Rochers-de-Naye banen (MGN)

Der er her tale om en fuldblods tandhjuls bjergbane med sporvidde 800 mm, tandstangssystem Abt og med maks 25 procents stigning. Man starter på hovedbanegården i Montreux (395 m.o.h.) og ender oppe på bjerget (ikke på toppen) i 1973 meters højde. En smuttur op fra topstationen bringer en på toppen af bjerget i 2041 m.

Billederne er fra hhv. maj måned og september måned. Det giver store forskelle!

På billedet herunder ser vi et typisk tog på vej op til toppen, toppen er markeret med en mast lidt til venstre for midten på billedet.
Læs mere på Wikipedia (engelsk)

Turen er markant delt mellem en idyllisk og blid etape op til Crét-d'y Bau (hvor fotoet er taget) og en noget mere barsk etape herover.

Fra Montreux går det stejlt op gennem forstæderne. Og hurtigt kommer der flot udsigt til den østlige ende af Genevesøen.

I Glion er der depot og krydsning af modsat kørende tog.

Passagererne venter tålmodigt på det modsatte tog i Glion.

Her er et tog på vej op med de to standard åbne godsvogne forrest. Her medbringes varer til restauranten på toppen eller med passagerenes barnevogne.

Udsigten over Geneve-søen fra toget et sted mellem Glion og Caux.

Kort ophold på stationen Jaman og La Perche.

Nu er vi nået op mellem Jaman og La Perche. Den dag var der en flok gemser oppe ved saddelpunktet til venstre i billedet.

Og her er vi nået den ekstremt spektakulære bjergkam højt oppe på bjerget. Toppen anes med masten. Toget mangler nu at passere en tunnel gennem bjergmassivet til venstre.

Nu har toget krydset den lange tunnel og skyder op i den trug-formede dal op mod topstationen.

Og fortsætter bla gennem nogle mindre tunneler opad.

Lige inden topstationen.

I starten af maj er landskabet heroppe ganske vinterligt - og ganske kønt. Men medbring fornuftigt tøj og solide sko, for skal du gå andre steder hen end til restauranten (gennem en tunnel), så er der dyb sne!

Udsigt fra toppen ned til Caux og helt ned til Montreux (med højhuset ved kasinoet) til venstre for Caux's mondæne bjerg-sanatorium.

Endestationen i Rochers-de-Naye. Toget bliver ikke så længe heroppe, men returnerer.

Stationsbygningen i Rochers-de-Naye. Massiverne fra Berner Oberland ses i midten, bagerst i billedet.

Der er virkelig god efterspørgel efter pladserne i toget på de gode dage. Her er to togsæt sammenkoblet og på vej op. Der køres også gerne med togsæt lige efter hinanden, uden at de er sammenkoblede. Det er typisk at togsættet fra Montreux i dalsiden vender i Caux (hvor der er krydsning) for at kunne betjene de lokale passagerer, som udpræget bruger banen.

Her er vi netop i Caux i et helt stoppet tog oppefra. Ud af vinduet til venstre ses et togsæt på vej op (bagerst) og et togsæt, der lige netop er ved at vende og køre ned (halvtomt!).