DM i varmluftballon 2008

1. flyvning fredag d. 15. om morgenen

Op kl. halv fire. Det er vigtigt at besætningen har organiseret madindkøb og madlavning, så det passer med de meget sære tidspunkter, hvor der er tid til egentlige måltider.

Vi var på forhånd kaldt til samling på en græsmark nord for Tønder til 5.30.
Da biler og trailere var kørt ind på marken og fordelt fornuftigt, blev udstyret samlet. Første opgave er at få kurv, gas, slanger og brænder monteret. Her er BP Gas holdet godt igang i morgentågen.

Køretøjerne blev fordelt i to rækker for at få plads til de mange balloner. Folk har øvelsen, så man organiserer sig selv og giver hinanden plads nok.

"Brænderprøve!" Besætningen afprøver brænderne en af gangen og kigger, lytter og lugter efter noget, der kunne være forkert.

Så er turen kommet til hylstret. Det skal bredes ud, så det lettest muligt lader sig fylde helt ud med luft, når vi kommer så langt i procedurerne.

Anders Hvid er sikker på at alt er i orden før vi skal fylde kold luft i hylstret. Der er ikke så travlt, for dommerne venter lidt med at fortælle os, hvordan opgaverne ser ud hér ved turneringens første flyvning.

Så er der truttet i hornet og skipper, navigatører og observatører flokkes omkring dommerne og får udleveret flyvningens opgaver. Dommerne taler engelsk og Dave taler ikke så højt og tydeligt, som man måske kunne ønske sig.

Karl-Otto Markussen og Henrik Vedel Jørgensen er tilfredse med at være kommet igang og er fortrøstningsfulde omkring de fire opgaver (tasks) som der er givet.

Anders Hvid monterer parashut i toppen af hylstret. Det sidder fast for hver anden bane med velcro.

Så er OY-FOL Folkeferie.dk klar til afgang. Alt dette sker mens skipper og observatør (fra et andet hold) passer deres egne sager henne ved bilen.

Jan Andersen er hurtig i luften. Philip Mundt er i baggrunden næsten klar. Folkeferie.dk tøver lidt, for at lade andre komme op først - og fungere som levende prøveballoner.

Alt mens skipper sidder i bilen og lægger planer holder besætningen ballonen varm og klar til start.

Så går starten, alt mens de fleste øvrige konkurrenter også er ved at blive klar på jorden.

Nu gælder det om at koncentrere sig om opgaven. Den ene følgebil er allerede på vej ud af området sammen med observatøren, mens jeg, der fører bilen med ballon-traileren, har tid til endnu et par billeder, før jeg kan køre ud af området.

Jan Basse fra Team BP Gas er klar til afgang. I næste øjeblik vifter han kraftigt med en stor, hvid klud for at få tilladelse til at flyve af launchmaster. Men nej, der var ingen fra dommerne til stede, så kluden kom væk og Jan fik akkurat startet inden sidste starttidspunkt. En del balloner kom fra start for sent denne morgen.

De to første opgaver er at komme til to faste mål med kryds på marker, som dommerne har lagt. Det betyder at ballonerne ligger i en stribe alt mens de håber på at netop deres valg af højde giver den vind, der bedst fører dem hen over målet.

Folkeferie.dk er fanget alene i luftrummet med skyer i baggrunden. Stedet er i nærheden af Sövang.

Så er ballonen landet i en kløvereng og udstyret er bjærget. Følgebilen med observatør og skipper er retur for at finde markørerne fra de to sidste opgaver, en hesitation walz og en pilot declared goal. Karl-Otto og jeg leder efter markejeren, så vi kan orientere ham om, at vi har besøgt hans mark, men ikke har forvoldt nogen skade på hans ejendom.

Karl-Otto noterer sig landmandens navn og adresse. Der var stor velvilje, som der heldigvis også plejer at være!

Der var et væld af katte på ejendommen. Men også en tålmodig hund, der ikke havde noget imod at killingerne legede spillopper mellem dens forben.

Følgebilen med ballonen på slæb er hjemme ved Søgård lejren, hvor BP Gas har stillet propan til rådighed for deltagerne. Karl-Otto fylder gas i de to flasker, vi har brugt op under morgenens flyvning.

Videre til 2. flyvning!