Grå pil Udviklingsafdelingen Grå pil MuseumsbesøgGrå pil Olafur Eliasson på Arken
Olafur Eliasson på Arken

Den islandske, men dansk opvoksede og uddannede kunstner Olafur Eliasson arbejder meget med om lys og spændende lysvirkninger, gerne udført i store rum, hvor rummene og gæsterne inddrages i kunsten.

Jeg var på Arken søndag d. 5. 2. 2011.

Nogle af hans lys-værker var udstillet i Malmö og Lund i efteråret 2005. Se den beretning.

På Arken deltager Eliasson som den tredje kunstner, der får lov til at bruge den centrale akse på museet i en serie over emnet "utopier". Installationen hedder "Din blinde passager".

Den mere end 90 meter lange konstruktion er udført i "køkkenskabs"-plader, og har indgang i begge ender.
Bemærk nødudgangen med alarm til venstre i billedet. Personalet har en del fornøjelse med at sikre at udgangene (dem er der ret mange af) forbliver lukkede. Kryds-konstruktionen i midten styrker stivheden i tunnelen. Man ser også hvor luften i midten af tunnelen hives ud.

De yderste tre elementer er af sort molton og fungerer som sluse, og er ens i begge ender.
Det er morsomt at gå "mod strømmen", for folk dukker vitterlig op på overraskende vis, fordi man går i en tæt tåge.

Ved indgangene befinder røgmaskinerne sig, hvor frisk luft føres ind og blandes med teaterrøg gennem gitre i den ene side. Der er også hér meget kraftigt lys, så man bliver blændet og oplevelsen af hvidhed og tåge er meget overbevisende. Slusen sikrer imod at al for meget røg kommer ud i museumsrummet.
Efter et par gange i rummet får man en noget fedtet fornemmelse, hænderne lugter lidt af røgen.

Her ses blandingen af frisk luft og røg ved den ene ende. I midten af installationen (se øverste billede igen) hives luften ud, men det sker så snedigt i det mørke område, så man opdager knap nok at røg-intensiteten mindskes under gennemgangen af rummet.

Der er angiveligt sigtbarhed på 1½ meter. Det skal nok passe. Som en sidegevinst ser man (i de lyse afsnit) sit eget blod i øjet som nogle svævende nullermænd. Det er en kraftigste af den slags oplevelser, jeg nogensiden har haft - faktisk skræmmende, når man får øje på det.

Fra "hovedindgangen" og frem følger disse zoner:
1. Neutralt hvidt lys, én kraftig lyskilde, hvis lys spredes perfekt diffust i rummet. Man øjner knap hvor vægge, loft og gulv befinder sig.
2. Overgang til mørke ind mod midten. En ny og lettere angstprovokerende oplevelse.
3. Lyset vender tilbage med lavtryks natrium lys, dvs. gult, monokromatisk lys.
4. Et par varianter af hvidt lys (lysrør), først farve 4000 K til sidst dagslysagtig lysfarve, farve 6500. Det er svært helt at sige hvad lysfarven var, men man oplevede en tydelig dagslysfølelse til slut hvor tågen igen var enormt tyk. En hvislen fra ventillation advarer mod at man nu nærmer sig udgangen (stadig hvidt materiale også i dørene).

Første gang, jeg gik igennem opdagede jeg ikke at det gule lys var monokromatisk lys. Men mit tøj var også næsten uden farver. Ved en næste gennemgang brugte jeg Arkens adgangsbillet som indikator. Tydeligere end billedet kunne man med overraskelse opleve (fra passagen af mørket ud i lyset) at farverne i det gule lys var væk og hvordan farverne langsomt kom igen, mens man fortsatte frem med de mere og mere kolde (men farverige) nuancer af hvid.

Det er således en lille smule federe at gå i den ene (hoved-) retning end i den anden.

En anden Eliasson installation på Arken er "Your negotiable panorama". Bemærk indgangen i et cirkelslag til højre i billedet.

Meget simpel og fin ting. I midten en klar (og vel-afskærmet) metalhalogen brænder (lyskilde) som tillader en tynd film af lys at ramme bassinets vandoverflade og dernæst sikrer en reflektion op på den cirkelformede, hvide væg. Gæsterne sætter uvilkårligt selv vandet i bevægelse og der ses ligesom flere bølger samtidig, ligesom det er tydeligt hvor nogen (læs: børn) har sat vandet i ekstra bevægelse.
Man går rundt i hele cirkelslaget og lyskilden er trods sin sårbarhed ikke udsat for hærværk (der er lidt vej fra plaske-zonen ved kanten og ind til hvor det elektriske befinder sig).
Kræver pænt med mørke.