![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hamborg-togene | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
En livsnerve for togrejsende sydpå Efter at Femern-færgerne lukkede for togene dec. 2019, så er forbindelserne via Kolding den eneste togforbindelse sydpå via Hamborg uanset om din rejse går fra Jylland/Aarhus eller Sjælland/Fyn/København. Der kører fem tog i en tillempet 2-times drift (i højsæsonen køres lidt mere, herunder et IC3-togsæt om natten): |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Turen mellem København og Hamborg tager nu omkring 4 t. 40 m. Stoppet i Slesvig-Holsten har skiftet lidt. De tre tog fra København stopper ikke i Flensborg, men drejer af - ligesom godstogene - ved stationen Flensburg Weiche og sparer godt 10 minutter. Aarhus-togene kører stadig via Flensborg. Og der er stadig nogle få rent danske IC-tog, der ender i Flensborg med korrespondence til Regional-ekspres til Hamborg.
Lidt ændret køreplan fra 11.4. 2023 Køreplan efter 11.4. 2023, Københavner-togene (indtil da den "gamle plan", som ligner meget):
Nattog til Basel og Zürich afgår 22.07
Nattog fra Basel og Zürich ankommer 7.54 Der er ikke så mange ændringer i forhold til 2022, udover materiellet fra København fra 11.4. (se nedenfor). Men der er små variationer hen over dagen (pussigt nok), og imellem dagene er morgenafgangen lagt lidt forskelligt: 11/4 - 29/4 2023 tidlig afgang kl. 07:07 30/4 - 20/5 2023 tidligere afgang kl. 07:01 21/5 - 8/12 2023 "normal afgang" kl. 07:26 (dog ikke i sommerferiekøreplanen 17/6 - 20/8 2023 inkl.) I husker naturligvis selv at tjekke netop jeres afgang! NYT (1): Fra 13. juni 2022 vil der i Flensborg opnås forbindelse med et direkte EC-tog med tjekkiske vogne og spisevogn til Prag. EC 175 kører kl. 8.31. Returløbet EC 174 kommer til Flensborg 19.07. Fra 11. april 2023 forsvinder IC3-togene fra København til Hamborg bliver faset ud. DSB lokomotivtrukne tog med DSB EA som trækkraft foran lejede DB IC1 vogne. Aarhus-togene fortsætter med IC3. I 2024 omlægges Københavner-togene løbende alle de nye Talgo IC-vogne. Det må forventes at alle Hamborg-tog kører fra København, og passagerer fra Aarhus må skifte i Kolding. Når der kommer køreledning og strøm til Aarhus kan DSB så igen køre direkte (elektriske) tog fra Aarhus til Hamborg. Dermed kommer der 2-timers drift fra København til Hamborg. IC1-togstammen medfører en 1. klasses kupé-vogn og noget af en 2. klasses vogn også med kupeer. Hermed kan vi igen i Danmark i en kort periode opleve kupé-vogne i dagtog. Exit IC3 IC3-togene er bekvemme, men der er for lidt plads til Hamborg, som det fremgår af fotos nedenfor taget for nylig (april 2022). Det skyldes at der kun er 17 IC3-tog, der kan køre til Tyskland. Og da leverandør af nye DSB IC-vogne til udlandstrafikken, Talgo, for nylig meldte et års forsinkelse på leverance, så var det af flere grunde ikke så godt. For de 17 IC3 togsæt med tysk sikkerhedssystem PZB (Indusi) står for tur til at få nyt signalsystem for at køre i Danmark. Men DSB vil ikke risikere penge og besvær ved at få systemet (et såkaldt STM modul) til at virke sammen med det tyske system. Derfor måtte der gøres noget.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I løbet af sommeren 2021 endte de danske IC3 togsæt i Hamborg Altona. Normalt kører DSB med to togsæt, og de bliver hurtigt fyldt. Officielt kræves der pladsreservation, men det tager personalet ikke så tungt. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Her ses et par billeder fra hhv. sydgående og nordgående Hamborg-tog april 2022. Som det fremgår, så er togene godt belagt. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|