Amtrak på Nordøst Korridoren | |
Amtrak opererer på egne skinner og uden offentlig støtte mellem Washington DC og Boston. Ruten er meget benyttet, med både de hurtige Acela Express og regionaltog. Der kører flest tog på den sydlige del fra New York til Washington, togene til/fra Boston er som regel gennemgående. Der er - heldigvis - planer om forbedringer af denne strækning. Læs mere her! |
|
En nordgående Acela Express er kørt fra Washington kl. 11.00 og har været i New York (Penn Station) kl. 14 og er nu ved første stop nordpå, nemlig i Stamford, CT, og afgår til tiden 14.46. Toget vil være fremme i Bosten kl. 17.44 med kun få stop gennem de mange New England stater. Amtrak har i Stamford samlet passagerer op fra Metro North strækningen syd for Stamford, hvor det ældre sølvfarvede/rød togsæt til venstre holder tomt. |
|
Acela Express nr. 2165 fra Boston mod Washington DC kører langsomt over broerne i South Norwalk, CT. Strengt taget er de to midterste spor express spor, men det tager man ikke så nøje. Amtrak har afgivet bestilling på afløseren for Acele Express, nemlig Alstom Avelia Liberty, der er lettere og hurtigere end det gamle og introduceres i 2021-22, så Acela Express kan pensioneres. De gamle er besværlige og dyre at holde i god driftstand. |
|
En sydgående Regional kører i god fart igennem Cos Cob, CT. Toget medfører alm. coach class vogne, en café-vogn og nogle business class vogne. Et svensk inspireret ASEA AEM 7 er i front, et lille kraftigt lokomotiv, der kan køre på alle tre vekselspændinger, der er i brug mellem Washington og Boston. Hér på New Haven strækningen er der 12.500 volt, 60 Hz. |
|
AEM 7 blev lavet i 85 eksemplarer fra 1978 til 1988 og er stadig den dag idag vigtigste trækkraft på Nordøst Korridoren, men nu er der bestilt 70 af afløseren Citysprinter. Nordgående Regional passerer South Norwalk en oktoberdag i 2013. |
|
Regional er ved at stoppe i Newark Airport, New Jersey på vej sydpå til Washington DC. |
|
Afgangsristen øst for Penn Station, New York. Lige vest for Woodside station møder Amtraks linje nordfra via Bronx og Queens Long Island Rail Road (med strøm fra en tredje skinne). Kommer man med LIRR østfra ses først mod nord Amtraks dobbeltspor fra Bronx på en bro, så en vendesløjfe og så kommer det store opmarchområde, som deles med diverse lokaltog. Denne eftermiddag ses bl.a. to togstammer med GE lokomotiver i front. De står og venter, fordi der har været signalfejl på vej vest fra Pen Station. De to tog skal langs Hudson floden, det ene er Lake Shore Limited til Chicago og det andet et tog til Albany. |
|
Lake Shore Limited skulle have været kørt 15.40, men nu 16.30 starter boarding fra Pen Station. Passagerer til Chicago er først fremme 9.45 næste morgen. |
|
Silver Meteor er netop startet på sin lange tur til Miami med sovevogne efter pakvognen, og dernæst en spisevogn samt en række coach class vogne. Toget passerer Newark lufthavnsstation samtidig med et moderne New Jersey transit dobbeltdækker tog, der gør klar til standsning. >> Omtale af Nordøst Korridoren på Wikipedia |
|