Udviklingsafdelingen Museumsbesøg Deutsches Museum, München |
Besøg på Deutsches Museum |
I forbindelse med ECSITE's årsmøde 2003 var jeg på flere besøg inde i museet, som var vært for årsmødet. Det kom der en del fotos og observationer ud af. Jeg har gemt originaler til alle disse billede og lidt til. Læs mit referat fra årsmødets sessioner (som jeg deltog i) hér! |
||
Sådan ser udvekslingen ud mellem elmotor og tandstangsdrev på en tandhjulsbane ved Zugspitze, sydtyskland. Jeg har tysk planchetekst. |
Klassisk Watt-dampmaskine. Bemærk centrifugal-regulatoren øverst, der automatisk regulerer tilførslen af damp til cylindren. |
|
Centrifugal-regulator i nyere dampmaskine. |
Elkraftværk i planche. Der var bevægelse i alle vand- og varmstrømme v.hj.a. noget fiks optik i planchen. |
|
Måde at illustrere centrifugalkræfter på. Motorcyklisten skal køre hurtigt rund i en snæver cirkel. Hvordan påvirker kræfterne ham, hvis han enten få en kugleform at køre inde i eller en (næsten) plan flade? Med håndsving drejede man ham rundt og i kuglen (= dødsdromen) der kom han op at køre på skråningen alt efter farten, men aldrig helt oppe og støde på stopklodsen. På fladen røg han straks ud til stopklodsen og bliver påvirket af ubehagelige tværkræfter. Tænk hvis vi en dag kunne få en dødsdrom ude på forpladsen? - så skulle dette lille eksperiment vises! |
Penduler. Prøv med to forskellige vægte til venstre. Og tre forskellige længder til højre. Oplagt til eksperimenter ved pilotuddannelsen primo februar 2004, når vi skal tale om koblede gynger. |
|
Meget smuk model af dæmning med regulerbar overkant. Man regulerer på trykknapper i panel nedenfor (jeg har fotos heraf). |
Model af spillway. Reguleres også. Begge modeller kører automatisk, hvis man ikke rører knapperne og det giver dem opmærksomhed. Det hele styres ved trykluft (Festo). |
|
Også hér har man en foto-opportunity i form af en åben BMW sportsvogn. Lidt nyere model end vores, men også langt mere kedelig og som reklame for firmaet. Men naturligvis populær. |
Trisser og taljer i gammel tysk version. De lette lodder udbalancerer de tunge med taljerne. Der var ikke angivet nogle faktiske vægte af lodderne. Friktionen er relativ stor, så balancen opstår indenfor en stor tolerence, så eksperimentet fungerer nemt. |
|
Værsgo at stige indenfor i denne højtryksreaktor! Mure og alt andet er i autentiske materialer og størrelser. . |
Så er jeg inde ved brændselsstavene. MEGET imponerende. Forklaring læses op på tysk og engelsk for hvert element, man finder herinde. |
|
Solkomfur, som faktisk bruges i troperne. |
Legeplads med gummi-klodser. Det lykkes for Per at bygge sin bro med de rektangulære klodser.. |
|
Kaplan Tube Turbine, 1969 The model shows the entire plant of a tube turbine as a section through Lech stage 4 of the Bayerische Wasserkraftwerke AG. Green plexiglass panes show the water path. The headwater (left) can flow off into the tailwater (right) without changing direction. It first flows round the generator housing and cools the generator. The only deflection is at the guide blades. This is where the water swirl is generated which turns the runner. By adjusting the “simulated load” at the instrument panel you can operate the control mechanism: the guide blades and runner vanes are simultaneously adjusted. Impulse turbine: Head: 8,3 m Water flow: 47,5 m3 s-1 Number of revolutions: 166,7 rpm Output: 3653 kW Model Scale: 1:10 |
Trædemølle i gammel tysk mine. Museet har en lang, lang tur rundt i historiske og nye miner, 1 hel time tager turen!! Man får et glimrende indtryk af hvor barskt det må have været, man savnede kun støj og møg. |
|
Trædemøllen drev en kuglekædepumpe så man kunne dræne lavereliggende minegange for vand. |
Hér ses udvekslingen. |
|
Kobberstik, der viser netop denne anvendelse. |
Saltmine under museet. Selvfølgelig også blot en model (i to etager), meget imponerende! |
|
Airflow Over the Wings The wings deflect the arriving air-strem downwards. The mass of air deflected by the wings produces a reaction force whose direction is upwards, in the opposite direction to the deflection. This is called Aerodynamic Lift, or just Lift. The greater the mass of air deflected and the greater the downwards speed it is given, the greater the lift. The lift produced is mainly determined by five factors: 1. The angle of attack. The greater the angle between the wing and the arriving air-stream, the more the air will be defelcted and the greater the lift. 2. The air-speed. Lift increases with the square of air-speed. 3. The air density. The thinner the air the smaller the lift. 4. The shape of the wing-section the wing profile. 5. The area and shape of the wing. Doubled area means doubled lift. |
Bernuilly's ligning er en følge af Newtons love. Når luftmasser afbøjes følger der trykændringer. |
|
Børneversion af en trædemølle. |
Børnene kunne godt more sig i den tyske version af "Løft dig selv". Noget luvslidte puder, de sidder på... |