Schynige Platte Bahn

Besøges af Alperejser til Grindelwald

Det er også en af de bjergbaner, hvor man næsten må knibe sig i armen og sige: Kan det virkelig passe at denne bane findes?

Banen er startet med damplokomotiver som trækkraft som Brienz Rothhorn banen (som ligger lige i nærheden), men skiftede plandampen ud allerede i 1910-14 med elektriske lokomotiver på den 7,2 km lange strækning mellem Wilderswil og Schynige Platte. Der er mellem dal og top en højdeforskel på 1383 m. Sporvidden er 800 mm.

Passagerer finder plads i vognene på endestationen Wilderwil, hvor de lige er kommet fra Interlaken med Berner Oberland Bahn (BOB).

Banen sætter hurtigt efter start op på bjerget med op til 25% stigning. Tandstænger af system Riggenbach, ligesom hos Brinzer Rothorn. Lokomotiverne er alle fra 1910-14, men er bemalet lidt forskelligt. Vognene er af nyere dato.

De fleste steder er ledningerne ført dobbelt (forstærker det hele) - og masterne er både af træ og af metal. Træmasterne er både gamle (bagerst med buet udligger) og nye (forrest med lige udligger). Masterne er dog med støbt fundament.

Der er to krydsningsmuligheder, men kun en udstigningsmulighed undervejs. Nemlig her i Breitlauenen.
Ligesom på Brienzer Rothorn Bahn skiftes der spor manuelt og der er ikke signaler, men togene kører med radiostyring.


Her er udsigten fra vigesporet i Breitlauernen.


Noget senere er der nogle åbne stræk, så man kan være heldig at fotografere det efterfølgende tog. Som hér med Interlaken i baggrunden.


Eller hér, lidt længere oppe, med en sætergård i forgrunden.


Til slut på banen er det ved at være slut med træerne. Udsigt mod Tsuggen. I skyerne er gemt de store bjerge...

Billede taget på endestationen i 1967 moh. Udsigten er bl.a. til Eiger, Mönch og Jungfrau. Bjerget i forgrunden er Mähnlichen.

Nostalgi-tog på Schynige Platte juli 2014.


Nostalgitoget var heroppe i anledning af Bollywood filmoptagelser.

Rejsetips:
Vi boede på denne campingplads i Grindelwald.
Camping koster rundt regnet en dansk 100'er pr. overnatning (inkl. varmt brusebad, fællesrum mv.) og offentlig transport klarede vi med et Regionalpas, for CHF 290.- (samt gode børnerabatter), der giver 6 dages ubegrænset rejse på nær sagt alle baner (men fx kun 50% på Jungfra Bahn og til toppen af Shilthorn Bahn) og 50% resten af tiden (10 dage mere).
Links:
Køreplaner mv. for Schynige Platte Bahn.

Vandretips mv. i Ronald Gohl´s bog "Auf steilen Schienen in die Berge" s. 80 og følgende sider.