Hvordan kommer vi bedre sydpå med tog? 65.000 primært danskere og svenskere er ikke i tvivl: Vi vil rejse sydpå med tog og tage natten til hjælp! Så mange underskrifter blev afleveret til den danske og svenske transportminister i september måned 2019. Der er meget lange rejsetider med tog fra Danmark til fx Paris, London, Zürich eller München. Det tager 12 timer eller mere. Og man kan såmænd blive træt af gentagne gange i dagtimerne at se Tyskland passere forbi vinduerne. Så rejsen skal selvfølgelig foregå om natten, vi siger populært at det med et nattog tager 1½ time at rejse; nemlig en time til en godnat-øl og en halv time til morgenkaffen. Tilbage før november 2014 kørte der et nattog fra København, som DSB kørte sammen med de tyske baner. Det kørte til hhv. Amsterdam, Basel og Prag. Fra det sidste hele år 2013 har vi tal for benyttelsen. Der var solgt 185.000 ture fra/til Danmark plus pladser i Nordtyskland. Det gav en benyttelsesgrad året rundt på 63% alene med danske billetter. Toget var udsolgt i højsæsonen, men også godt benyttet hele året rundt. Interessen for at rejse med tog som alternativ til klimaskadelig flyvning er siden 2014 eksploderet. Det opleves i salget af Interrail kort, opleves i togene til Hamborg året rundt. I Hamborg skifter mange tog og kan komme med nattog videre til Schweiz og Østrig. Disse nattog køres af østrigske ÖBB. Nattogene fra Hamborg afgår halv ni (Wien og München) og lidt over ni (Basel Zürich). Men de er stopfyldte, og skal du have billet om sommeren, så skal du have bestilt mindst tre måneder i forvejen. I sommeren 2020 forventes et kaos og østrigerne prøver også desperat at få fat i flere sove- og liggevogne. Hvorfor er forbindelserne ikke gode nok nu? 1. Togskiftet i Hamborg er en stor gene: Når vi toget? Sover børnene allerede? Får vi al bagagen eller cyklen med over i toget ved det korte togskifte? Ingen af os kan lide togskifte, når det kan undgås. 2. Der er som nævnt al for lidt kapacitet. Togene er simpelthen overfyldte. 3. Med afgang omkring 18.30 fra København kan et ”dansk” nattog tage svenskere med, samle passagerer op i Odense og Kolding, der er ro i toget efter 22.30 og nå langt sydpå og sætte passagerer af efter kl. 6. Hvorfor er det ikke så svært at komme i gang? Østrigske ÖBB udvider i disse år deres netværk af nattog, og gør det med overskud. De køber helt nye vogne (fra 2022) og har selv ombygget vogne (i drift 2020) og leder med lys og lygte efter flere vogne (i drift fra 2020 - og som specifikt kan køre i Danmark). I 2022 vil de have så mange sove- og liggevogne, at de kan åbne helt nye linjer og ikke bare forlænge og forbedre, som de fx gør i 2020 (fra Østrig til Bruxelles og Amsterdam). I 2022 har DSB også nye el-lokomotiver, der bl.a. er bygget til at køre tog fra Hamborg til København. ÖBB vil kun køre til Danmark, hvis DSB vil være med. Derfor er året 2022 et nøgleår for mulighederne for at gen-introducere nattog til Danmark. Det vil kræve, at DSB benytter muligheden i sin kontrakt med staten om at køre nattog sammen med en operatør sydfra, og lade nattoget omfatte af samme underskudsgaranti i Danmark som alle andre tog. Ikke fordi der nødvendigvis kommer noget underskud, men alle nye produkter skal selvfølgelig have nogle år at komme i gang i. Operatørerne må bestemme de formentlig to destinationer, nattoget skal køre til. Det svenske kort Sverige er meget opsat på at give sine borgere et alternativ til flyvning, og den svenske regering har sat en masse penge af for at undersøge, hvordan der kan komme nattog fra Sverige til det sydlige udland. De vil køre sådanne nattog gennem Danmark. Svenskerne har to kort på hånden. De vil helst køre fra Stockholm direkte til Hamborg (evt. videre til Berlin). Men det kræver statsligt indkøb af helt nye vogne. Så det har udsigter fra 2024. Operatøren skal formentlig findes med ved et udbud af trafikken blandt flere operatører. Dette tog vil ikke stoppe i Danmark. Det andet kort svenskerne har, er i samarbejde med DSB og ÖBB at genintroducere det ”danske” nattog, som beskrevet ovenfor. Svenskerne vil altså vilde med lave aftaler med DSB og den danske stat. Det skal de selvfølgelig have lov til. Et ønskescenarie for DSB: Efterspørgsel og logistik går op i en højere enhed! Flere danske nattog (for ét nattog erstatter kun tre fly) kan meget vel blive kørt med nye vogne, så staten må til lommen og investere; så der for alvor er alternativer til flyene. >> Følg os på Facebook >> Følg vores internationale samarbejde |
|