at du går derhen, så de kan medvirke til at andre ikke tager din plads i mellemtiden. Man kan gøre indtrykket tydeligere ved at efterlade en jakke, en bog eller sådan.

Lægger du dig til at sove i sædet? Meget naturligt, men undgå at læne dig hen mod naboen...

Det er selvfølgelig helt fint at spise og drikke i toget. Når nogen går i gang med den medbragte mad, så bemærk at andre også starter. Vis hensyn, så dine ting ikke fylder det hele på bordet, men selvfølgelig vil det fylde lidt at gå i gang med et lækkert måltid, og det forstår man godt.

Musik, video og telefon: Selvfølgelig med øretelefoner. Aldrig med højtalere. Telefonsamtaler kan nogen personer foretage ganske tavst, og så er alt nemt. Men hører du til dem, der snakker højt, så træk væk fra andre passagerer. Det er ikke så nemt at finde det helt rigtige sted at snakke i telefon, for ude i indgangspartiet er der typisk mere støj fra vognen.

Service om bord

Der er som regel et lille lysskilt i enden af vognen, der fortæller om toilettet er ledigt (grønt/slukket) eller optaget (rødt). Skal du derud, så gå derhen også hvis skiltet siger optaget. Der kan være to toiletter, og det kan gå hurtigt. Ude ved toilettet kan der stå andre, spørg gerne om vedkommende står i kø, så køen kan blive velorganiseret.

Der kan være en uddelt trykt køreplan (”Ihr Reiseplan” i Tyskland), som I er fælles om omkring et bord. Den er en rigtig god ting, for så kan man hele tiden følge med hvor man er. Virker fint sammen med Google Maps.

Der kan være Wi-fi ombord, i nogle (sjældne) tilfælde stadig forbeholdt 1. klasse. Telefondækning i tog er et tilbagevendende problem, fordi vognkassen isolerer for telefonernes frekvenser. Og fordi togene nogle gange kører i et terræn, hvor der er ganske øde og om alle omstændigheder har dårlig telefon dækning. En samtale kan let blive afbrudt undervejs. Men så må den jo bare genoptages.

Der vil som regel være strøm til mobil og labtop, nogle gange kun til hvert andet sæde. Pas på at en oplader ikke dratter ned i hovedet på andre passagerer!

Sæder kan nogle gange justeres, så du kan sidde mere tilbagelænet. Det er ikke i tog et problem for andre passagerer som i flyene. Høfligt at rejse det op i opret position, når du stiger af toget.

Spisevogn, bistro eller bar

Du kan være heldig at der kan være spisevogn eller bistro med toget. Måske har du opdaget det hjemmefra i forbindelse med din informationssøgning og det kan være skrevet på billetten. Så gælder det som regel også, men i værste fald kan spisevognen være koblet fra – og så er det ærgerligt slet ikke at have lidt snacks og drikkeligt med i håndbagagen.

Men er sådanne vogne med, så brug dem endelig! Dels er det en kærkommen afveksling, måske er udsigten bedre herfra, og så støtter du ved din omsætning at sådanne vogne fortsat kører i togene. Spisevognen kan være et oplagt sted at falde i snak med andre. Husk at du heller ikke hér fylder alle fire eller to pladser, men aktivt lægger op til at ledige pladser selvfølgelig kan benyttes.

I Alperne, Spanien og i Østeuropa kan du regne med virkelig god mad ombord. Men ellers indstil dine forventninger lidt lavt, så du ikke bliver skuffet. Desværre er det ikke meget billigt i spisevognen eller i baren. Hos SJ i Sverige er det godt nok selvbetjent mikrobølge mad, men det er forbavsende delikat.

Du kan naturligvis vælge at købe dine ting ved disken, og tage dem med til dit sæde, ligesom der i udlandet heldigvis også ofte er en salgsvogn rundt ved sæderne, der kan tilbyde gode ting. De kan faktisk overraske i den positive retning.

Nogle billetter –- også hvad du opfatter som 2. klasse -– kan nogle gange give anledning til gratis drikkevarer og måske snacks fra salgsvognen. Det er en specialitet i Polen. Til første klasse, fx i Thalys-togene fra Köln over Bruxelles til Paris er lidt lækker forplejning inklusive, også selvom du ikke har bedt om det.

Andre steder, som i Sverige, kan du til 1. og 2. klasse forudbestille mad, som så bliver leveret på din plads. Personalet tager imod penge med kreditkort.

Nattog

Se mine vejledninger om nattog. Omfatter din rejse det østrigske NightJet, og du booker på nettet, så gå til ÖBBs hjemmeside og køb her.

Der er som regel kun én dør til en sovevogn, og ved liggevogne kan personalet også foretrække at holde kun én dør åben ved de store stationer, så de kan tjekke billetten ved indstigning. Dørene til kupeerne er åbne, så du finder din plads og hopper ind og indretter dig med bagagen.

Kupénumre og pladsnumre er nogle gange lidt tossede og hænger dårligt sammen. Men personalet ved døren vil sikkert have anvist dig. Og så kommer de som regel igen ved kupéen og tjekker igen senere. I Norge skal man i nattog først ned i restauranten med bagagen og vise billet og få udleveret nøglekort.

Ved nattogsrejser, hvor du rejser sent på aftenen, så regn med at sengene er klappet ned, og at du straks begynder at gøre klar til at sove. Men synes du og dine medpassagerer at det er lidt tidligt, så er det nogle steder muligt at bede personalet om at lave kupeen om til dags-tilstand, så aftenen kan nydes fx med en øl, der er medbragt eller købes hos personalet. Lad være med at lade dig kue med den slags!

Der er som regel ikke spisevogn i nattogene, kun i Sverige, Norge, England og nogle steder i Østeuropa. Trist. Men sovevognskonduktøren vil gerne sælge dig både drikkevarer og mad, og endda lidt opvarmet mad. Spisekortet ligger i din kupe. Personalet tager imod Euro i kontanter og også kreditkort.

I NightJet nattogene vil du om aftenen blive spurgt til din morgenmad. I sovevognen skal du endda om aftenen selv vælge seks valgfrie komponenter udover kaffe/te. Det føles vældig rart.

Der er vand at forsyne sig med i nattogene, for du kan ikke drikke vandet fra hanerne. Brug også vand fra flaske/papkarton til at børste tænder i. Men vandetfra hanen er selvfølgelig fint til håndvask og brusebad (hvor dette stilles til rådighed i sovevognene).

Madrasserne i liggevognene kan sandt for dyden være hårde. Jeg foretrækker at medbringe et lille liggeunderlag, hvis jeg skal i liggevogn. Snälltåget til Berlin har nogle tæpper, der både kan bruges som overmadras eller dyne. Der stilles ellers altid lagener, hovedpude og tæpper til rådighed i liggevognene, og rigtigt sengetøj og linned i sovevognene.

Medbring altid ørepropper i nattoget. Nogle gange får du dem udleveret, men tag ikke chancen. Togets lyde er fremmede og andre folks snorken er altså slem. Snorker du selv meget, så medbring ørepropper til de andre i kupeen. At sove i en fremmed seng første nat giver for de fleste en lidt dårligere søvn.

Brug altid de sengeheste og net, der skal bruges som din sikkerhed dersom du skulle risikere at falde ud af køjesengene over den nederste køje. Tænk at der kan komme en katastrofeopbremsning om natten. Og tænk på børn, der sover uroligt.

Børn befinder sig eller dejligt i de øverste køjer, og lad dem endelig boltre sig deroppe fra første øjeblik.

Grænser

Desværre så vil der ofte være grænsekontrol. Det kan endda være på begge sider, selvom dit tog er gennemgående. Det kan være toldere (narko), Coronapas-kontrol og alm. paskontrol. Især civile toldere er noget underligt noget, så det er godt at vide at det kan finde sted. Lav aldrig jokes med disse folk! Hav passet klar.

I nattog må du også være forberedt på grænsekontrol. Fx fra Østrig ind i Tyskland. Den i midterkøjen kan bare være særlig opmærksom og skyde døren op og tage snakken –- ofte skal de bare kigge lidt på hudfarven, og så er det OK.

Hvad kan gå galt?

Tog kan blive forsinkede, især i Tyskland desværre. I princippet skal personalet i dit tog hjælpe dig til at finde løsninger, så du kan komme videre, hvis dit forbindelsestog må forventes at være kørt. Desværre kan det knibe.

Det er ubehageligt med forsinkelser. Lad passagerer, der skal skynde sig og nå næste tog komme hen til døren før dig, der har bedre tid. Man er nødt til at have lidt tunnelsyn, når et togskifte bliver kortere end tiltænkt: Er I flere der rejser sammen, så lad den med mest retningssans være forrest og følg trop!

Hvis du mister forbindelsen, vil personalet som regel være forstående. Er der tid til det, så gå til info-kontoret, der kan stemple din billet (at du er blevet forsinket) og oplyse om alternative forbindelser. Brug dette uanset om du faktisk ved, hvornår dit næste tog går, for med stemplet på billetten så får du ikke problemer i næste tog. For tænk på at din billet fra start af formentlig kun er gyldig i et bestemt tog!

Elektronisk om-booking er ved at vinde indpas (oplevet på VY-toget fra Lapland og SJ's tog). Så vil du ved forsinkelse automatisk modtage en anden billet til din korrespondance.

Er der ikke tid, så kast dig ind i det tog, der kører i den rigtige retning. Find en plads! Og forklar dig til personalet. Husk at det ikke er dig, der har gjort noget forkert!

Det er et problem i Europa, at billetter ofte ikke kan købes "sammenhængende", dvs. du kan risikere at stå med flere billetter i hånden, som er fint nok, når alt virker, men som kan give problemer med operatørerne, hvis noget går galt og du mister toget. Som regel er personalet flinke nok, og de vil tillade dig at køre videre også med et andet tog og med en anden operatør.

Det er lidt af en videnskab at kende til sine passagerrettigheder og stå fast på dem. Desværre.

Værst er det faktisk at miste sit nattog. For det kan godt være, at der er andre muligheder, men din nattesøvn bliver ofte stjålet fra dig, også selvom der måske kører et siddetog, der når frem ligeså hurtigt som dit nattog. Den slags kan du ikke få erstatning for, øv. I dette tilfælde kan det være svært at få anvist / betalt hotelovernatning.

Evt. erstatning skal du have hos det togselskab, der har udstedt din billet. Det foregår som regel via deres hjemmeside.

Rejser du på Interrail er forsinkelser sådan set lette at håndtere. Man tager bare det næste tog. Men det er klart at evt. pladsbilletter er tabt og Interrail rejsende har ikke adgang til erstatninger.

Tjek helst din rejse en time eller to før du rejser

Desværre må det anbefales, at du ved en rejse fx Holland-Tyskland-Danmark tjekker dine forbindelser kort før du rejser og gør det på den nationale on-line rejseplan (i dette tilfælde altså ns.nl). Et tog kan være udgået eller forsinket og du må selv være parat til at tjekke en evt. ny rejserute, evt. at skulle tage et tog før. En billet købt via DB holder nemlig ikke styr på de opståede ændringer udenfor DB-området. Udvikler noget sig skidt på DB's område, vil du blive holdt orienteret via en e-mail, og det kan være en god hjælp.

Debat om hvordan man bruger tog i Europa

Railtech: Hvordan kan man forbedre passager-info?