Nattoget fra København/Jylland via Hamburg til Wien

Fra køreplansskiftet vil ÖBB have tre nattog fra Hamburg sydpå.

Forbindelsen fra København ankommer 20:21 og nattoget vil afgå allerede 20:29. Det er ikke et togskifte jeg mener kan lade sig gøre. Tag toget to timer før, og spis aftensmad i ro og mag på Hamburg Hbh.

>> Se 2016 oversigt over ÖBB linjenettet

ÖBB har også opdateret service til kunderne i nattogene. Mere "luxus" om man vil.

>> Se hvad de tilbyder i deres nattog

Tidligere tysk et-etages sovevogn af typen WLABmz klar i Wien til at køre til Hamburg.

Toget består af en kombination af vogne til Wien og til München. Dertil kommer et nogle biltransportvogne (Hamburg Altona - Wien).


De otte minutters togskifte i Hamburg med 15:37 toget fra København anbefaler jeg ikke. De fleste dage tage to timer før afsted, og spise aftensmad på banegården. Toget 13.37 kører dog ikke hele året, men kører 18/12-3/1 (dog ikke 25/12, 1/1), 18/3-3/4, (dog ikke 26/3, 27/3) samt i sommerperioden 18/6-4/9.

Med det længere ophold i Hamburg anbefaler jeg at tage til Altona banegården og stige ombord i toget derude, i ro og mag. Skulle toget blive forsinket - hvilket ofte sker pga langsom håndtering af de mange biler - så har man i det mindste pladsen i toget at slappe af i. I sovevognene endda forfriskninger.

Til Wien fra København (fra 12.12. 2016)

Stationer Ank. Afg.
København - 13.37
Hamburg Hbh. 18.21 -
Hamburg Hbh. nattog - 20.29
München Hbh. 08.19 -

Til Wien fra Aarhus

Skift evt. i Hamburg Dammtor

Stationer Ank. Afg.
Århus (også skifte i Fredericia) - 15:26
Flensburg 18:07 -
Flensburg - 18:15
Hamburg Hbh, EN 491 20:16 20:29
Wien Hbh. 08:16 -

Fra Wien til København

Stationer Ank. Afg.
Wien Hbh. EN 490 - 20:39
Hamburg Hbh. 08:36 -
Hamburg Hbh. ICE 33 / EC33 - 09:28
København 14:22 -

Fra Wien til Aarhus

Stationer Ank. Afg.
Wien Hbh. EN 490 - 20:39
Hamburg Hbh 08:36 -
Flensburg 10:43 -
Flensburg (også skift i Fredericia) - 10:50
Århus 13:43 -

En af de tre østrigske liggevogne i Hamburg Hbh's spor 14a.

Bagerste vogne er ganske rigtigt sovevognen (på billedet af den gamle type) og man kan bag den skimte biltransportvognene.

Efter sovevognen er der en eller to biltransportvogne.

Service ombord, dobbeltdækker sovevognen

Så skal vi ind i sovevognen. Der var denne aften to med fra Hamburg. ÖBB har en række dobbeltdækker sovevogne meget lig de dobbeltdækker sovevogne, som CityNightLine har haft. ÖBB har da også indkøbt nogle af CNL's vogne, da de stoppede med at benytte dem.

Sådan ser dobbeltdækker sovevognen hos ÖBB ud. Øverst fire 1. klasses kupeer, og øverst i midten (over ventillationsanlægget) en 2. klasses kupe. Nederst otte 2. klasses kupeer og derudover i den ene ende en 2. klasses 4-personers kupe, og i den anden ende personalekupe.

I en af de velkendte, små 2. klasses kupeer i under-etagen. Man bliver budt velkommen med vand, mousserende vin, bags med saltsnack, håndklæde, slippers - altsammen til at beholde, hvis man ønsker det.

Når der udføres billetkontrol lige efter afgangen så serveres der tilmed en lille velkomst-dessert af god kvalitet. Man føler sig rigtig velkommen i toget!



Menukort hos Newrest / Wagons-lit i sovevognen, hvor man straks om aftenen bliver bedt om at udvælge sin morgenmad.
Personalet er behjælpelig med at udfylde morgenmads bestillingen! Med seks enheder fra menukortet så får man en udmærket morgenmad, og de varme drikke kan naturligvis få opfyldning.



Men det kniber med pladsen i de små kupeer. Med lidt god vilje kan man klemme mindre bagage ind i skabene. Resten må ned under sædet (hvor der ikke er meget plads) eller bare efterlades på gulvet.

Der er ikke plads ude i gangen, hverken ved den lille trappe ned til kupeerne, eller andre steder, for der er ikke - som i de "danske" dobbeltdækker sovevogne indrettet bagageskabe.



Til forskel fra de tyske vogne, så er der hos ÖBB (og det er rigtig godt!) tilkalde knap til betjeningen, så man kan få redt kupeen om fra dag- til nattilstand og vise-versa, samt bede om betjening i al almindelighed fra spisekortet.
Liggevognene

Der redes kun op til fire personer i ÖBB's liggevogne, selv om de er bygget (efter klassisk forbillede) til seks personer.

Foto fra øverste køje. Bemærk den karakteristiske kant, der fungerer fint som sengehest, så man ikke falder ned på gulvet.

Der er udmærket bagageplads på (det rene) gulv og dertil også bagageplads over gangen. Stige til øverste køjer op mod vinduet, hvor der også er en lille bagagehylde og et bord.

Der er afskærmet mod lys fra gangen ved en pussig, men velfungerende plade, der skydes op og ned. Fra denne vinkel ses det tydeligt, at kupeen oprindelig er tænkt til seks overnattende gæster.



I den kupé, jeg prøvede, ville gardinet ikke blive nede. Rullegardinet er fjeder belastet, og balancen var ikke i orden.

Jeg klarede det med proptrækkeren i min schweizerkniv.
Der er også vand til rejsende med liggevogn, og her er bakken med morgenmad (inklusive i prisen) for én person. Ikke storslået, men ok. Og kaffe kan man bare få mere af.

Sengen er ok bred, men som i de tyske liggevogne er madrassen rigelig hård. Hovedpuden er meget sølle, men dog betrukken, ligesom lagenposen og tæpperne er ok. Medbring evt. selv en hovedpude, og har du et liggeunderlag i bagagen, ville jeg rulle det ud ovenpå sengen, så det kunne blive et noget blødere leje.

Der er klapsæder i sidegangen i liggevognen. Herligt.

Den gamle type sovevogn

Vi starter i den pæne ende af den ældre østrigske sovevogn. Længst væk fra Wagons-lit personalets tjenestekupe er der to 1. klasses kupeer med eget bad og toilet.

Se et panoramabillede fra netop denn kupé i dagposition og i natposition



Og sådan ser det ud inde i baderummet i 1. klasse i den gamle spisevogn. Ganske rart!


I almindelig 2-personers sovevognskupé Hamburg - Wien. I dag-positionen er kupeen faktisk ikke særlig komfortabel. Sædet er al for stejlt og der er for lidt benplads. Denne type sovevogn kører formentlig ikke længere - men er erstattet af dobbeltdækker sovevogne nogenlunde lig dem, der ikke længere kører hos CNL.

I nat-positionen kommer kupeen imidlertid til sin ret. Sengene er gode og der føles ikke så snævert i kupeen som i dag-position.

Kupeen er dog rarere end de små kupeer i dobbeltdækkervognene.
ÖBB satser stadig på nattog og biltransporttog. Følg denne udmærkede og lange beskrivelse af ÖBB's dejlige tog, inkl. dobbeltdækker sovevognene.