VIA i det vestlige Canada
Toget The Canadian kører 2-3 gange ugentligt over kontinentet fra Toronto til Vancouver. Det er efter min mening det flotteste langdistance ordinære passagertog i verden.

Siden 1990 har toget kørt på Canadian National's (CN's) skinner, som er en lidt anden rute en den, som det har kørt på siden introduktionen hos Canadian Pacific (CP) i 1955. Fx kører toget via Jasper i Rocky Mountains. Det ændrer dog ikke på at ruten Edmonton - Jasper - Vancouver er den flotteste del af ruten, og også hér, hvor toget er mest benyttet.

Historisk foto i tiden hvor toget kørte med Canadian Pacific's røde farve. Foto: ©sdfourty

Foto i efterårsfarver fra Rocky Mountain mellem Jasper og Mt. Robson (det højeste bjerg)

Toget rummer forskellige overnatningsmuligheder. Her ses en dobbeltkupe i dagtid (der kan velsagtens godt være børn med, tror jeg), og herunder ses kupeen i nattetid:

Der er eget toilet, bad deles med de andre ude på gangen. Se mere om hvordan en sovevognskupé for to ser ud i dette tog. Link fører også til planskitse af de to hovedtyper sovevogne på toget.

Rejser du alene, så løses det fint med en roomette for en:

Og lidt billigere, så findes der køjesenge i sovevogenen:

Det er store enkeltsenge med gardiner (a la Marylin Monroe i ”Some like it hot”) og de er billige. I dagposition er det brede stole to og to.

Udover at få gode kupeer med usædvanligt gode senge (jeg har aldrig oplevet noget lignende), så er der virkelig mange fortrin ved at køre i toget i sovevogns-afdelingen (en slags første klasse).

Først og fremmest Park Car, som er vognen bagerst med bar, salonafdeling vendt bagud og domecar delen med udsigt til alle sider henover toget:

I Park Car og i panoramavognen annonceres der snacks og vinsmagninger.

Fra dome afdelingen går man forbi kaffe/kage/drikkevare serveringen ned i salonen:

Salonen er et godt sted for samtaler, også med passagerer, men ikke på forhånd kender. Det er en af de store kvaliteter ved togrejser (ikke mindst i Nordamerika); at man får talt med andre mennesker fra alle samfundslag.

Panoramavognen (der er koblet på over Rocky Mountains) er også flot, som Park Car med servering og underholdning:

Mad og ikke-alkoholiske drikke er inklusive i alle sovevogns kategorier. Det gælder naturligvis især for måltiderne i spisevognen:

Økonomi-klasse passagererne har cafévogn som en del af en dome-vogn. Slet ikke så ringe.

Økonomi-klasse siddevogn. Der er god benplads!

Togene kan være forskelligt oprangeret, alt efter sæson. Der kan være fra 14 til 20 vogne, og heraf en skøn variation af domecars med forskellige features.

I min video starter jeg med at præsentere oprangeringen som den så ud for tog #1 vestgående fra Edmonton, og videoen fortsætter med flotte optagelser fra turen frem til Jasper.

I dag er afgang fra Jasper kl. 9.30, så der er dagslys mellem Jasper og Kamloops. Og køreplanen er forlænget, så der er tid til diverse forsinkelser på denne vanskelige, ensporede og godstogs-fyldte strækning.

Turen fra Edmonton vestover er skildret i denne (lidt lange, men detaljerede) film:

Ophold i Kamloops. Det er midvejs mellem Jasper og Vancouver. Og stedet for turisttoget "Rocky Mountaineer" holder nattestop på hoteller.

Turen bla gennem Fraser River Canyon ser man i den flotte IMAX film Rocky Mountain Express, hvor Canadian Pacific kører flot damp-veterantog gennem Fraser River Canyon og senere via Rogers Pass og Kicking Horse Pass.

Omdirigeret fra CN til CP spor vest for Kamloops 5. oktober 2019

Denne aften var den gal. For et godstog forude på CN's enkeltspor var afsporet med ikke mindre end 16 vogne, og strækningen var dermed lukket i en rum tid. Men heldigvis er der netop her et andet spor forbi ulykkesstedet, nemlig på konkurrenten CP's spor. Så hvad går VIA? Finder en godstogs lokomotivkører, der kan være "pilot" for passagertoget, og så starter en langsommelig procedure, så vi kan få toget manøvreret over på CP's hovedspor. Det foregår via et sjældent brugt sidespor.

Her er vores ene lokomotivfører udstyret med en stor stavlygte og har åbnet bagdøren i Park Car. Sammen med CP's pilot og en radio til lokomotiverne i den anden ende bakker vi nu lystigt derudaf i mørket.

Her er vi stoppet, så piloten kan komme ud og sikre en ubevogtet jernbaneoverskæring. Der skulle også stilles skiftespor, og det hele foregik i langsomt tempo. Men vi fik bakket hen til CP-sporet, og kom på det tilgængelige spor forbi ulykkesstedet og videre mod Vancouver den nat.

Prince Rubert - Prince George - Jasper

To lange dage i toget, og en overnatning på hotel undervejs. Det tilbyder VIA med en kort vognstamme med samme elegante (og også fra 1955) vogne, som the Canadian.

Toget ses her i Jasper efter ankomst (rettidigt) en torsdag aften i starten af oktober. Bagagen er netop afhentet af passagerne.

I videoen har jeg optaget selvsamme tog, der får indkørsel til Jasper; men er nødt til manuelt at skifte sporet foran sig, så det kan ankomme til perron på spor 1. Toget medbringer kun en bagagevogn (vigtigt: for mange lokale ved de små stationer undervejs bruger stor og underlig bagage!), 2. klasses siddevogn og en Park Car, der har bar/cafeteria. Adgang til dome og salon kræver "touring class" billet, der er inklusive en varm frokost. Økonomi billet giver kun adgang til siddevognen og indkøb af cafeteria-mad.

Bemærk det lange godstog, der også kører ind. Et langt stykke vest for Jasper er CN's linje dobbeltsporet. Nemlig helt til Harvey, hvor Prince Rubert-toget drejer fra hovedlinjen mod nordvest. Man kan sagtens køre i samme retning på de dobbeltsporede sektioner.


Altstätten Stadt - GaisSt. Gallen - Teufen - Gais - AppenzellGossau - Urnäsh - Appenzell - Wasserauen