![]() |
|
Brünigbahn - Zentralbahn | |
Besøgt d. 1. maj 2008 og adskillige gange senere SBB måtte i 2005 afstå denne eneste statsbane smalsporsbane (der oven i købet har strækninger med tandhjulstræk). Den 74 km lange bane mellem Luzern og Interlaken Ost blev overdraget til det lille selskab, der i forvejen betjente den lille sidestrækning ved Luzern til Engelberg. Og det ny selskab kom til at hedde Zentralbahn, men er for 2/3 vedkommende ejet af SBB... Banen er absolut et besøg værd. Togene op over passet kører hver time i hver retning. Alle tog Zürich - Interlaken Ost kører med to togsæt, hvoraf det ene har spisevogn. Timetogene mødes oppe i pashøjden lidt før klokkeslet hel. Der er lokaltog ind imellem fra Interlaken Ost til Meiringen, der kan køre med ældre materiel. Fotos nedenfor er således historiske. Læs mere om Brünigbahn på Wikipedia, eller på SBB's hjemmeside (tja, de omtaler altså stadig deres gamle bane som SBB Brünig). |
|
![]() |
|
Vi er nogle stykker hoppet ind i togsættets fine spisevogn for en gang kaffe og croisant, som lige kan nås mellem Interlaken Ost og første station Brienz. |
|
![]() |
|
Der er en meget flot foto-position lige syd for Brünig passet, hvor der er en sæter lige under banen. Her klatrer et "almindeligt udrustet" timetog sig opad med en HGe 4/4 II foran som trækkraft. |
|
![]() |
|
Og ikke så lang tid efter så kommer det modsatgående tog nedad i et stille og rolig tempo. Dette tog er med Golden Pass vogne, bemærk panoramavognen forrest. Lokomotivet er i øvrigt af samme type som man kan møde hos Matterhorn-Gotthard banen. Stigningen med tandhjulstræk er på 12,5% og tandstængerne af system Riggenbach. |
|
![]() |
|
Nord for Brünig er der også (flere) gode steder at møde togene. Her kravler et timetog sig op mod pashøjden. |
|
![]() |
|
Og lidt efter kommer det modgående tog så nedad. |
|
![]() |
|
Med blå prik kan man se de steder, hvor billederne er taget. Og med tynd prikket linie vandrevejen fra stationen.![]() A Panorama vogn (1. klasse) fra 1994 med 48 siddepladser ![]() B-retro-table vogn (2. klasse) fra 1968 med 56 siddepladser ![]() Restaurantvogn med 28 siddepladser fra 1968. De ældre vogne er nydeligt istandsat og fremstår meget up-to-date. Nu er pashøjden ikke det eneste flotte sted. Når man er kommet ned til Meiringen, vender toget retning og kort efter nås Brienzersee, hvor toget på smukkeste vis snor sig langs bredden med den skønneste udsigt til den blågrønne sø og de flotte Berner Oberland bjerge. ![]() Her er vi ved Brienzersee. Der skiftes køreretning og lokomotiv i Meiringen, og et ældre lokomotiv fra anden verdenskrig (med kun en strømaftager) af typen DE 110 kommer foran. Disse loks kører på den flade strækning (uden tandhjul) mellem Meiringen og Interlaken Ost. Lokomotivet trækker lokaltog med styrevogn, men også de gennemgående tog Interlaken - Luzern, her fotograferet under ophold i Brienz. |
|
|