Service ombord på ÖBB NightJet
Du kan bestille flere forskellige senge-standarder
  • Sovevogn - Og skal det være på 2. eller 1. klasse? 1, 2 eller 3 i kupeen. Og så kan du ikke være sikker på om du kommer i bekvem 1-etages eller snæver dobbeltdækker sovevogn...
  • Liggevogn, du skal bestemme om du vil være i 4- eller 6-personers liggevogn.
  • Og hvordan er det med morgenmad ombord?

Og så er det jo rart at vide noget om bagageforhold, toiletter, strøm osv. Det kommer jeg nærmere ind på her.

OBS: Nu er der ved at blive introduceret helt nyt materiel. Denne beskrivelse gælder det ældre materiel, som også i 2024 kører i nattoget Hamborg-Zürich.

Se min anmeldelse af den nye generation NightJet vogne, der kører på tog-delene Hamborg til Innsbruck/Wien.

I nattoget Hamborg-Zürich må du som udgangspunkt regne med at komme i dobbeltdækker sovevognene. En-etages vognene ses også. Når du booker, kan du måske se, hvilken type sovevogn, du kan booke til. Kan du vælge, så prøv at få fat i en-etages vognene, comfortline.

Dobbeltdækker sovevognen

Sovevognen i gammel bemaling. Der var denne aften to med fra Hamburg til Wien. ÖBB har en række dobbeltdækker sovevogne meget lig de dobbeltdækker sovevogne, som tyske CityNightLine har haft - og som vi kendte fra "københavner-toget" frem til november 2014.

Når man ønsker at være i kupé med to eller tre personer, så kan man godt købe en seng, og så komme sammen med andre rejsende. Man skal så angive, om man er kvinde eller mand. Kupeerne i dobbeltdækkervognene er dog kun til to, men ude i enderne er der 3-personers kupeer.

Sådan ser dobbeltdækker sovevognen hos ÖBB ud (igen i gammel bemaling). Øverst fire 1. klasses kupeer, og øverst i midten (over ventillationsanlægget) en 2. klasses kupe. Nederst otte 2. klasses kupeer og derudover i den ene ende en 2. klasses 4-personers kupe, og i den anden ende personalekupe.

Kupeerne både i bunden og øverst i dobbeldækker sovevognene er meget snævre. Personalet vil normalt møde de rejsende med opredte senge, og det kan være svært at overtale dem til at give os bare en time eller to med siddepladser, inden det passer os at gå i seng. Hvilket kan være relevant fra Zürich mod Hamborg.

Men sengene er rigtig gode! Madrasser, der er af passende blødhed, god bredde, godt sengetøj. God læselampe.






Bagagen hober sig op i den lille kupé. Det kræver organisations-talent at få plads til det hele, samtidig med at man skal kunne komme ind og ud, komme til håndvasken mv.


Så det kniber med pladsen i de små kupeer. Med lidt god vilje kan man klemme mindre bagage ind i skabene. Resten må ned under sædet (hvor der ikke er meget plads) eller bare efterlades på gulvet.

Der er ikke plads ude i gangen, hverken ved den lille trappe ned til kupeerne, eller andre steder, for der er ikke indrettet bagageskabe nogen steder.



Man kan tilkalde betjeningen, så man kan få redt kupeen om fra dag- til nattilstand og vise-versa (hvis de vil yde den service), samt bede om betjening i al almindelighed fra spisekortet, der ligger i kupeen.

Personalet kan nemlig godt sælge mikrobølge opvarmet mad, drikkevarer og snacks om aftenen.

Sørge for at aflåse kupeen indefra, når I skal gå til ro.

Sovevogne, en-etage, comfortline
ÖBB har købt en række sovevogne fra tyske CNL. Typen er ganske ny, fra 2005, og der findes 42 stk. af dem. De hedder type WLABmz. Det er de bedste sovevogne for 2. klasses passagerer.

Kupeernes og sengenes numre er disse fra indgangen og tjeneste-kupeen og videre frem mod toilet/bad i den bagerste ende:
Kupé nr.: 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1
Underkøje: 62 61 52 51 42 41 32 31 22 21 12 11
Mellem køje: 64 63 54 53 44 43 34 33 24 23 14 13
Øverste køje: 66 65 55 45 35 26 25 16 15

Kupeer med røde numre er 1. klasse med lidt mere plads og (især) eget toilet og bad. Man kan skabe forbindelse mellem to kupeer ved de grønne prikker på billedet nedenfor ved at åbne en foldedør og dermed etablere et familie-område i sovevognen som alternativ til liggevognen.

2. klasse kan bookes som én-, to- ("economy") eller tre-personers ("tourist") benyttelse. Øverste seng har jeg aldrig set i brug, men skal snart prøve det selv. Den strækker sig ind i bagagepladsen over sidegangen.

Den midterste køje har en sving-mekanisme som i liggevognen, så den kan anbringes i to højder, alt efter om øverste køje bliver benyttet.

Nederste seng måler 190 x 75 cm, midterste seng 190 x 75 cm, øverste/ekstra seng 200 x 65 cm.
Hvis en seng ikke skal i brug, er den bare klappet op mod væggen.

Her ses en kupe i enkelt-sengs benyttelse med vaskepladsen åben.

Køber man en plads i sådan en to-personers kupé kan man jo godt være så heldig at benytte den alene. Men der kan selvfølgelig også være en anden (af samme køn), der også skal være der.

Kupé nr. 11 i "dag-position" om morgenen.

Morgenmad er inkluderet ved køb af plads i sovevognene. Se ovenfor. Man kan bede om en ekstra kop kaffe.


Sovevognskupeerne kan som regel kombineres to og to, især velegnet ved rejser med familier med børn. Her ses to kupeer slået sammen og bordet er slået ud som "spillebord".

I et-etages sovevognene er der tilkalde-knap, så konduktøren véd, at man vil i forbindelse med ham. Hvad enten det drejer sig om at få lavet kupeen om fra dag- til nat-position, eller om man ønsker servering.

Deler man kupé med en fremmed, vil konduktøren måske henvise dig til morgenmad i en anden kupé, hvis makkeren stadig sover.

Der er "nøglekort" til hver kupé i disse sovevogne. En stor behagelighed. Bemærk at vende nøglekortet den rigtige vej!

Udover at der er bad og toilet i enden af vognen er vaskepladsen virkelig pæn. Der er altid drikkevand i flaske og bægre i sovevognen, samt sæbe (løs eller sæbebeholder) og vaskeklud, der i nødens stund kan bruges om håndklæde til et bad. Medbring selv ørepropper.

Skal man have luksus, så kan man betale for at få en 2. klasses kupé i single-benyttelse, eller købe 1. klasses billet og overnatte i de særlige 1. klasses kupeer. Se nedenfor.

Bagageplads
Der er rimelig plads til bagage. Dels er der plads højt oppe over sidegangen og langs nabokupeen (lige nøjagtig udenfor billedkanten til højre - højt over håndvasken - med sikkerhedsnet!



Dels under sæderne (26 cm højde). Man kan til nød sætte en kuffert på kupeens gulv (ind mod klapdørene til næste kupe). Eller man kan få hjælp fra konduktøren, som måske kan finde plads i en (tom) kupe i nabo-liggevognen.



Udover en udmærket pude kan man løfte hovedgærdet i flere trin. En fin lille detalje
.
Utroligt hvad der er proppet ind i det diminutive toilet i enden ved konduktørens kupe.
I sovevognen er der i den bagerste ende af vognen kombineret toilet og bad (åbnes evt. med værelses hul-kort = nøgle). Det er lidt dumt at toilet og bad på den facon er samlet. Det kan give et ekstra pres på benyttelsen. Og toiletlugten harmonerer ikke perfekt med det rare bad. Medbring håndklæde eller andet, du kan tørre dig med.

Og lige ved siden af konduktøren et diminutivt toilet (foto til venstre: det er alvorligt ment, når jeg siger at det er lille!).

Støj
Ørepropper kan anbefales, så uvante lyde kan holdes borte under nattesøvnen!
Sovevogne, 1. klasse
I en-etages sovevognene er der tre 1. klasses kupeer (nr. 6, 8 og 10).
Udefra kan de let kendes ved de bredere vinduer. Indefra på gangen, så er der kunst-finér udfor disse kupeer, og de har (naturligvis) mere plads. Senge (og sæder i dagtimerne) er dog de samme som på anden klasse (så vidt jeg ved). Der er klapsæde og bagageplads bag døren til toilet/bad.
På billedet har en kupé været brugt med alene-benyttelse i toget fra Amsterdam til København.

Udover mere plads, eget toilet/bad, så er der bedre service i 1. klasse. Du får velkomstdrinks og en meget bedre morgenmad.



Som altid i sovevognene er apteringen ganske sindrig.

Toilet og bad er kombineret ganske fikst. Bemærk handvasken, der "bor" inde i brusekabinen, men når man skal i bad skubbes den væk på teleskop-arm (der også er afløbet).
Første klasse kupé i dobbeltdækker sovevogn. Det er den lækreste type kupé, der findes. Sengene i den ene ende. I midten bord og to løse stole.

Og i den anden ende plads til bagage, samt ikke mindst eget toilet og bad.

Liggevognene
De findes i to udgaver. Comfort (nye) og standard (gamle). Sørg for at komme i comfort. Det kan svare sig.

Comfort liggevognene på toget Hamborg-Zürich er ombyggede personvogne, og deres vinduer udefra er mærkeligt afblændede øverst. De er rigtig rare vogne med kupeer til fire personer.


Der er god bagageplads. Under sæderne, og oppe over gangen.

Man reder selv sengene, når man er parat til at gå i seng. Sengetøjet består af en pude med betræk. En lagenpose (altså find ud af hvordan den vender!) og et tæppe. Puderne er meget små. For mange af os er de for små, især kombineret med lidt rigeligt hårde madrassser. Så medbring evt. selv en ekstra pude, eller læg noget under puden, så du får hovedet lidt højere.

Stige til øverste køjer hænger på bagsiden af døren.


Bemærk stigen til venstre i billedet. Man sover med hovedet mod viduet. Sengelampen sidder et absurd sted, så man bliver enten blændet eller retter den mod fødderne. Mærkeligt.

Standard liggevognene

Her sover man med hovedet mod gangen. Der redes normalt kun op til fire personer i ÖBB's liggevogne, selv om de er bygget (efter klassisk forbillede) til seks personer. Men man kan endda også vælge at benytte den så man faktisk er seks personer i kupeen.

Foto fra øverste køje. Bemærk den karakteristiske kant, der fungerer fint som sengehest, så man ikke falder ned på gulvet. Disse ældre vogne findes i flere udgaver.

Der er udmærket bagageplads på (det rene) gulv og dertil også bagageplads over gangen. Stige til øverste køjer op mod vinduet, hvor der også er en lille bagagehylde og et bord.

Der er afskærmet mod lys fra gangen ved en pussig, men velfungerende plade, der skydes op og ned. Fra denne vinkel ses det tydeligt, at kupeen er udført til seks overnattende gæster.



I en kupé, jeg har prøvet, ville gardinet ikke blive nede. Rullegardinet er fjeder belastet, og balancen var ikke i orden.

Jeg klarede det med proptrækkeren i min schweizerkniv.
Sengen er ok bred, men madrassen er rigelig hård. Hovedpuden er meget sølle, men dog betrukken, ligesom lagenposen og tæpperne er ok. Medbring evt. selv en hovedpude, og har du et liggeunderlag i bagagen, ville jeg rulle det ud ovenpå sengen, så det kunne blive et noget blødere leje.

Der er klapsæder i sidegangen i liggevognen. Herligt.

Morgenmaden mv.

I en af de velkendte, små 2. klasses kupeer i dobbeltdækker sovevognen i under-etagen. Man bliver budt velkommen med vand, mousserende vin, bags med saltsnack, vaskeklud, slippers - altsammen til at beholde, hvis man ønsker det.

Når der udføres billetkontrol lige efter afgangen så serveres der i sovevognene som nævnt lidt boblevand. Man føler sig rigtig velkommen i toget!



Menukort hos Newrest / Wagons-lit i sovevognen, hvor man straks om aftenen bliver bedt om at udvælge sin morgenmad.
Personalet er behjælpelig med at udfylde morgenmads bestillingen! Med seks enheder fra menukortet så får man en udmærket morgenmad, og de varme drikke kan naturligvis få opfyldning.

Der er også vand til rejsende med liggevogn, og hér er bakken med morgenmad (inklusive i prisen) for én person. Om aftenen bliver du spurgt til om du vil ha' kaffe eller te. Ikke storslået, men ok. Og kaffe kan man bare få mere af.