
|
Femernbanen - overvejelser omkring køreplaner |
Gad vide hvordan togbetjeningen kan blive over Femern, når forbindelsen åbner måske i 2029?
Det spørgsmål forsøgte Bernd Schittenhelm fra Banedanmark at gøre rede for ved et NJS seminar d. 17.3 2021.
|
 |
Sådan kan det tænkes at Sydbanen bliver betjent til den tid. Bemærk to godstog i timen fra Sverige over Femern, og et over Storebælt, alle til Tyskland.
Bemærk også at jernbane kapaciteten gennem tunnelen er temmelig ringe, hvilket skyldes at der er nogle regler for farligt gods og tunneler, som gør at hvis der kører et godstog i tunnelen, så kan der ikke køre andre tog samtidig. Banedanmark vil meget gerne have ændret de regler, det siger sig selv.
|
 |
Klik på foto og få bedre opløsning! Et ECX (EuroCityExpress) skal køre et par gange om morgenen, og et par gange sidst på dagen, ikke mindst af hensyn til erhvervsrejsende, sagde Bernd. 2½ times køretid, også hvis materiellet "kun" kan køre 200 km/t.
Nu er det jo desværre heller ikke planen at banen kan tilbyde så meget mere end 200 km/t. Faktisk er det kun mellem Ringsted og København at det er tanken at der skal kunne køres 250 km/t. Back-on-Track, Danmark foreslår at det straks besluttes at hastighedsopgradere dér, hvor det endnu er muligt i skrivende stund.
DSB's Talgo-vogne kan godt køre 230 km/t, men Siemens EB lokomotiver er i udgangspunktet kun udført til 200 km/t - men de kan nu nok godt opgraderes til 230, som nærmest er standard nu for lokomotivtrukne tog med styrevogn.
|
 |
Klik på foto og få bedre opløsning! Som det fremgår af denne meget tentative køreplan, så tænker Banedanmark fire ECX og otte EC (med det hidtil kendte standsningsmønster) samt en række Regional-ekspresser Nykøbing-Lübeck.
|
 |
Klik på foto og få bedre opløsning! Og her er returløbene fra Hamborg.
Man forestiller sig at EC-løbene meget vel kan komme længere væk fra, så vi kan få direkte forbindelse til Köln, Amsterdam mv. Det er meget positivt at tænke i disse baner!
|
|