Nattog i Frankrig
Der er to nattog i Europa, der er forbundet med elegance og eventyr. Det er Orientekspressen og det Blå Tog. Begge tog blev startet af Wagon-Lits (CIWL) og kørt privat gennem Europa, som det man i dag ville kalde open access tog. Det Blå Tog startede i 1922 og var ikke mindst populært blandt velhavere fra England, der tog turen over kanalen og i Calais kunne sætte sig i blå sovevogne, der i Paris blev rangeret rundt og koblet til ekspressen, der ventede med de fleste vogne og ikke mindst med spisevognen i Paris Austerlitz. Især vintersæsonen var populær, fordi man skulle ned og nyde Middelhavets lune klima. Toppen af luksus blev opnået sidst i 1920’erne hvor de fine sovevogne af klassen Lx10 blev introduceret. Depressionen og 2. Verdenskrig ramte linjen, og efter 2. Verdenskrig begyndte flyvninger mellem Paris og Nice. I 1962 kom der 2. klasse på toget og i 1971 overtog de nationale jernbaneselskaber vognene og skabte nogle andre tog. Tiden var moden til de store dage med Interrail og migrantarbejdere, så de store internationale tog fortsatte, men for et helt andet publikum. |
|||
Det Blå Tog kører ikke længere. Men et par andre nattog kører - foto dog af toget til Rodez, La Tour de Carolle og Port Bou. I Paris gare de Austerlitz holder det 14-vogne lange nattog klar. De franske nattog består i dag af liggevogne af typen Corail, der oprinder fra 1960-70’erne. Vognene er i 90’erne istandsat, men ligner i dag noget fra fortiden med toiletter, der har afløb direkte til skinnerne, der er ikke strøm til opladere, men dørene lukker dog automatisk. |
|||
Klassisk stemning i sidegangen før afgangen fra Paris. |
|||
Opladning af mobiltelefon: Et sted i sidegangen er der stik til barbermaskinen.
Nattogenes ringe situation i Frankrig skal ses i lyset af en bølge af reduktioner af IC- og IC-nattog i Frankrig. Først forsvandt linjer på tværs af landet, nu er reduktionerne kommet til linjer ud fra Paris og sydpå. Angiveligt sker det, fordi TGV-togene i dagtimerne klarer befordringen. Men faktisk er der fyldte nattog, og de opfylder stadig et transportbehov, så man kan komme til Sydfrankrig / Paris om morgenen og møde på job eller studier. Og til en billig penge. En liggevogn Paris Perpignan koster på 2. klasse under 48 Euro! Det er dog ikke kun et tog for studerende og fattige; det bruges af mange forskellige folk, trods at det er gamle tog og uden en tidssvarende komfort. |
|||
Der er ofte aktivister på perronerne i Sydfrankrig til støtte for deres nattog, her en morgen i Perpignan, november 2017 Kampagnen til støtte for nattogene i Frankrig køres først og fremmest af gruppen ”Oui au train de nuit” som i fællesskab med det europæiske Back-on-Track netværk organiserer en e-mail kampagne rettet mod den franske trafikminister, som kan stoppe lukningen af det berømte Blå Tog. De politiske vinde er ved at vende i Frankrig. Det er besluttet igen at satse på det konventionelle netværk med lokomotivtrukne tog på de ”gamle” hovedstrækninger. Der skal investeres i nyt materiel. Spørgsmålet er så bare, om nattogene vil blive del af denne fornyelse. Regionerne i Sydfrankrig er heldigvis støtter for nattogene, og yder subsidier, så SNCF måske alligevel fortsætter togene. Fx nåede SNCF at lukke nattoget til Port Bou; men ruten blev genoptaget efter heftig mobilisering og støtte fra Region Occitanie i al fald for to år mere.
|
|||