Nu historiske oplysninger om hvordan man fik mest gavn ud af nattoget City Night Line ud fra København | |
Du er havnet på en hjemmeside, der blev vedligeholdt af en støtte af nattoget. Der var i årevis oplysninger hér, som du ikke kunne få hos DSB eller DB. Vedligeholdelsen er sluttet i efteråret 2014, og nu må disse sider betragtes som historiske. Havner du med en endnu eksisterende City Night Line forbindelse, så er der selvfølgelig meget at hente hér. Men jeg har svært ved at vedligeholde oplysninger om ruter, jeg ikke selv benytter. CityNight toget kørte fra København 18.46 (afgang Kolding 21.10). Returløbet havde ankomst til København 10:08. Der blev kørt til:
>> Se DSB's status |
|
Nattoget sætter igang fra København H. onsdag d. 10. april 2013 fra spor 7 på København H. Efter lokomotivet (elektrisk lokomotiv type EA 3022 "Søren Frich") kommer vognene til Amsterdam, herefter vognene til Basel og til slut de to vogne til Prag. Den dag var spisevognen ikke med, ligesom nu. Vognene er - bortset fra Prag-sovevognen - i de karakteristiske tyske rød-hvide farver. |
|
City Night Line er arvtager af det fordums så store selskab Mitropa, der i mellemkrigstiden (som leverandør af sovevognstog og spisevogne) konkurrerede imod Wagons-lits (dem med Orient Ekspressen). Læs mere om CNL's historiske baggrund. City Night Line rådede ved indgangen til 2014 over 76 sovevogne, 139 liggevogne, 45 siddevogne og 16 spisevogne. Som regel er der altid vogne, der kan medtage cykler (bestil plads til cyklen og medbring den selv på perronen og få den på plads i vognen). Der kører udover CNL også DB Autotransporttog (fx. fra Hamburg). Vær opmærksom på, at CNL opererer som privat udbyder, dvs. kørslen foregår på privatkapitalistiske vilkår. Intet statstilskud. Det betyder bl.a. at CNL kører på en billig korridor på skinnerne. Det indebærer, at er der kludder med trafikken, så kommer CNL senere i køen. Man skal derfor være forberedt på forsinkelser, selvom de ikke sker så tit, og køreplanen er ret robust (= der er sat god tid af). I tilfælde af forsinkelser Om morgenen, når man nærmer sig sin destination, kan det jo ske, at toget er forsinket. Er det tilfældet, kan man også risikere at miste forbindelsestogene. Desværre er hverken det tyske eller det danske personale gode til at oplyse om eventuelle forsinkelser, eller fortælle om hvilke alternative forbindelser, man måske kan opnå. I tilfælde af mistanke om forsinkelse på vej til Danmark, skal man ofte selv opsøge det danske personale, eller slå op på nettet på bane.dk og undersøge tider. Hér oplyses det nemlig. Er forsinkelsen over 60 minutter, har de rejsende krav om en kompensation. Men man SKAL have udleveret og påtegnet en "Fahrgastrechte-Formular". Påtegningen er et stempel i en rubrik > 60 min. eller > 120 min. Der medfølger en svarkuvert. Skal du af fx i Kolding, så opsøg selv personalet inden (forsinket) ankomst. Personalet bliver belønnet, hvis de ved et "uheld" ikke kommer til få uddelt papirerne. >> Se billedreportage fra omkørsel med det "gamle nattog" via Kiel og Eckernförde Hunde i toget Hvis man har hund i "egen kupe", dvs. så der ikke skal sove en fremmed med din hund, så er hunde tilladt. Der opkræves 30 Euro per vej, enten som billet eller direkte af konduktøren i toget. Førerhunde er gratis og tilladte rundt i toget, øvrige hunde skal vist nok have mundkurv på, når de går rundt i toget. >> Hvor kan man lufte hunden undervejs? Links Kig også på denne engelsksprogede informationsside om togets faciliteter. Eller kig på City Night Lines FAQ Brug DB's rejseplanlægger i den engelsksprogede udgave for at orientere dig om videre forbindelser. |
|