Dampdage i Odense 2003

I weekenden d. 16.-17. august 2003 holdt Jernbanemuseet i Odense dampdage. Udover at vise museets egne flotte smaskiner frem (herunder E og Pr under damp) så var der promenente tyske gæster og en stor dansk nyhed.
Alex (min bror) og jeg var derovre det meste af søndagen.




DB museumstogs flotte 012 100 fra 1940 var æresgæst. Det var første gang at så stort et damplokomotiv har været i Danmark, og netop denne udgave af 01 er den mest impossante.


Denne 01 er oliefyret og med ny kedel fra 50'erne. Bemærk at en fra personalet er en ung dame - ikke et helt almindeligt syn i denne branche.


Om eftermiddagen var der lejlighed til at køre med særtog bag 012'eren til Nyborg. Hér kører vi fra spor 7 over til det østgående hovedspor.
Maskinen må i Danmark ikke køre mere end 70 km/t, men hjemme i Tyskland kunne den i sin tid køre 140 km/t med en stor togstamme på krogen.


Vel ankommet til Nyborg gør maskinen sig klar til at løbe om, dvs. køre ned i den anden ende af toget på nabosporet. Den kører også ganske glimrende baglæns.


Det første tyske lokomotiv fra 1835 var også på besøg. Vel og mærke i en kopi lavet til 100-års jubilæet i 1935.


Adler er lavet af den berømte lokomotivbygger Stevenson i England. Den medførte 3 vogne i de 3 vognklasser.


Så var vi på tur ud at køre, i 2. klasse. Der var ikke megen plads, men man kunne stikke en lang arm ud af vinduet og fotografere.


Adler netop tilbage på spor 203 ved museet. Personalet var klædt i tidstypiske dragter.


012 er for lang til museets drejeskive. Men Alex ville gerne fotograferes foran den.


Der var også andre omkring drejeskiven, som museet på dygtig vis anvendte som scene for præsentationer af lokomotiverne.


S 736 var den store danske nyhed. Maskinen er en kompakt og stærk arbejdshest mest kendt fra kystbanen og nordbanen, hvor den trak nærtrafiktog nogenlunde ligeså hurtigt som togene kører den dag idag.


S-maskinen var netop blevet køreklar efter en omfattende istandsættelse i Roskilde remise.


Og så blev det tid til at køre med miniature tog bag rundremisen.
Det er ligesom om drengen spørger sig selv, hvad alle de granvoksne mænd dog laver på det stakkels, lille tog.


Mange private entusiaster stillede med lokomotiver og vogne og kørte med publikum.


Hér bliver der fyldt de-mineraliseret vand på en model af et engelsk mellemkrigslokomotiv.
Nej, de store tog kørte ikke hen over de små skinner.