|
|
|
|
|
|
Øseværk af træ, Pakistan
Øseværket på dette billede er fremstillet af fagfolk. Hver del er fremstillet med omhu og omtanke. Stokkene på tandhjulet er erstattet af flade ægformede stokke. Herved formindskes fladetrykket som hidrører fra det store tandtryk.
[131] |
|
Lamel-opbygget tandhjulsfælg, Pakistan
Uden båndsav med elektromotor lader det sig ikke gøre at fremstille så smukke tandhjul. Tænderne sidder meget tættere end på øseværket fra Egypten.
[132] |
|
Fremstilling af tandhjul, Pakistan
På denne fabrik fremstiller man de smukke tandhjul. Der er tale om højt udviklet håndværk. Men det kræver selvfølgelig at bonden har lidt penge så han kan købe disse hjul.
[133] |
|
|
|
|
|
|
|
Øsehjulsværksted, Pakistan
Tandhjulene bliver fremstillet i store serier.
[134] |
|
Smedeværksted for øseværker i Pakistan
De store hjul i baggrunden er spandekædehjul. Spandene er med forsæt monteret lidt skævt på kæden. Det hænger sammen med at kæden hænger skævt nede i brønden. Spandens rand kommer derefter til at ligge vandret.
[138] |
|
Del af spandekæde i Pakistan
Sådanne spande er mere driftsikre end lerkrukker - men de er også dyrere.
[140] |
|
|
|
|
|
|
|
Fabriksfremstillet øseværk i Spanien
Industrielt fremstillet øseværk. Motorens omdrejningstal er sikkert på 1400 omdrejninger i minuttet, men spandekæden løber næppe mere end 14 omdrejninger i minuttet. Det kræver et to trins gear. Først et kileremstræk med en udveksling på een til ti og derefter en tandhjulsudveksling med et lignende udvekslingsforhold.
[141] |
|
Fabriksfremstillet øseværk i Spanien
Spandekæden har i stedet for få store spande mange men små spande. Det lille tandhjul anvendes hvis elmotoren erstattes af et æseltræk.
[142] |
|
|
|