Nat-forbindelser fra København/Jylland via Hamburg til München og Innsbruck

Fra køreplansskiftet vil ÖBB have tre nattog fra Hamburg sydpå.
Forbindelsen fra København ankommer 20:21 og nattoget vil afgå allerede 20:29. Jeg vender tilbage med om DSB og ÖBB mener, at det i praksis kan lade sig gøre.



City Night Line i udgaven frem til december 2016 ruller ind fra Hamburg Altona med kurs mod München Hbh og Basel-Zürich.

Forrest i toget er sektionen til Basel-Zürich. Bagerst i toget sektionen til München. Hér er der kø ved (nu udgået) dobbeltdækker sovevogn i Hamburg H. i forbindelse med vinterferien 2011.

Sovevognene er af typen "comfortline", dvs. er enkelt-dækker vogne af nyere dato. Det skal du ikke være ked af, for den type dobbeltdækkervogne, som kørte i toget Hamburg - München var den ikke-ombyggede type fx med meget lidt bagageplads og meget små kupeer.

Der bliver udvekslet vogne med München/Basel og Amsterdam/Hamburg sektionerne.

Endda med en udmærket køreplan fra/til Danmark! Især hvis man har nerver til at nøjes med de otte minutters skifte-tid på Hamburg Hbh (fra København) eller 11 min. skifte-tid på Hamburg Dammtor (fra Aarhus). Ellers må man de fleste dage tage to timer før afsted, og spise aftensmad på banegården. Toget 13.37 kører dog ikke hele året, men kører 18/12-3/1 (dog ikke 25/12, 1/1), 18/3-3/4, (dog ikke 26/3, 27/3) samt i sommerperioden 18/6-4/9.

DB's salgskontor i København anbefaler ikke 15.37 med de otte minutter i Hamburg. Men rejsegarantien holder - om end det er en ringe trøst, hvis man står og ser de røde slutlygter på nattoget.

>> Om vognklasserne - se min gamle oversigt fra det "danske nattog", der ikke kører længere.


(nye tider i rødt)

Fra København til München og Innsbruck
Stationer Ank. Afg.
København ICE 32 / EC32 - 15.37
Hamburg Hbh. 20.21 -
Hamburg Hbh. nattog - 20.29
München Hbh. 07.17 -
Innsbruck 09.14 -

EC-toget kl. 07.38 mod Italien bør man kunne nå i München.

Fra Innsbruck og München til København

Stationer Ank. Afg.
Innsbruck nattog - 20.44
München Hbh. nattog - 22.52
Hamburg Hbh. 08.36 -
Hamburg Hbh. ICE 33 / EC33 - 09.28
København 14.22 -

Fra Århus til München

Stationer Ank. Afg.
Århus - 15:26
Flensburg (også skift i Fredericia) 18:07 -
Flensburg - 18:15
Hamburg Hbh nattog 20:16 20:29
München Hbh. 07.17 -
Innsbruck 09.14 -

EC-toget kl. 07.38 mod Italien bør man kunne nå i München.

Fra München til Århus

Stationer Ank. Afg.
Innsbruck nattog - 20.44
München Hbh. nattog - 22.52
HH Hbh - 8:43
Flensburg 10:43 -
Flensburg (også skift i Fredericia) - 10:50
Århus 13:43 -


Herunder nu en historisk redegørelse for de gamle CNL-dobbeltdækkervogne på ruten

Nu kører der enkelt-etage sovevogne litra WLABmz, som også er beskrevet i linket ovenfor.



Dobbeltdækkervognene i nattoget til München til 1.1. 2015

I al fald den ene dobbeltdækker sovevogn er alene forsynet med 2. klasse kupeer, dvs. at her kan man let komme til at få pladser i øverste etage.

Heroppe er der to lag vinduer (på dette billede afblændet af rullegardiner).

Men ellers er kupeen indrettet nøjagtig som dem i underetagen, vi kender så godt fra CNL københavner-toget.

Kort sagt: Der er ikke megen plads!

Som en kuriøsitet, så har denne vogntype en kupe med fire sovepladser. Det er kupeen op mod kunduktørens service-afdeling. Der er ikke bagagerum dette sted, og derfor er denne kupé stor nok til køjer til begge sider. Det er den kupé som i de gamle dansker-dobbeltdækker vogne havde pladserne 21 og 25 som var gjort mindre pga bagagerum for vognens passagerer med adgang fra gangen.
I øverste kupé's øverkøje ligger man i rundingen under taget. Der er nu sjovere i øverste etage, så det kan anbefales at bede om denne kupé, hvis man skal i sovevogn til München.

Med to kufferter og ski samt håndbagage, så er denne kupé altså for trang. Og i modsætning til i dobbeltdækker sovevognen i CNL fra København mod Basel, så er der ikke i vognen adgang til bagagerum udover den plads der er i kupeen! I så fald kan det anbefales at pakke bagagen, så man kan sætte noget fra sig i liggevognen med cykelafdeling, som kører et par vogne foran sovevognene.

Udsigten om morgenen fra øverste etage. Når man får serveret morgenmad kan man enten få slået øverste seng væk, eller få slået begge senge væk, så man har de karakteristiske blå stole. Bare for morgenmaden for to passagerer, der kender hinanden, så er løsningen med en seng i bunden ganske rar.

Retur fra München er vognene til Hamburg forrest i toget, og bagerst løber CNL og DB Autozug vognene til Berlin. De to togdele deles i Hildesheim.

Hamburg - München delen kalder CNL for Pyxis mens Berlin - München delen hedder Capella.