Tur til Budapest 31.1. - 2.2. 2007




I østrigsk sovevogn på Euronight fra Hamburg til Wien Westbahnhof. Den var godt nok meget smal, men ved afgangen fra Hamburg var der disket op med velkomstdrink, frugt og chokolade, - og med en film på computeren og alene i kupeen til Hannover, så var det vældig hyggeligt.
Med det jugoslaviske tog fra Wien mod Beograd var jeg ude for et vaskeægte uheld.
I fart 40 min. vest for Budapest faldt det østrigske lokomotivs pantograf-bue af!

Bemærk ved pilen at stumpen på strømaftageren er fæstnet med noget kraftig kobberwire.
Lokomotivet er af typen EuroSprinter serie 1116, der både kan køre på Østrigs / Tysklands 15 kW og Ungarns 25 kW.

Den må have trillet hen over tagene, indtil den fandt ud af at falde af midt for den storrumsvogn, jeg sad i. Jeg sad lige indenfor vinduet til venstre.
Der kom et enormt lys og der kom et vældigt brag fra de 25.000 volt, der har stået i lysbuen.
Ved pilene midfor ses pantografens "aftryk", da den hev en gnist ned fra køreledningen og over på vognen. Mit nabovindue (til højre) er beskadiget ved pilen.
Der væltede røg op fra en smadret transformer nedenunder.

Vi nødbremsede og al strøm røg. Nu var vi uden strøm og uden nogen bevægelse i godt to timer midt ude på landet. Heldigvis kunne spisevognen godt servere kold mad og øl.

Så blev vi slæbt ind til Budapest med flere stop. Først fik vi "Taiga" M62 maskinen foran. Men den måtte tilsyneladende ikke tage os helt ind til Keleti banegården.
Så der kom en ældgammel elektrisk ranger maskine på det sidste stykke ind til Budapest' hovedbanegård.

Vi var nu 3 timer og 10 minutter forsinket. Ak, ja. Der ventede mange passagerer, der skulle med videre til Beograd.





Budapest er en by med megen og effektiv kollektiv transport. Og naturligvis med mange godt vedligeholdte T5 vogne.
De tjekkiske vogne kørte også som ledvogne og i forskellige generationer.
Men på hovedlinierne 4 og 6 er der indkøbt store seks-leddede Duewag Combino-Supra vogne. Det er virkelig lightrail midt ind gennem byen på et hovedstrøg i en (ikke sluttet) ringlinie.

Her ses linie 6 under udkørsel fra Moskva pladsen. Vognen har førerplads i begge ender og skal altså ikke rundt i vendesløjfe.

Der starter en lille bjergbane op i Buda bakkerne ved Hotel Budapest (sporvogn 56 to stoppesteder ud fra Moskva Tér. Den kører med Østrigsk bjergbane-material i 20-minutters drift her udenfor udflugtssæsonen.

Her ankommer toget til VÁROSMAJOR endestation.
Der er tandstænger på hele strækningen.
Her kommer vi til en af de mange krydsningsstationer.

På vej ned til rød M2 fra Moska Tér. Metroen ligger meget dybt nede.

Verdens ældste metro. Linie gul 1 på Oktogon station. Den kører i al væsentlighed under en af de store boulevarder ud fra centrum af Pest.

NYUGATI banegården, som indvendig ligner Keleti banegården til forveksling. Blot med stor midterperron, men også med fire spor.

Banegårdsrestauranten ved NYUGATI banegården er desværre lavet om til en stor McDonalds restaurant.

Den er istandsat, men det er smertende at se hvad der har til huse i den flotte kejserlige bygning.

Keleti banegården ser enorm pompøs ud udefra. Der er passage under pladsen og metrostation hernede.