Traunseebahn og Gmunden sporvogn | |
Besøgt i maj 2016. Fra Vorchdorf til Gmunden er der en relativ kort 14,9 km. smalsporet sidebane (1000 mm. sporvidde) åbnet i 1912, der i marts 2016 er blevet forsynet med nyt letbanemateriel. Hele turen tager 26 minutter. Strømmen er 750 volt jævnstrøm. Video taget i 2016 på tur med banen. YouTube har venligt rettet lidt op på rystende billeder. |
|
En af de nye letbane vogne med 1000 mm. sporvidde på Traunseebahn foran det ligeledes nye depot i Vorchdorf. |
|
Klar til afgang med Traunseebahn. |
|
Der lugtede meget nyt inde i vognen, der kom i drift i marts måned 2016. |
|
Lokomotivfører har sønnen med på skolefridagen. |
|
Ankomst i Gmunden. Banen skal i 2017 føres videre over floden Traun og forbindes med sporvognen i Gmunden, og dermed med ÖBB's banegård. |
|
Efter en kort spadseretur langs søen er vi fremme ved sporvognens endestation i Gmunden. Og nu kommer sporvognen oppe fra stationen. Bemærk til venstre i billedet station for den nye letbane - der må ventes af afløse den noget ældre sporvogn, der kørte frem og tilbage mellem midtbyen og banegården. |
|
Så skal der vendes retning, og vi skal med. |
|
Vi må vise vores billetter, inden turen går igang op ad bakke med 10% stigning, hvilket er tæt på verdensrekord for baner, der klarer sig uden tandstænger, men alene med adhæsion. |
|