Rigi Bahn

Besøgt i april måned 2007 og igen i juli 2016

Fra jernbaneknudepunktet Arth-Goldau (510 m.o.h.) eller fra Vitznau (435 m.o.h.)ved Vierwaldstättersøen er der bane til toppen af Rigi bjerget (Rigi Kulm), endestation i 1.752 m.o.h. Det er en normalsporet tandhjulsbane system Riggenbach og Strub med op til 25% stigning.

Banerne har indtil fornylig (i 1992) været to konkurrerende baner. Banen fra Vitznau kom først, den åbnede nemlig d. 21. maj 1871 og er dermed Europas ældste bjergbane. To år efter indviedes den anden bane, og den kom faktisk først til selve toppen, idet selskabet med de nu røde tog (fra Vitznau) ikke havde fået lov til at krydse kanton-grænsen ved Rigi Staffel (hvor de to baner ellers mødtes). Først i 1875 løb begge baner parallelt fra saddelpunktet Staffel til toppen Rigi (se foto nedenfor).

Rigi Kulm station med både tog fra Vitznau (rødt) og fra Arth-Goldau (blåt). Bjerget er et fantastisk godt vandreterræn med godt anlagte vandrestier fx langs banerne. Der kunne for 58 CHF (2007) løses en dagbillet, så man uhindret kan køre i tog og gå langs banen.

Oppe fra toppen kører banerne paralelt ned ad bjerget, og vandrestien ved siden af.

Rigi Staffel lidt nede, hvor banerne skilles ad. Bemærk til højre for toget, midt i billedet det skiftespor, der skaber forbindelse mellem de to baner (skiftesporet blev anlagt i juli 1990)

I Rigi Staffel skilles de to baner så. I dag er der i køreplanen tilstræbt korrespondence på denne station mellem det opadgående blå tog fra Arth-Goldau og det nedadgående røde tog mod Vitznau.

Sammenslutningen af de to baner har gjort det muligt at drive og markedsføre banerne fælles. Alligevel er materiellet ikke ens, fx har den røde banes 80'er-styrevogne en hjælpe-pantograf, formentlig for at kunne sikre god elektrisk kontakt til ledningerne også under dårlige vejrforhold. Man kører hele året.
Billedet er taget i retning vest mod forbjerget Staffelhöhe.

Samme tog næsten samme sted 10 år efter.

Og med åben udsigtsvogn ved station Rigi Staffelhöhe. Normalsporet betyder at vognene kan være ganske brede, som det tydligt fremgår af billedet.

Nogle af de nyanlagte sporskifter er lavet på en helt særlig måde. De udnytter det faktum at jern er bøjeligt, så de to skinner og tandstangen hives simpelthen hen i den anden position.

Også på den blå bane bruges disse ejendommelige skiftespor. Her nede ved Arth Goldau station. Sporet til højre skaber forbindelse til SBB's spor. Der ses faktisk også et SBB-tog passere lige ved den røde depotbygning.

Der er dobbeltspor på en lang strækning op fra Vitznau nemlig imellem Freibergen og Kaltbad.

Kaltbad station er bygget om for nylig. Endda med separat læssespor til godstog.

Motorvognen på et bjergbanetog er altid oprangeret ned mod dalen. Styrevognen med næsen opad. Og en evt. godsvogn er placeret i enden op mod toppen. Her er konduktør og lok-fører igang med at smide en palle betonstøbevarer af ved station Romiti på den dobbeltsporede strækning.

Der er depoter i begge ender og bevaret en masse historisk materiel. To damplokomotiver (og et ligeledes driftklart på trafikmuseet i Luzern) kan mødes i juli, hvor der i en weekend er kavalkade med veteran-togene fra begge baner. Foto fra depotet i Vitznau.

Ligeledes et foto fra Vitznau. En drejeskive sikrer forbindelse mellem depotet og banestrækningen (to spor langs banegården). Tog står klar til afgang. Depotet er bygget på søbredden til Vierwaldstättersøen. Det er billetsalget til venstre for toget, og det er jo stationen, der er langs med bygningen.

Stationen i Arth-Goldau ligger lige hen over SBB's station over den gren af sporene, der kører mod Luzern og Rotkreuz.

I 2016 er stationen under ombygning.

Og pga ombygningen stopper togene lige før den rigtige station og sætter passagererne af ved en midlertidig perron. Så må man traske de 400 meter ned til SBB stationen.

Rejsetips:
Man kan bo i Luzern og hermed kombinere en tur til Rigi med en tur til Pilatus.
Man kan dog også overveje at bo på hotellet på Rigi Kulm. Hotelpriser generelt fra 90 CHF pr. nat.
Links:
Køreplaner mv.
58 CHF for dagsbillet.