Wengernalp Bahn

Besøges af Alperejser til Grindelwald

En tur til Jungfrajoch med Jungfrau Bahn kan ikke undgå også at omfatte kørsel med den i sig selv meget interessante 800 mm smalsporsbane fra Lauterbrunnen over Wengen, Kleine Scheidegg (omstigning til Jungfrau Bahn) og Grindelwald.
De kører permanent med tandstang og tandhjul (system Strub, suppleret med system Riggenbach) men hele tiden med varierende stigninger op til 25%, men oftest mere moderate.

Travlhed i Wengen en eftermiddag. Wengen er bilfri by, så de fire spor på den top-moderne banegård er flittigt brugt. Nogle afgang er pendultog Lauterbrunnen - Wengen, mens andre er gennemgående tog Lauterbrunnen - Kleine Scheidegg.

To generationer materiel på stationen i Kleine Scheidegg (2061 moh). Selv om WAB krydser denne pashøjde, er det aldrig de samme tog, der er gennemkørende. Da motorvognene skal være i dal-enden af tandhjulstogene, så kan samme vognstamme ikke bare fortsætte.


Der er ankommet godstog fra Lauterbrunnen, og med gaffeltruck hentes der varer ud.


De mange turister, der skal med toget i Kleine Scheidegg er ofte ikke så disciplinerede som man typisk er i Schweiz. Her er personale ved at sikre at udstigende passagerer kan komme ud før end horderne vælter ind i toget!

Der bruges nu i 2015 nogenlunde det samme materiel i hver af banens to afsnit. Der er også kommet panorama togsæt mellem Lauterbrunnen og Kleine Scheidegg. Det ældre materiel har en mere snæver profil, typisk tre sæder på tværs, og med træsæder, de nye har fire sæder på tværs. Th. på fotos ses ældre motorvogn og to lidt mindre bivogne, hvoraf en er styrevogn.


De nye panoramavogne med fire sæder på tværs. Her kører gerne to stk. 3-vognes tog (panorama) sammen.


Sådan ser panoramatoget ud indefra. Som de eneste tog på WAB er den en slags polstring på ryglænene. Ellers er det træ-ryglæng og beskeden polstring på sæderne.


Sæderne er også i de nye togsæt arrangeret skævt, så de er beregnet på den køreretning, der er givet, alt efter om togsættet hører til på øst- eller vestsiden af bjerget. Så kan passagerer sidde lidt mere rigtigt med hældning på den rigtige led. Tilsvarende sæde-arrangementer findes også på Jungfrau Bahn.

I Kleine Scheidegg har WAB en ejendommelig facilitet. Et 110 m. langt trekantsspor inde i bjerget. Her kan togne vendes, og hermed kan et tog faktisk køre igennem på hele banen, blot det har været en tur herinde og få vendt retningen. Vendesporet bruges vist nok ikke ret meget.


Overblik over noget af baneanlægget i Kleine Scheidegg. Forrest ses Jungfraubahns afgangsspor og de to remiseanlæg: Det oprindelige i niveau med banegården og et nyt længere nede.
WAB tog mod Lauterbrunnen kører ud til venstre. Banegårdsbygningen til højre er top-moderniseret og betjener alle banerne.

To lokomotivførere holder pause i Kl. Scheidegg. Bemærk den sjov adgang til førerkabinen, som også betyder mulighed for gennemgang i farten mellem to sammenkoblede enheder. Den ene forlygte sidder på døren.


Vinduerne kan skydes langt ned, og det opleves som en stor gevinst, når udsigterne skal nydes. Her er toget i nærheden af Wengernalp station.


Nedad kørende ekstratog (uden passagerer) har nyere motorvogn og ældre bi- og styrevogn. Kun i Lauterbrunnen delen af banen ses motorvogn og to bivogne. Passerer nyt skisportsanlæg mellem Kleine Scheidegg og Wengernalp. Stativet skal hindre, at skiløbere i stoleliften smider noget ned på tog og ledninger, når de passerer hen over banen.


Samme kombination tog nu på vej op fra Almend mod Wengernalp.


Et ældre togsæt dubblerer afgangen og tager ikke-reserverede rejsende med op mod Kleine Scheidegg. Togene skal lidt efter passere Wordcup banen "Lauberhorn rennen".


Depotet i Grindelwald Grund. Togene kommer fra Grindelwald station ned ad bakke bagude til venstre og vender ved perronerne i Grund. Der er dopotbygninger i begge ender af stationen.


Her er et dobbelt panoramavognstog netop kørt fra Grund og kører op af den stejle skråning til Kleine Scheidegg.


Der køres også med flere tog efter hinanden på denne del af WAB. De bliver dog dirigeret gennem signalerne et af gangen, som her, hvor et reserveret tog med ældre materiel er sendt opad fra Alpigel alt imens det næste, regulære tog, er under indkørsel bag fotografen. Stigningen på 25% ses tydeligt.

WAB er blevet 100% fjernstyret og automatiseret. Hér er vi i 2007 ved en lille krydsningsstation mellem Wengen og stationen Wengernalp, hvor det krydsende togs konduktør er ude og betjene sporskiftet. Det er nu i 2012 også fjernbetjent.


Her det samme vigespor (set i den anden retning), nu med nyt fjernbetjent udstyr.
Bemærk at på det snævrere spor har tandstængerne fået system Riggenbach, der kan medvirke til at holde tandhjulene på plads i krumningen.

Imellem Almend og Wengen krydser togene hinanden på et vigespor, der nærmest må betegnes som en sektion med dobbeltspor. Så lange vigespor er medvirkende til at toggangen kan afvikles smidigt. Alligevel er et tog på vej mod Wengernalp og Kleine Scheidegg stoppet for enden af vigesporet og afventer det nedadgående tog med fotografen.

WAB har faciliteter primært i Lauterbrunnen (hvor fotoet er fra) og i Grindelwald Grund. Materiellet består også af egentlige lokomotiver, som er magen til dem, der kendes fra Schynige Platte Bahn samt div. andet materiel relateret til godstog og arbejdstog.


Der rangeres med godsvogne i Lauterbrunnen. Der er en ikke uvæsentlig godstrafik herfra til især Wengen. Til rangering bruges de to gamle lokomotiver, men til strækningskørsel bruges det nye blå, der ses til højre.


Godstog klar til udkørsel i Lauterbrunnen.


Endnu et billede med rangering i Lauterbrunning. De ældre motorvogne bruges også til rangering og betjener typisk arbejdstog ude på strækningen.


Krydsning med et arbejdstog i Rohrfluh.

Filmen viser krydsning, hvor nr. to opadgående tog møder hele fire tog på vigesporet i Rohrfluh. Hver halve time mødes der en stribe tog her, for det er eneste krydsning mellem Lauterbrunnen og Wengen.


Godsbanegården i Wengen. Den er indrettet under selve stationsbygningen, og der er aktivitet hele dagen lang.

Med tunge dråber fra vandfaldet Staubachfälle i forgrunden ses et WAB-tog på vej over dalen ved Lauterbrunnen. Bemærk at banen tidligere har haft to linjeføringer herfra, nemlig med en afgrening lige bag det store, enlige træ i kurven til højre i billedet. Den stejle linjeføring mellem Lauterbrunnen og Wengen er nu helt væk og kan kun anes. Jeg kan dog huske at have kørt på den strækning, som tilbage i 1972 blev brugt som opfarts-rute, mens den mindre stejle blev brugt til nedfarter, således at der reelt var dobbeltspor mellem Lauterbrunnen og Wengen. Det er på den nuværende strækning at der er den omtalte tekniske krydsningsstation Rorfluh, hvor der typisk mødes to gange tre-fire tog.


Den gamle linje mellem Lauterbrunnen og Wengen er som sagt nedlagt. Her ses traceet fra den gamle og stejle bane ved indkørsel til Wengen.

Rejsetips:
Vi boede på denne campingplads i Grindelwald.
Camping koster rundt regnet en dansk 100'er pr. overnatning (inkl. varmt brusebad, fællesrum mv.) og offentlig transport klarede vi med et Regionalpas, for CHF 290.- (samt gode børnerabatter), der giver 5 dages ubegrænset rejse på nær sagt alle baner (men fx kun 50% på Jungfra Bahn og til toppen af Shilthorn Bahn) og 50% resten af tiden (10 dage mere).
Links:
Køreplaner mv. for Wengernalp Bahn (WAB).

Vandretips mv. i Ronald Gohl´s bog "Auf steilen Schienen in die Berge" s. 86 og følgende sider.