Med zeppeliner over Bodensøen

Flyvetur i april måned 2007

I fødselsdagsgave (50 år) havde jeg været så heldig at få en flyvetur (1 time) på et selvvalgt tidspunkt i 2007. Den gave havde jeg lejlighed til at indfri d. 11. april.

Der findes tre rigtige zeppelinere, den første (prototypen) flyver idag over Sydafrika for diamantvirksomheden De Beer, hvor den leder efter diamanter(!). En anden flyver med turister i Japan, og den sidste er så den, der er hjemhørende på stedet, hvor de alle er bygget og hvor Zeppelin-æraen også begyndte for over 100 år siden, nemlig i Friedrichshafen på nordsiden af Bodensøen.


I modsætning til de luftskibe, men engang imellem ser i Danmark (fx Goodyear ballonen), så er zeppelinere bygget over et fast stel. De andre luftskibe er af typen "BLIMP" som betyder at de ikke har stel. Zeppelin NT hedder luftskibet, NT står for new technology, der især dækker over lettere materialer og bedre manøvre-egenskaber end dens stolte forgængere (sidste zeppeliner blev ophugget i 1940).
Den er 75 m. lang, maks 19,5 m. bred og 17,4 m. høj. Det ydre hylster rummer 8425 m2, hvori der ligger flere "ballonetter" med heliumfyldning, der udgør 2200 m3.
Den atmosfæriske luft i hylstret er påtrykt et lille overtryk for at holde formen og for at holde gasballonerne på plads.
Bemalingen skifter fra år til år. I år et det en blomsterpark på en lille Bodensø - ø Mainau, der er sponsor.

Der er ikke noget egentligt landingsstel, blot et lille hjul foran og et tilsvarende bagved. Så under parkeret tilstand skal opdriften (fra helium'et) hele tiden modsvares af ballast. Når der skiftes passagerer, så sker det ved at to går ud, og to går ind, indtil alle 12 passagerer er udskiftet. Skal luftskibet tømmes for passagerer lægges der ballast i form af sandsække ind under kabinen.
I så fald tøjres luftskibets næsespids til en mast (på en stor lastbil), der også kan overføre frisk brændsel til motorerne (og engang imellem helium).

Der er to besætningsmedlemmer, piloten og en stewardesse. Cockpittet er udstyret som et mindre fly. Alm. navigation foregår med joystick (co-pilotens ikke-brugte joystick ses til højre).

Jeg havde valgt flyveturen mod Bregenz (Østrig) og Lindau (Tyskland) i Bodensøens østende. Vi har netop været ude at vende over Østrig og slår et slag mod syd for Furberg over Bregenz.

Nu flyver vi ind over Lindau, som er bygget på en lille ø forbundet med en jernbane- og vejdæmning. Luftskibet er fantastisk manøvredygtigt og piloten kan give passagererne de helt rigtige vinkler. Et lille vindue i hver dør (en til hver side) kan åbnes, så vi kan fotografere uden reflektioner i plexiglas vinduerne.

I det helt taget er passagererne velkomne til at gå rundt inde i kabinen, sålænge man holder fast mod stolerygge eller over vinduerne. Et luftskib duver en del, da det jo ikke - som en luftballon - flyver med vinden. Under start og landing skal man dog tilbage til sædet og spændes fast som ved alm. flyvning.

Flodudløb mellem Lindau og Friedrichshafen. Flot revledannelse, så sig ikke at Bodensøen ikke har bølger og strøm engang imellem, det aktuelt flotte vejr til trods.

Friedrichshafen med ankommende bilfærge fra Schweiz (Romanshorn).
Zeppelin museum i den hvide bygning til højre langs kajen. Det var her, de store zeppelinere i sin tid startede nogle af deres ture. DB færgestation lige under det blålige tag fra et varehus med korrespondence med færgen. DB's alm. station til venstre udenfor billedet.

Zeppelinerens indre er et kæmpe rum udspændt af lette stålkonstruktioner. Her den store Graf Zeppelin, der blev taget ud af drift, ikke fordi den havde driftproblemer, men fordi katastrofen med Hindenburg lagde trafikken med zeppelinere øde. Foto af illustration fra Teknisk- og flymuseet i Helsingør.

Gondolerne i de store zeppelinere tillod stor luksus og komfort.

Rejsetips:
Man kan bo på hotel i Freidrichshafen, men regn med priser fra 60 euro pr. nat. Det er en industri- og messeby, men promenaden og havnefront er meget køn og turistet.
God togforbindelse fra Danmark med nattog og korrespondence med RegionalExpress fra Basel Bad langs Rhinen og forbi Rhin-vandfaldet ved Schaffhausen.
Links:

Besøg deres hjemmeside / flyveplan

Ruter over Bodensøen med zeppelineren