![]() |
||||||
Berner Oberland Bahn | ||||||
Topmoderne, toptunet 1000 mm tilbringerbane mellem Interlaken Ost banegården og de to bjergbyer Grindelwald og Lauterbrunnen. Herfra kan passagerer evt. fortsætte med Wengernalp Bahn og Jungfrau Bahn til "Top of Europe" (Jungfraujoch). På Interlaken Ost er der forbindelse til SBB's og BLS' normalsporede bane mod Thun og Bern. Og forbindelse til SBB's metersporede Brünig Bahn mod Meiringen og Luzern. På de fleste tidspunkter køres der i stiv halvtimes køreplan. Der blev i 2017 introduceret nye togsæt til BOB. Stort set alle tog kører nu med de nye tog, nogle ældre tog er muligvis nedbrudsreserve. Med ny svævebane til Männlichen og Eigergletcher åbner der en ny station på tandstangsafsnittet lige inden Grindelwald, Station Rothenegg, hvorfra der bliver underjordisk rullende fortov til svævebanestationen nede ved floden. ![]() Her er et af de nye Stadler tog under prøvekørsel i 2017. Fotograferet i Zweilütchinen. |
||||||
![]() |
||||||
Togene medfører fra Interlaken Ost vognafdelinger til både Lauterbrunnen (forrest i toget fra Interlaken) og Grindelwald. Det 14 vogne store samlede tog skilles så i Zweilütchinen. Toget til Lauterbrunnen når først frem (kortest strækning) og der bruges derfor et togsæt mindre til Lauterbrunnen end til Grindelwald. Foto er fra Wilderswil. |
||||||
![]() |
||||||
Igen foto med BOB-tog fra Wilderswil, hvor passagerer er på vej hen til Schynige Platte Bahn. BOB har haft materiel af forskellig alder, men fælles for alle vogne er en høj standard. Nogen kan måske huske at BOB har haft et brunt-gult farveprogram. Jeg ved ikke præcis hvornår de skiftede farver til de nuværende blå-gule. Der er to tandstangsafsnit fra Zweilütchinen til Grindelwald og også to afsnit fra Zweilütchinen til Lauterbrunnen, de sidste dog ikke særlig stejle. System Strub. ![]() I Zweiütchinen hhv. sammenkobles og adskilles togene fra/til Grindelwald og Lauterbrunnen. På billedet ses sammenkoblingen, idet toget fra Grindelwald altid kommer først fra venstre i billedet henover perronen og dernæst kommer sektionen fra Lauterbrunnen og kobles automatisk på. Manden med sikkerhedsvest overvåger udelukkende processen, men foretager sig normalt ikke noget aktivt. ![]() Der er også et krydsningsspor i Lauterbrunnendalen, endog på et tandstangsafsnit. Det bruges dog kun i særlige situationer. |
||||||
![]() Kaos i Zweilütchinen juli 2018. Togsæt fra Lauterbrunnen er netop koblet sammen med forreste togsæt fra Grindelwald, og nu vil den fine nye elektronik ikke længere. Trods mange software genstarter må man opgive, og vi pådrager os en halv times forsinkelse på vejen til Interlaken. |
||||||
![]() |
||||||
BOB tog fra Interlaken under indkørsel i Lauterbrunnen efter sidste tandstangsafsnit. Motorvognen forrest, styrevogn i den anden ende. I Lauterbrunnen opnås der forbindelse med Wengernalp Bahn (WAB) på den overdækkede perrons modsatte side. Også i Grindelwald opnås der forbindelse med Wengernalp Bahn.![]() På vej ind i første tandstangsafsnit til Grindelwald, nemlig efter station Lütchental. Her passeres et vandkraftværk til højre og stigningen bliver på 12%. ![]() Med halvtimesdrift det meste af dagen krydses der altid i Burglauenen, hvor tandstangsafsnittet ned til Lütchental begynder. ![]() BOB-tog på den flade strækning efter Schwendi på vej mod sidste tandstangsafsnit op i Grindelwald by. Det er Wetterhorn i baggrunden. ![]() Ved ankomsten til Grindelwald er der som regel stor travhed på perronen mellem spor 1 (BOB) og spor 11 (WAB). |
||||||
|
||||||
|