Nattoget mellem Danmark og Europa er LUKKET,
og nattog i hele Europa er ude i et stormvejr...

Der sker rigtig meget i anledning af de skandaløse lukninger af nattog i Europa. Jeg samler kommenterede links og nyheder. Følg også med på Back on Track hjemmesiden.


NY FRANSK RAPPORT MED ANALYSER OG ARGUMENTER

Foreningen «Oui au train de nuit» har lavet en meget stærk rapport, som vi nu kan læse på engelsk eller fransk.

Rapporten rammer især sømmet på hovedet for de lande, hvor HighSpeedTrans (HST) hævder at stå i modsætning til nattogene, en situation som vi kender fra lande som Spanien, Frankrig og Tyskland.

Rapporten tager dig rundt om de vigtigste argumenter for og imod nattog i Europa og er meget vel dokumenteret med pålidelige referencer.

Og rapporten er god læsning, med et almindeligt og nøgternt sprog - et must for alle, der beskæftiger sig med bæredygtige transportløsninger.

>> Find sammendrag og hele rapporten her


Sommeren 2017 bød på gode nyheder fra Frankrig og Østrig

Sydfranske regioner slås sammen med aktivister for at fastholde nattog fra en række destinationer til Paris. Sommeren har budt på aktioner på stationerne og nogle linjer er genåbnet, og den berømte linje Paris - Nice har fået længere levetid, måske vil den blive reddet.

Østrigske baner ÖBB har annonceret at de fra køreplansskiftet til december vil dele toget fra Zürich og Basel, der i dag både kører til Berlin og Hamburg. Fremover vil det være to forskellige tog fra Zürich. ÖBB vil også finde afgange, der passer bedre til de rejsendes behov (fx i Hamburg), og det vil måske blive til fordel for os rejsende fra Danmark, som godt kunne ønske fx 45-60 minutters skiftetid i Hamburg, i stedet for de famøse 8 og 28 minutter i dag.

Det må også forventes, at ÖBB vil gøre noget ved de forsinkelser, der kommer næsten hver dag ved bil-ladestationen i Hamburg Altona, der rutinemæssigt giver afgang 30-60 min. senere for togene mod Wien og München/Innsbruck. Hvis forsinkelsen så bare var til at stole på, så kunne danske rejsende være glade for den senere afgang, men det kan jo ikke garanteres, at nattoget er forsinket på Hamburg H.

Efteråret vil byde på dansk aktivist-lobbyisme overfor ÖBB, så de kan lokkes til at videreføre nogle af deres nattog fra Hamburg til Kolding-Odense-København. Gerne til sommeren 2020, måske før. Tilsvarende er hollændere igang med at lobby'e, så Düsseldorf toget kører helt til Amsterdam. Fælles for de to udvidelser er:

- Der er hensyn at tage til biltransport afdelinger i togene

- Der er hensyn til lokomotivskifte (fra tysk-østrigsk strøm til hhv. hollandsk og dansk strøm)

- Udvidelsen vil ikke kræve mere materiel


Debat om famøs rapport i EU-parlamentets TRAN komite

Det blev til 45 minutters fremlæggelse og debat tirsdag d. 20.6.

Følg dette link og hør selv hele debatten. Vælg dansk først, og start så på 01:15.

Mr. D. Dunmore præsenterede først rapporten Ganske kort. Herefter kom mange gode medlemmer til orde og understregede fint de svage sider i rapporten. Til slut fik Dunmore ordet igen og svarede ganske defensivt. Jo, da. Klima og miljø spiller en rolle for debatten om nattog, men iflg. Dunmore så var klima og flyenes manglende afgifter så velkendt stof, at det var blevet udeladt af rapporten!

Dunmore accepterede også i sit svar, at en tysk undersøgelse blandt nattogs passagerer havde vist at 75% af passagerne måtte vælge at tage flyet, hvis nattoget stoppede. Men han fastholdt, at det svenske studie, de havde valgt alene at referere i rapporten, fandt en relativt stor andel af passagerer, dr ville tage et andet tog (ja, for der er to nattog nordpå i Sverige og en del dag-passagerer i Lapland).

Fra debatten kan vi konkludere, at der i udvalget heldigvis er mange stærke og højlydte støtter til nattog i Europa, men vil denne støtte materialisere sig i den virkelige verden? Vil de gode tendenser vi ser fra Østrig, UK og Sverige med nattog alene opveje den generelle tendens til at de klimavenlige nattog forsvinder?

Godt er det at TRAN komiteen vil fortsætte med at behandle sagen, det er ikke stoppet med rapporten.


Skrivebordsrapport om nattog i Europa giver anledning til nye initiativer i Europa

Måske var det de spørgsmål, som danske NGO'ere i maj 2016 stillede til Transportkommissær Bulc, der har ført til et skrivebordsarbejde, som blev offentliggjort et år efter, nemlig d. 8. maj 2017.

Rapporten bærer præg af skribenter, der ikke selv kender til nattog, og som udelader væsentlige problemstillinger. Vi kender ikke kommissoriet og ved faktisk heller ikke hvem, der bad om rapporten. Heller ikke medlemmer af EU-parlamentets transportudvalg, jeg mødte dagen efter i Bruxelles, vidste noget om rapporten på forhånd.

Nu skal vi ikke forfalde til gold kritik af rapporten, selvom min papirudgave er fyldt af vrede randbemærkninger. Vi skal bruge rapporten som afsæt for nyt og positivt arbejde i det Europæiske politiske system. Det er helt klart at Europa, at et vigtigt arbejde skal føres.

Lars Igeland og jeg har skrevet en slags svar på rapporten. Vores indspark skal først og fremmest bruges som ammunition for EU-parlamentarikerne og til kritiske journalister.

>> Se vores svar på rapporten (på engelsk)


Tysk kovending om nattog - regeringspartierne støtter nu nattog

Ved to høringer i Bundesdagen har SPD og CDU/CSU ignoreret Linke og Grønne, da protester mod lukninger af tyske nattog blev debatteret. De regeringsbærende partier har støttet op om DB som en kommerciel operatør og har ikke villet give politiske signaler til det statsejede selskab.

Kort efter den seneste høring, så vendte flertallet på en tallerken. Nu udtaler SPD og CDU/CSU i en fælles udtalelse 16.5.17. Man presser nu DB til at være mere positiv overfor nattog, vil sikre samarbejde med ÖBB og udvide betjeningen, sikre rabatter, støtter de nu overflødige medarbejdere, siger at vogne skal sælges også til nogen, der vil konkurrere.

>> Se de to siders udtalelse (på tysk)


EU kommissæren for transport ikke ret velorienteret om subsidier til nattog og om afgifter på sporene

Spørgsmål stillet af Fabio de Masi (Tysk MEP):

I hvilke EU-medlemsstater understøtter de nationale regeringer eller regionale myndigheder (internationale) nattog med forskellige tilskud, og der er mulighed for at få at vide, hvilke forbindelser det drejer sig om?

Hvilke medlemsstater har indført lavere infrastrukturafgifter for nattog? Er de lavere afgifter evt. i forbindelse med hastighedsgrænser, antallet af passagerer eller en vis periode (anvendes sådanne reduktioner fx. kun på visse tidspunkter af natten)?

Svar fra Bulc, 15.3. 2017

DIREKTE STØTTE

Kommissær Bulc har ingen systematiske oplysninger om, hvilke nationale eller regionale regeringer, der støtter nattog. Hun har derfor ingen samlet overblik over hvilke forbindelser, der er subsidieret i Europa.

Så vidt vi ved, har nogle medlemsstater (f.eks. England og Sverige) valgt at støtte nat togtrafikken i form af forpligtelser til offentlig tjeneste (ved udbud).

INFRASTRUKTURAFGIFTER

Hvad angår infrastrukturafgifter, gælder der i Frankrig iflg. den franske infrastrukturforvalter lavere benyttelsesafgifter for nationale og internationale nattog i forhold til tog i dagtimerne. I Spanien opkræves der takster for nattog, ifølge de spanske infrastrukturforvalter ADIF svarende til de direkte omkostninger.

Andre medlemsstater, såsom Italien og Tyskland har meddelt, at de er ved at indføre differentierede afgifter til fordel for nattog. Infrastrukturforvalteren RFI i Italien fremhæver at de lavere benyttelsesafgifter for nattog vil kun være gældende for fjernforbindelser i henhold til en offentlig trafikaftale. Ifølge de tyske infrastrukturforvalters DB-net vil det nye system give lavere infrastrukturafgifter i løbet af natten i Tyskland for alle nattogs leverandører.

Svaret giver i den grad anledning til nye spørgsmål, og undertegnede hjælper Fabio med at stille spørgsmålene.

>> Se de engelske officielle formuleringer i dialogen


P1 Eftermiddag langt indslag med undertegnede om nattog og langdistance tog

Jeg fik gode forhold, da jeg d. 2.3. kl. 14.15 skulle redegøre for, hvorfor jeg synes det er både rigtigt og vigtigt at bruge tog over lange distancer.

Jeg fortalte først lidt om de knap 2.000 kilometer med tog jeg oplevede i sidste uge til det nordlige Lapland. Og så fik jeg en god chance for at fortælle, hvorfor at togene ikke kun er en del af vores fælles fortid, men også en uundgåelig og vigtig del af den europæiske fremtid. Flyene må stoppe på ruter i Europa, for de vedbliver med at være skadelige overfor klimaet i mange år frem. Men togene er allerede næsten helt grønne.

>> Lyt til indslaget i P1 Eftermiddag


Nu vil EU så småt tænke på at pille ved brændstof afgifter til fly

EU-kommissionen har netop udsendt et forslag, der kan føre til brændstofafgifter på flybrændstof i Europa. Det er på høje tid. Og det er svært at forestille sig, at EU helt af sig selv vil ligestille afgifter på flyene med afgifter til fx tog. Men bare det at ændre på CO2-kvote systemet for luftfarten kan kun betyde forbedringer.

Til gengæld lægger Kommissionen op til helt at frede interkontinental flytrafik, og helt uden en tidsgrænse. Det er jo helt vanvittigt.

>> Se høringssvar fra fire ngo'er i denne sag (rettet til Energiministeriet)

>> Se artikel i Ingeniøren

>> Se omtale hos Peter Liese i EU-parlamentet


Verdens og Europas trafik er på klimamæssig katastrofekurs

Bil- og flytrafikken vokser så hurtigt, at det fjerner håbet om at holde verdens temperaturstigning til to grader i 2050, med mindre verdens ledere handler øjeblikkeligt, konkluderer den hidtil mest udbyggede OECD-rapport om transportsektoren. Det samme konkluderer det Europæiske Miljøagentur i sin seneste status på transportens miljøkonsekvenser.

Det er positivt, at Miljøagenturet (ligesom OECD) skriver:

Behovet for forandringer i transportsystemet må indeholde "Undgå, skift og forbedre" (ASI) princippet fra starten af: For det første er der behov for at gentænke, om vi faktisk har brug for alt denne transport. Der er behov for at - med en intelligent styring af transportefterspørgslen - at undgå unødvendige ture og øge belægnings-graden. For det andet er det muligt at flytte transporten til en mere miljøvenlig transportform, såsom at vælge togrejser i stedet for at flyve, eller til offentlig transport eller cykle i stedet for at køre? Endelig skal man spørge, om hver af transportformerne kan forbedres?

(TERM 2016, s. 38)

>> OECD's rapport ITF Transport Outlook 2017

>> EEA's rapport Transitions towards a more sustainable mobility system, TERM 2016


Weekendavisen har nattog som forsideartikel 13. januar

I en herlig og lang artikel rammer journalist Pernille Stensgaard hovedet på sømmet, når hun analyserer hvorfor nattog så sandelig er en del af løsningen på klimarigtig europæisk persontransport. I modsætning til flyene. Hun tillader sig at påpege det hykleri som mange involverer sig i, når flyrejser er gået hen og blevet en slags menneskeret for danskerne.

Hun peger udmærket på hvorfor konkurrencen er så unfair og tåbelig mellem billig-fly og nattog. Artiklen er blevet til i et konstruktivt samarbejde med undertegnede.

Artiklen ligger desværre i avisens betalingszone. Jeg har dog tilladt mig at gengive den hér!


EU-parlamentet har vedtaget 4. jernbanepakke - øget liberalisering i vente

Midt i december 2016 har EU-parlamentet afsluttet behandlingen af den såkaldte 4. jernbanepakke. Det er et meget ideologisk projekt, hvor forløberne skilte infrastruktur væk fra operatører. Privatiserede godsoperatørerne og privatiserede international passagertrafik. Nu skal al passagertrafik i udbud mener EU. Det kommer der automatisk noget godt ud af. Foreløbig er det med de hidtidige bestræbelser i al fald lykkedes at reducere godtrafikken på skinner og reducere de internationale passagertog - herunder nattogene.

Nu skal ministerrådet så håndtere den 4. jernbanepakke. Hvordan sikres det, at princippet om at offentlig transport er et gode alle borgere skal have del i? Og hvordan sikres det, at jernbanerne inden 2030 skal have vokset væsentligt på bekostning af veje og fly, og i 2050 have overtaget det meste af det inter-europæiske transportmarked? Det virker noget tåget og fjernt.

>> Læs en udmærket redegørelse i Ingeniøren


God manifestation i Berlin da sidste CityNightLine afgik

Der var nok en langsigtet plan tilbage i 2013 og 14, da DB med DSB på sidelinjen begyndte den afgørende nedtur for europæiske nattog. I al fald er det påfaldende at DB ikke har taget hensyn til stigende passagertal i CityNightLines nattog de sidste to år. Endsige taget hensynt til de mange protester.

Lørdag d. 10.12. 21:50 afgik sidste CNL nattog. Berlin til Basel SBB. Og med mange på perronen i Berlin til at protestere og tage afsked med en mere end 100-årig rejseform på langdistancen i Europa.

>> Se en masse fotos fra aktionen, hvor bla tre danske aktivister deltog


Vildt meget gang i demonstrationer for nattog rundt i Europa

Køreplansskiftet har kaldt aktivister på perronerne mange steder. I weekenden 26.-27.11. var der en masse aktioner i Frankrig, og flere forventes.

I den kommende weekend omkring 10.-11. december 2016 forventes demonstrationer og aktioner mange steder i Tyskland, samt i Amsterdam og Zürich.

Og ikke mindst er der en stor demonstration i Berlin organiseret af Back-on-Track.eu, hvor vi også får dansk deltagelse, herunder undertegnede.


Svar på spørgsmål om behov for hurtige DSB eltog til Hamburg via Kolding

17.8. skrev en række ngo'ere til ministeren om situationen om mulige forringede tog til Hamburg. Se notits om dette. Nu er der kommet svar, ministeren har ladet vente på sig. Men han siger kort: ”Jeg er enig med jer i, at det vigtigt, at der også i fremtiden er gode muligheder for at benytte toget på rejser til Tyskland. [Det er] mit indtryk, at DSB på trods af den pressede materielsituation forsøger at sikre, at muligheden for at benytte toget til rejser til Tyskland fortsætter på det eksisterende niveau også fremadrettet selv med udfasningen af ICE-TD.”

I DSB's notat til ministeren skriver DSB: ”DSB er imidlertid enig i, at den skitserede løsning kan afhjælpe kapacitetsmanglen i den internationale trafik på længere sigt. Derfor vil DSB lade materiel- og køreplansforslaget indgå i overvejelserne om den fremtidige trafik. I forvejen har DSB en god og konstruktiv dialog med Deutsche Bahn om mulige scenarier for den fremtidig togbetjening mellem Danmark og Tyskland.”

Opsummerende:

  • Ministeren anser at udfordringen alene skyldes udfasningen af ICE-TD, men er tilsyneladende ikke opmærksom på at forbindelsen over Rødby lukker i adskillige år.
  • DSB har en dialog med DB om forbindelsens fremtid - og de er udmærket klar over at Femern skal lukkes.

DSB udtaler om trafikken til Hamburg i de kommende år: For 2017 gælder, at Deutsche Bahn udfaser alle ICE-TD i forbindelse med køreplansskiftet i december 2016 på nær ét, som vil køre frem til efter sommeren 2017. Deutsche Bahns beslutning om at udfase ICE-TD betyder, at DSB for at opretholde antallet af afgange mellem København-Hamborg og Aarhus-Hamborg øger anvendelsen af IC3 i den internationale trafik. Dette muliggøres af en mere effektiv udnyttelse af IC3 og IR4 som følge af Banedanmarks elektrificering af strækningen mellem Lunderskov og Esbjerg, der forventes færdig i foråret 2017. På baggrund af ovenstående vil der kun blive reduceret marginalt i kapaciteten til den internationale trafik.

>> Læs DSB's svar (september 16)

>> Læs ministerens svar (november 16)


Femerns landanlæg stopper togene over Østersøen i en lang årrække

Hvis der skal opretholdes toggang København Hamborg 2021 - 2024 og velsagtens til 2028 så skal der køres via Jylland.

Det fremgik på møde hos Banedanmark 7.11. Det er tyskerne, der vil lukke deres gamle jernbane, mens de bygger ny bane.

Banedanmark vil kunne vente til 2018, før de melder ud om banen på Lolland også lukkes i samme periode.

Dertil kommer jo at Femern tunnelen først bliver klar i 2028. Der skal næppe laves midlertidige spor fra den nye strækning til havneanlæggene, der får lov til alene at betjene bilerne i disse år.

Så der er alene mulighed for at køre via Jylland 2021 - 28. Dermed er nye DSB el-lokomotiver og nye vogne til Hamburg noget nær en nødvendighed - hvis man da ikke ligefrem tror at der skal sættes aldrende IC3-tog ind. Og dermed følger en oplagt mulighed for at tage et nattog med. Det skal de østrigske baner ha' at vide.


Østrigske baner tror de kan køre nattog rentabelt - og bedre end tyskerne

Andreas Matthä, chef for ÖBB, udtrykker i Spiegel at de kan få en god forretning ud af udvidet nattogs kørsel. ÖBB har overtaget 40% af CityNightLines strækninger (og de linjer ÖBB tror mest på), og ikke det hele. Andreas udelukker ikke yderligere ekspansion, men vil give det nye netværk nogle år før det skal udvides. Det passer meget godt med muligheder for at køre til København fra december 2019.

Artiklen er udmærket og oplysende, men to ting skal lægges til: ÖBB kan hente økonomiske tilskud til kørslen i Østrig, og ÖBB betaler personalet i driften (Newrest) noget mindre end DB gjorde.

>> Læs artiklen i Spiegel (på tysk)

>> Se oversigter over forbindelser fra København/Aarhus med nattog og skift i Hamburg

>> Se oversigt over NightJet linjenet og andre ting fra deres nye brochure


Internationale aktioner i anledning af nedlæggelsen af tyske nattog

Samtidig med at tyske, østrigske og schweiziske aktivister går på perronerne på skiftende tidspunkter i weekenden, hvor der skiftes køreplan, organiserer det europæiske netværk Back-on-Track aktioner i Berlin 10.-11. december. Det er den nat, køreplanen skifter, og i Berlin kan man således sige farvel til sidste CityNightLine, der afgår til Schweiz lørdag aften og søndag morgen hilse på det sidste, der ankommer.

Fra dansk side har Rådet for Bæredygtig Trafik taget initiativ til at deltage.

>> Se nærmere om arrangementet, og tilmeld dig, på Facebook


Amerikansk website opsummerer situationen i Europa meget godt

National Corridors Initiative har tidligere bragt min omtale af elendighederne i Europæisk jernbanetrafik. De bringer nu en opsamling af situationen med nedlæggelser af nattog, og ÖBB's overtagelse af nogle af de tyske lukkede strækninger.

>> Austria’s ÖBB Rail Company Plans Significant Expansion Of Overnight Sleeper Trains


Nattog fra Hamburg efter køreplansskiftet

ÖBB nattogene fra Hamburg kører således, at forbindelsen fra København 15:37 giver bare 8 minutters togskifte, hvis du skal til München og Wien (kører fælles til Nürnberg) og 30 minutters togskifte, hvis du skal til Basel-Zürich.

Det forlyder at man vil gøre meget for at få det korte togskifte til at fungere. DSB skal dog spørges direkte hvilke garantier, de udsteder.

Aalborg står med en mistet forbindelse, idet der ikke længere er direkte forbindelse til Hamburg herfra. To tog fra Aarhus, og 2-3 timers tid til aftensmad i Hamburg, hvis man vil nattog sydpå.

Returrejsen giver knap en time i Hamburg, før forbindelsen til København afgår. Over to timers ventetid til Aarhus-toget. Jylland er generelt den store taber i spillet.

Et særligt issue er DSB's on-line udlands køreplan, hvor ÖBB nattogene endnu ikke figurerer - det er blevet fejlmeldt i deres system. Cykelmedtagning hos ÖBB Nightjet (6 cykler per tog) er et tilbageskridt. Og rabatsystemerne er uoverskuelige, og reelt bliver det nok dyrere at køre med ÖBB end med CNL.

>> Oversigt over salgssteder for Nightjet, men det er altså også muligt hos DSB's udlandssalg på telfonen, hvor man for 50 kr. i gebyr får sendt billetter hjem

>> Oversigt over ÖBB's Nightjet linjer


Mens vi venter på at flyindustrien selv skal tage initiativer for at reducere deres CO2-udslip:

  • Airlines enjoy universal exemption from fuel taxation, estimated at €20 billion a year in Europe and over €60 billion globally;
  • Airlines receive an effective subsidy worth another €7 billion in Europe alone because ticket prices are artificially suppressed by about 20% due to the VAT exemption on ticket sales;
  • Airlines are bailed out on a regular basis especially since the 2009 crisis;
  • Already lenient state aid rules for airports have been regularly flouted; worth another estimated €3 billion a year in Europe alone;
  • Manufacturers get a €1.8 billion subsidy under the 'Clean Sky 2' joint technology initiative;
  • Air traffic control gets a €3 billion subsidy under the SESAR 'joint undertaking'.

Kilde: Transport & Environment (T&E)

Forholdet mellem forskellige transportformers CO2-udledninger (Europa), seneste tal fra det Europæiske Miljøagentur i 2014. Bemærk at flyenes bidrag til jordens opvarmning er 2,7 gange større, så gang altså det tal med 2,7.


25.9.2016

Europæiske magasin Politico gi'r støtte til nattogene

Det store politiske net-magasin Politico behandler i i to artikler sitautionen med nattog. Og tegner et fornuftigt billede heraf.

Den ene artikel er mere analytisk, den anden lidt mere følelsesmæssigt. Tankevækkende gør ingen af artiklerne noget ud af, at nattog kan være en vigtig støtte for at reducere den europæiske trafiks CO2-udledninger. Men det kommer oveni.

Jeg er blevet interviewet til den ene artikel.

>> Austrian railways spies night train opportunity

>> An ode to the night train



Illustration fra den ene artikel

26.9. 2016

Hvorfor er det, at vi skal undgå at flyve, og at vi skal tage toget i Europa i stedet?

Denne informative film har jeg lavet med tilladelse fra tyske Robin Wood:


Hvordan er det med denne "kuldioxid ækvivalent" eller "klima accellerator" som nævnes i filmen? CO2-udledningen ganges med "mindst to" for at vise den reelle (negative) indflydelse på klimaet som flyvningen har i atmosfæren. Videnskaben mener bredt at tallet er mellem 2 og 3, oftest sættes den til 2,7.

>> Se sammendraget fra IPCC's rapport "Aviation and the Global Atmosphere". Radiative Forcing Index (RFI) er beskrevet nederst eller

>> Se i selve rapporten, se side ni

>> I denne rapport slår man til lyd for en faktor 2,7, man skal gange det direkte CO2-udslip med for at få flyenes virkelige indflydelse på klodens opvarmning, på side 7. NÅR der tit ses forskellige beregninger om forholdet mellem at køre i tog og fly i Europa, ligefra 1:20 til 1:50 skyldes det i al væsentlighed om flyrejsen inkluderer en mellemlanding (eller to). Mellemlandinger betyder omveje og betyder ekstra store CO2-udslip.


22.9. 2016

Køreplaner sydpå fra køreplansskiftet bliver først annonceret midt i oktober

De østrigske baner ÖBB har meldt ud, at deres køreplaner og billetsalg for nattog først præsenteres ved et pressemøde d. 7. oktober. Og DSB fortæller først fra 18.10 hvordan togene mellem København og Hamburg skal køre efter køreplansskiftet 11. december.

Det betyder, at brugerne holdes hen i en rum tid endnu. Vigtigst er selvfølgelig, at der kommer køreplaner fra og til Danmark til de sydlige udland, der er attraktive med gode skift i Hamburg.

ÖBB's problemer er uden tvivl udestående problemer med materiel og personale. DSB har problemer med alt for lidt materiel, når BR 605 togsættene (ICE) udgår.


23.8. 2016

DSB beslutter at ville købe el-lokomotiver med mulighed for at køre til Hamburg

I dag har DSB meddelt, at de vil gå igang med at prækvalificere leverandører og iværksætte et indkøb "for egne penge" af 26 + (optionalt) 18 standard el-lokomotiver. Med sikkerhed vil man købe de 26, der skal trække 25 dobbeltdækker nærtrafik vognstammer på Sjælland og dermed afløse de gamle ME'ere og EA'ere. De ekstra 18, hvis indkøb der besluttes om senere, vil være forbeholdt IC-trafik, ikke mindst tænkt som en mulighed for at køre til Hamburg via Kolding, som de grønne trafikorganisationer netop har anbefalet. Indkøb af de ekstra lokomotiver og vogne hertil vil blive besluttet om senest to år, når situationen om IC4 står mere klar.

Håbet om at der igen skal køre nattog til Danmark er således stadig levende, og kan med politisk velvilje og vilje fra DSB og ÖBB faktisk sættes igang fra K20, dvs. i december 2019.

>> Læs DSB's brev til transportudvalget


17.8. 2016

Bred dansk ngo-alliance er gået til politikerne for bedre tog til Tyskland og nattog igen

Fra køreplansskiftet i december står vi overfor store forringelser i toggangen til og fra Hamburg. Og det er kun første trussel mod togrejser sydpå. Og mere ondt er i vente.

Men der er også lys for enden af tunnelen. Derfor har syv organisationer med interesse for bæredygtig trafik skrevet til minister og udvalg og opfordrer politikerne til at bakke op om DSB's ønske om at købe el-lokomotiver, der kan køre til Tyskland.

Organisationerne peger på, at med el-lokomotiver og nye IC-vogne, så kan der let etableres en ny lyntogs korridor fra København - Odense - Kolding - Flensborg - Hamborg med samme rejsetid Kbh.-HH som idag via Femern.

Med sådanne tog kan man i samarbejde med ÖBB også medbringe et nattog ved sidste afgang fra København, og hente et nattog ved første afgang fra Hamborg.

Ikke mindre end syv organisationer med interesser for bæredygtig trafik er gået sammen om en skrivelse til ministeren og folketingets transportordførere om den kriminelle situation om tog til Tyskland.

Underskriverne er:

  • Gunnar Boye Olesen, Vedvarende Energi
  • Ivan Lund Pedersen, NOAH Trafik
  • Lasse Jesper Pedersen, Danmarks Naturfredningsforening
  • Thomas Meinert Larsen, Klimabevægelsen i Danmark
  • Claus Bonnevie, Cyklistforbundet
  • Runa Sand, Jyder Mod Overflødige Motorveje
  • Kjeld A Larsen, Rådet for Bæredygtig Trafik

Hurra for det. Nu skal der følges op hos politikerne!

>> Læs følgebrev, selve henvendelsen og bilag med køreplansforlag til Hamburg


16.8. 2016

Nu er ÖBB's planer for nattog officielle

Der er ikke nogen overraskelser i ÖBB's officielle udmelding. Fra dansk side er det tilfredsstillende, at der fortsat kører nattog fra Hamburg til hhv. Wien, München/Innsbruck og Basel/Zürich. Vi venter med spænding på at få oplyst tider, og ikke mindst at få oplyst forbindelser fra Aarhus/København til Hamburg.

ÖBB's køreplaner og booking af billetter starter d. 15. september. Togene bliver:

  • EN 490/491: Hamburg – Nürnberg – Passau – Wien
  • EN 40490/40421: Düsseldorf – Frankfurt – Nürnberg – Passau – Wien
  • EN 420/421: Düsseldorf – Frankfurt – Nürnberg – Augsburg – München – Kufstein – Innsbruck
  • EN 40420/40491: Hamburg – Nürnberg – Augsburg – München – Kufstein – Innsbruck
  • EN 470/471: Zürich – Basel Bad – Frankfurt – Erfurt – Berlin – Hamburg
  • EN 294/295, EN 40463/40236, EN 40295/40235: München – Salzburg – Rom/Venedig/Mailand

>> Følg opdateringerne på Back-on-Track hjemmesiden

Der foreligger også priser på de forskellige pladser i togene. Se tabellen. Der er tale om faste priser dog med tre kategorier rabat (efter udbud/efterspørgsel). Der bliver ikke megen prisforskel på liggevogn og sovevogn, som jeg læser det. Til gengæld rammes indehavere af BahnCard25 og folk, der benytter nattogene til lokale rejser. Ærgerligt!

4.8. 2016

Tyske baner har svært ved at vinde opinionen med deres lukninger af nattog

Nationalt tv i Schweiz gik d. 29.7. i luften med en udmærket udsendelse om de snart lukkede tyske nattog. Indslaget udmærker sig ved at give kredit til den folkelige modstand mod lukningerne, fx ved at bringe klip fra vores protestaktion i København i juni, ved at interviewe lederen af den schweiziske trafik-ngo»umverkehR« Daniel Costantino og interviewe en uafhængig ekspert, Thomas Sauter-Servaes, som lige ud siger: Billigflyene betaler ikke strækningsafgifter, ikke moms i Tyskland og ikke brændstofafgifter.

>> Se indslaget i schweizisk tv

>> Se flere kritiske opinionsdannere i tyske medier


29.7. 2016

ÖBB's planer for nattog fra december er ved at være klar

Til september bliver det officielt. Men dette kan på nuværende tidspunkt siges om ÖBB's engagement med nattog fra køreplansskiftet 11. december 2016.

Flg. "nye" tog:

  • Düsseldorf-Köln-Frankfurt-München-Innsbruck, evt med biltransportvogne
  • Hamburg-Berlin-Frankfurt-Karlsruhe-Basel (eventuell til Zürich)
  • Hamburg-Hannover-Würzburg-München-Innsbruck, evt med biltransportvogne
  • Også på strækningen Basel-Zürich-Prag må vi regne med at der kommer ÖBB-nattog.

ÖBB viderefører seks eksisterende nattog, der delvis kører på tyske skinner:

  • Hamburg - Würzburg - Passau - Wien, med biltransportvogne
  • Berlin - Prag - Brünn - Budapest/Wien
  • München - Villach - Ljubljana - Zagreb
  • Düsseldorf - Köln - Würzburg - Wien, med biltransportvogne
  • Paris - Karlsruhe - Frankfurt/Main - Berlin - Warschau - Minsk - Moskau (det er det russiske tog, mon ÖBB går ind som partner?)
  • München - Wien - Budapest

Der foreligger ikke information om nattogene fra München til Milano, Venedig og Rom.


21.7. 2016

Fire franske indenrigs nattog kører frem til 1. oktober

Den franske transportminister Vidalies har netop bekræftet, at regeringen fra 1. oktober vil trække midler væk - og dermed lukke - nattogs ruterne

  • Paris - Toulouse / Rodez - Albi
  • Paris - Savoie
  • Luxembourg - Nice / Port-Bou
  • Strasbourg - Nice / Port Bou

medmindre en ny operatør dukker op.

Nattoget Paris Austerliz - Tarbes / Hendaye (Irun) vil fortsætte indtil Sud Europ Atlantique højhastigheds-linjen åbner i juli 2017 mens Paris - Nice-nattoget vil blive bevaret indtil oktober 2017.

Den langsigtede fremtid for nattogene (Lunéa) til

  • Paris - Briançon og
  • Paris - Rodez / Latour-de-Carol

er sikret på fordi disse tog "ikke har tilstrækkelige alternative tjenester."

I april opfordrede regeringen interessetilkendegivelser for driften af alle, men to Lunéa tjenester. Men ifølge den franske presse, har potentielle operatører, herunder Transdev advaret regeringen, og sagt at private drift af disse tjenester kun ville være bæredygtig, hvis alle ruter er inkluderet.

>> Læs mere hos International Railway Journal


20.6. 2016

Klimapåvirkninger og unfair konkurrence mellem fly og tog

Jeg havde i lørdags lejlighed til at give en præsentation for den Europæiske Passager Føderation (EPF), og den præsentation på otte minutter synes jeg var velegnet for YouTube. Så nu kan I selv følge med: Jeg taler om flyvningens indvirken på klimaet, forskelle til togene, den urimelige konkurrencesituation mellem tog og fly. Og selvfølgelig om nattogene. På engelsk

>> Se videoen (nu med forbedret lyd)


17.6. 2016

Vil ÖBB og DB blive tvunget til et fornuftsægteskab om nattog?

ÖBB vil måske ikke ville være i stand til at købe vogne fra DB, før en europæisk udbudsprocedure er på plads. Det kunne være grunden til, at ÖBB er så tavse i øjeblikket. Tiden er ved at løbe ud for ÖBB. Billetter er nødt til at være på markedet mindst tre måneder før togene starter. Spekulationer indikerer, at DB og ÖBB måske kan gå sammen og etablere en fælles virksomhed for at drive de de nattog, som ÖBB viderefører efter DB's lukkerunde, og dermed slippe udenom EU-bureaukratiets krav til udbud.


9.6. 2016

Vellykket flashmob i København sætter fokus på klimaskadelig fly - og peger i stedet på tog og nattog i Europa

Onsdag morgen d. 8. juni samledes "ud af det blå" en forsamling aktivister på Københavns Hovedbanegård. De kom slæbende med senge, dyner og var iført nattøj. Og så startede en fællessang på melodien fra "Elefantens vuggevise", nu i et transportpolitisk tema. Selvfølgelig skulle aktivisterne falde i søvn til en vuggevise og en hyldest til klimavenlige nattog, der kan få danskerne langt rundt i Europa.

>> Se film og omtale fra arrangementet

Flashmob'en var organiseret af Rådet for Bæredygtig Trafik som et led i en europæisk aktionsuge under netværket Back on Track. Se i øvrigt vores svenske kollegers hjemmeside.


5.6. 2016

ÖBB melder ud med rutenet for nattog

Selvom det ikke er helt officielt så kan vi regne med, at der fortsat er nattog fra Hamburg mod Wien, München og Basel/Zürich næste år. Vi kender ikke tider og kender ikke korrespondencer fra IC3-tog fra Danmark, men voldsomt positivt er det, at der fortsat vil være nattog.

Når DB stopper sine nattog går det ud over forbindelser til Amsterdam (der helt bortfalder) og forbindelser østover. Til gengæld kan vi måske glæde os over ÖBB's større entusiasme og service.

Nu gælder det om at styrke det europæiske netværk af nattog. Tyske organisationer har etableret et fiktivt selskab "LunaLiner", der befærder et fornuftigt netværk at nattog. Selskabet er naturligvis skabt for at give kød og blod på tanken om ordentlige langdistance jernbaneforbindelser på tværs af Europa.

>> Se nærmere om ÖBB-situationen (på tysk)

>> Se LunaLiner's prospekt (på tysk)


27.5. 2016

DSB varsler strenge tider for udlandstrafikken

Når den ny køreplan træder i kraft d. 11. december 2016 skal rejsende fra Sjælland slås om pladserne i mindre og færre EC-tog til Hamburg, der kører i køreplaner, der med togskifte i Hamburg ikke hænger godt sammen med tog videre sydpå. Der kommer til at gå mange år før det igen - muligvis - vil lykkes at køre med el-tog for passagerer mellem de to nabolande. Og nattog ligger ikke DSB på sinde.

>> Se hele referatet fra møde med DSB om udenlandske tog


12.5. 2016

God artikel i Frankfurter Algemene (udpluk):

(...) Klausmann mindes med rædsel den morgen i 2013, hvor han veludhvilet fra sin rejse fra Freiburg kommer til Berlin for at deltage i et møde i Deutsche Bahn. Da han talte om sin ankomst med nattoget, gik der en mumlen gennem forsamlingen. Den mest forbavsede er hende, der senere blev chef for fjerntogsafdelingen i DB. "Jeg følte mig som en attraktion på markedspladsen," siger Klausmann", cheferne i DB var overrasket over, at det er muligt, at der fandtes sådanne folk som mig. DB-cheferne har ingen respekt for deres eget produkt, kritiserer Klausmann i dag. Det er, som "vil du gøre en veganer chef for en slagterbutik." Det var nøjagtig den forbavsede DB leder, der senere annoncerede nattogene nedlæggelse. Hendes navn er Birgit Bohle.

>> Læs hele artiklen (på tysk)


1.5. 2016

Elefantens vuggevise omdigtet til vuggevise for nattog

Jeg har lavet en ny tekst til den kendte danske vuggevise, og indspillet på YouTube. Det er forberedelse for en flashmob, der skal finde sted d. 8. juni som led i en europæisk aktionsuge.

>> Lyt alene til sangen


22.4. 2016

Gode nyheder fra ÖBB

De østrigske baner (ÔBB) har besluttet at øge deres engagement i nattog efter at DB smider håndklædet i ringen senere på året. Det kom frem i dag på deres pressekonference i Wien.

I al fald vil de fortsætte en nattogs forbindelse mellem Hamburg og Zürich - og det er en rigtig god nyhed for danske rejsende. På sigt kunne man forestille sig en gren af dette tog videre til Danmark.

Og ÖBB vil også engagere sig i nattog der servicerer Berlin, Düsseldorf, München og med ruter til Italien.

Der er ikke helt konkrete planer ude endnu, men beslutningen er rigtig vigtig.

>> Læs mere via yderligere links


22.4. 2016

Underskriftsindsamling til støtte for de franske nattog lige på trapperne

En række organisationer bakker op om en on-line underskriftsindsamling til støtte til en række franske nattog, som SNCF vil nedlægge per 1. juli i år. Se hvilke.

Argumenterne mod lukningerne minder om argumenterne mod nedlæggelse af de tyske nattog. De franske tog har en særlig betydning for englænderne (med tilbringer-tog under kanalen). Ligesom de tyske nattog betyder noget særligt for danske og svenske rejsende.

Når underskriftsindsamlingen går on-line, så skal jeg nok bringe link.

>> Se teksten (på engelsk)


18.4. 2016

Privat tysk selskab vil måske videreføre autotransporttog Hamburg - Lörrach

Alt mens vi venter på at DB skal melde ud hvornår de agter at lukke nattog og autotransporttog erklærer BahnTouristikExpress at de fra køreplansskiftet vil køre autotransporttog - og med spisevogn ombord - på strækningen Hamburg - Lörrach (som er lige i udkanten af Basel).

>> Læs mere herom


30.3. 2016

Fjernbusserne i Danmark (og til/fra udlandet) er en stor fare for et godt og sammenhængende offentligt transportsystem

Hvorfor mener jeg det?

  • De kører uden at betale infrastrukturafgift (andet end bro/færge).
  • De kører på de strækninger, som de skønner er profitable - uanset om der er anden parallel off. transport - fx tog
  • De kører på de tidspunkter, hvor der er passagerer, og ikke på andre tider
  • Dermed lever de ikke op til ønsket om et netværk af transport. De er snarere pirater i branchen.

Jeg har ikke noget specielt imod busser, og havde fjernbusserne været flettet ind i et off. styret system, med fokus på netværk og bæredygtighed, så kan busserne være et udmærket supplement til flaskehalse på skinnerne. Køre steder, hvor togene ikke kommer og fylde huller i kapaciteten ud.

En anden bekymring med busserne er, at de bidrager til at fordele de rejsende mellem forskellige socialgrupper:

  • De bedst stillede trafikanter kører i (komfortabel) privatbil eller tager flyet på længere afstand - og betaler også mest
  • Mange andre betaler ekstra for benplads og fleksibel køreplan ved at betale fuld eller næsten fuld pris i toget
  • Nogle føler sig nødsaget til at rejse med tog på orange billet - men så kan de ikke vælge rejsetidspunkter selv
  • Mange vælger lavpris busserne, der giver dårligst komfort, men som er attraktive for lavindkomstgrupper som studerende og folk på laveste indkomst

Det mønster kender man fx fra USA. Det ses ekstremt tydeligt i de forskellige transportmidler. Det begynder også at indfinde sig i Danmark. Når alt dette er sagt, så vil jeg ikke sige, at vi har de rigtige priser for togrejser. Det er al for dyrt!


20.3. 2016

Tysk pressedækning af aktion i marts måned 2016 på Hamburg Hbh

I weekenden d. 12.3. var der aktion med dansk deltagelse i regi af det europæiske netværk Back on Track på Hamburgs hovedbanegård i anledning af DB's lukninger af alle nattog dette år.

Aktionen fandt sted efter at der havde været et møde med 17 deltagere, der repræsenterer organisationer i hhv. Sverige, Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, England, Østrig og Schweiz.

Aktionen er dokumenteret på forskellig vis:

>> Fotos taget af undertegnede - forsynet med engelske kommentarer

>> Artikel i Flensburger Tageblatt (tysk)

>> Artikel i Hamburger Abendblatt (tysk)


18.3. 2016

Manglende regulering hindrer klimavenlige fly

I samme retning som artiklen i Information, lykkedes det for Gunnar og Thomas at få en kronik i Ugebladet Ingeniøren om det samme emne.

>> Læs kronikken i Ingeniøren


5.3. 2016:

Flyene skygger for de gode klimaudsigter

Vores klima betaler prisen for den voldsomme flytrafik. Derfor har vi brug for bevidste forbrugere og politikere, der tør gå imod flybranchens omfattende lobbyindsats.

Artikel i Information. Skribenterne Gunnar Boye Olesen fra VedvarendeEnergi, Thomas Meinert Larsen fra Klimabevægelsen, Kjeld A. Larsen fra Rådet for Bæredygtig Trafik og Palle Bendsen fra NOAH foreslår fx at ferieture skal foregå med nattog i stedet for fly. De afslutter:

Vi har også brug for en fælles indsats for alternativer til de flyrejser. Vi har brug for flere nattog, bedre lokale feriemuligheder m.m. Og politikere, der tør sætte miljøomkostninger på flyrejserne og sikre de miljøvenlige alternativer, selv om de ikke her og nu kan konkurrere med afgiftsfritagede fly.

>> Læs artiklen i sin helhed


29.2. 2016:

ÖBB kigger på seks nye ruter med nattog

Det forlyder fra sædvanligvis velunderrettet kilde at ÖBB kigger på seks nye nattogs linjer, som kan køres i sammenhæng med eksisterende ÖBB ruter, og trods en del tysk kørsel allesammen med udgangspunkt udenfor Tyskland.

Det drejer sig angiveligt om

  • München – Rom/Milano/Venedig i sammenhæng med linjer fra Wien.
  • Salzburg/Innsbruck – Hamburg
  • Salzburg/Innsbruck – Düsseldorf
  • Zürich-Berlin-Hamburg.

Og selvfølgelig stadig den "gamle": Hamburg – Wien.

Skønt hvis Zürich-toget kunne komme til at ende i København.

BEMÆRK: Det er usikker viden, og ÖBB er altså stadig ude at snuse.


27.2. 2016:

ÖBB er fortsat interesseret i at køre (måske flere) nattog

De østrigske baner ser muligheder for at køre mere til Berlin, Hamburg og Düsseldorf. Og de forhandler med DB om at købe de bedste vogne, og det véd de mere om inden sommeren kommer. Om det kan betyde trafik, som også kommer danske rejsende til gode véd vi af gode grunde ikke. Det er jo fx ikke kun Wien og omegn, der er rejsemålet.

>> Se interview med Christian Kern fra ÖBB (på tysk)


26.2. 2016:

Omfattende nedlæggelser af franske nattog

Følgende ruter vil få fjernet offentlig støtte 1 Juli 2016:

  • Paris Austerlitz - Luchon - Cerbère
  • Paris Austerlitz - Toulouse / Rodez - Carmaux - Albi
  • Paris Austerlitz - Tarbes / Hendaye (Irun) -> med legendariske 'nær miss' ikke-forbindelser til / fra Vigo / A Coruna.
  • Paris Austerlitz - Savoie
  • Paris Austerlitz - Nice
  • Luxembourg - Nice / Portbou -> og dermed mister Luxembourg sine Eurocity forbindelser til / fra Mülhouse og Basel (tidligere Zürich / Brig / Milano) fra den 3. april. Dette efterlader Luxembourg uden 'rigtige' fjerntog undtagen et par daglige TGV.
  • Strasbourg - Nice / Portbou

Disse linjer vil blive sendt i udbud uden tilskud (eller lukket) før 1.7. 2016.

Tilbage hos SNCF med tilskud alene er:

Paris-Briançon og Paris-Rodez-Latour-de-Carol

Disse to tilbageværende nattog fastholdes, fordi der ikke er nogen gennemkørende dagtog eller TGV-tog på disse linjer.

Der er behov for nyt rullende materiel, og det kan komme på tale at leje nye Siemens vogne fra de russiske jernbaner (!)

Herved følger SNCF og den franske regering nøjagtig de samme forkerte og triste retningslinjer som Deutsche Bahn. Vær opmærksom på nogle meget mærkelige tal, der er nævnt i medierne. Vi bør ikke have tillid til de officielle argumenter for nedlæggelserne, som meget let kan manipuleres; propagandaen er sandsynligvis den samme, som vi kender fra Tyskland.

>> AFP / Liberation (på fransk)

>> Railway Gazette (på engelsk)


15.2. 2016:

Tilbage til postvognen

Jeg fik et læserbrev optaget i Jyllandsposten denne morgen, hvor jeg viser at gamle tiders landvindinger på transportområdet er ved at blive udryddet: Forplejning og overnatningsmuligheder i tog forsvinder.

"I gamle dage fik rejsende med hest og postvogn et længere stop ved en kro til at købe et måltid mad. I togrejsernes barndom gjorde man det samme. En restaurantvogn afløste stoppene. Om natten holdt postvognen og diligencen ind og de rejsende kunne få en seng på kroen eller på herberget inden rejsen fortsatte næste morgen. Sovevogne i togene afløste også disse stop på rejsen. Så kunne rejse og dagligdags komfort fungere side om side.

Nu vender historien tilbage. Salg af mad og drikke er forsvundet hos DSB; muligheden for at rejse om natten på de længere distancer forsvinder om få måneder helt. For danske rejsende i Europa er de tyske tog afgørende, og de tyske baner DB nedlægger nu alle nattog. Tilbage er rejser om dagen, busser om natten, eller klima-svinende fly. Den danske minister siger, at det er ”et internt tysk anliggende” at nedlægge togene (udtalelse d. 28.1.).

Hvem taler om Europæisk samarbejde? Hvem tager ansvaret for klimavenlig transport?"

>> Se læserbrevet i JP's digitale version


11.2. 2016:

Red nat og biltogene!

En underskriftsindsamling er sat i værk, og der er brug for masser af dansk støtte!

https://weact.campact.de/petitions/rettet-die-nacht-und-autozuge-1

Teksten er på tysk, så her følger en dansk oversættelse.

Til: Alexander Dobrindt, tysk transportminister og Martin Burkert, formand for transportudvalget i det tyske parlament

Kære Herrer,

Jeg henvender mig med min underskrift til jer som repræsentanter for ejerne af Deutsche Bahn – nemlig borgerne – fordi I kan gøre en indsats for at opretholde nat- og biltransporttog.

Hvorfor er dette vigtigt?

Deutsche Bahn AG ønsker at indstille alle nat- og biltog med sove-, ligge- og sidde- pladser senest ved udgangen af 2016. De skal i henhold til DB erstattes af ICE- eller IC tog samt busser i løbet af natten.

Dette ville betyde en uacceptabel nedskæring af service og etablere et hul i det europæiske transportsystem:

Ved at tage nattog på ruter som Hamburg-Zürich eller Amsterdam-München, sparer man dagen til arbejde eller fritid. På længere ruter som København-Lyon eller Berlin-Rom, sparer nat- og biltog de rejsende for en overnatning på et hotel.

Hvis nat- og biltog bliver afskaffet, ville mere trafik ramme vejene, og der vil komme flere kort- og mellemdistance flyvninger. Dette er i modstrid med forpligtelserne fra klimatopmødet i Paris i 2015 og med de mål for klimabeskyttelse, som Deutsche Bahn selv har sat.


2.2. 2016:

DB vil søge at lukke autotransporttogene i marts og resten af CityNightLine i maj

Det forlyder nu efter et informationsmøde blandt personalet i CNL 1.2. at ledelsen kraftigt opmuntrer medarbejderne til at søge væk: "Red dig selv mens du endnu kan!". Rationalet er, at DB kan sige: uden medarbejdere kan vi ikke køre togene. Kan nedlæggelsen gå rigtig hurtigt, så undgår man også det politiske pres - er togene først stoppet og vognene solgt/ude af drift, så er det svært at komme og ændre på noget. Selvsagt er alle blandt personalet ikke enige, men når der først er "ophørsudsalg", er det svært at tage de store kollektive hensyn.

DB har kort sagt enormt travlt med at få de mange passagerer sat på fly og på langdistance busser. Det er virkelig et skønt billede, de tegner af sig selv som 100% statsejet transportvirksomhed.

Så vil du opleve at køre komfortabelt om natten, så er det nu. Giv din underskrift imod dette vanvid.


1.2. 2016:

Det knager og brager i Tyskland - private operatører vil prøve at konkurrere med DB's ICE-tog

Deutsche Bahn er ikke populær allevegne med deres massive satsning på højhastigheds ICE-tog. Mange savner InterRegio-togene, der havde flere standsningssteder og derfir kørte lidt langsommere. En række byer har mistet sin gode jernbaneforbindelse, og det giver opbakning bag en række private projekter. Det kniber dog med at få realiseret disse projekter, der også rummer meget idealistiske bane-ideer.

>> Læs oversigt og se, hvad der rører sig i Tyskland


28.1.2016:

National støtte til nattog og internationale tog er mulig - men fungerer ikke godt

Næsten alle europæiske nationale nattog (og fjerntog i øvrigt) er subsidieret af nationalstater. Så snart der kørers over grænserne bliver det hele meget mere kompliceret.

Så tilskud er ikke forbudt af Bruxelles! Problemet for internationale nattog er naturligvis hvem, der tager initiativ til at organisere støtten og trafikken. Der er ikke en europæisk organisation med penge eller vilje til at drive nattog på tværs af grænserne.

>> Se hvilken praksis, der bedrives i Europa, og hvilke nattog der kører helt uden støtte


27.1.2016:

Aktivister i Hamburg vil sende postkort med overskriften "Sleepless through the night? We say no!"

De vil skrive til de samme tyske politikere, som i opfordringen nedenfor, og de vil kort og godt skrive:

Sehr geehrte Herren,

die Deutsche Bahn AG will bis spätestens Ende 2016 alle Nacht- und Autozüge mit Schlaf- und Liegewagen abschaffen. Stattdessen sollen ICEs und Fernbusse durch die Nacht fahren.

Das bedeutet einen unakzeptablen Abbau von Service und eine Lücke im Verkehrsangebot Europas:

Wer für Verbindungen wie Hamburg-Zürich oder Amsterdam-München Nachtzüge nutzt, gewinnt den Tag für Arbeit oder Freizeit. Auf längeren Strecken wie Kopenhagen-Lyon oder Berlin-Rom ersparen Nacht- und Autozüge eine Hotelübernachtung.

Werden Nacht- und Autozüge abgeschafft, bedeutet das mehr Verkehr auf der Straße und mehr Kurz- und Mittelstreckenflüge. Das widerspricht den Verpflichtungen des Pariser Klimagipfels von 2015 und den selbst erklärten Klimaschutz-Zielen der DB AG.

Ich bitte Sie als Vertreter des Eigentümers der Deutschen Bahn, der Bürgerinnen und Bürger, sich für den Fortbestand der Nacht- und Autozüge einzusetzen.


27.1.2016: Se bilerne køre bort fra CityNightLine i Hamburg Altona. I kort tid endnu.


Det kan sagtens tænkes, at DB stopper alle nattog tidligere end ved køreplansskiftet 2016

De konkrete fyringer er på trapperne, og det kan sagtens ende sådan, at nattogene hos DB / CNL kører i depot efter sommersæsonen, dvs. ca. 1. oktober.

Det står nu lysende klart, at de nationale jernbaneselskaber ikke føler noget som helst ansvar for, at der findes et europæisk netværk af jernbaner. Selskaber som DSB, DB og SNCF kører regionale, statsstøttede netværk. De kører profitable IC-strækninger. Og de kører enkelte (!) linjer på tværs af grænserne, helst med højhastighedstog, sekundært med konventionelle tog - og kun hvis de giver overskud. De internationale tog er generelt faldet imellem stolene. Nattogene viste det først, fordi nattogene af gode grunde er mere økonomisk udfordrede. Men dagtog viser den samme tendens.

Der er kun en vej: På europæisk plan må der igangsættes et "Europe by Rail" selskab, der kan udbyde international trafik, startende med nattog på de vigtigste internationale linjer.

>> Se opfordringen til at protestere - hver kan gøre en forskel


15.12.2015:

Nordisk ministerråd opfordrer til at transportsektoren kommer med ombord for CO2-reduktioner

Lige efter COP21 markerede de nordiske miljø- og klimaministre (var den danske på toilettet?) at de gerne hurtigst muligt så at international luftfart og skibsfart bliver en del af den internationale CO2-regulering.

>> Læs videre


13.12.2015:

Sidste direkte tog mellem København og Berlin

Der har i otte år været én daglig direkte forbindelse mellem Aarhus/København og Berlin. Det er slut nu. Se billeder og læs taler fra sørge-begivenhed på Københavns Hovedbanegård, hvor der i forvejen er et skilt, der fejrer at der er venskabsforbindelser mellem banegårdene i de to hovedstæder.

>> Læs videre


I Kina bestiller de nye højhastigheds nattog

Bombardiers konsortium med CSR (BST) skal levere fem nye 16-vogns sovevognstogsæt (430 meter) til supplement af de 20 x 16-vognstogsæt, der blev leveret i 2010. Typen har både siddepladser, liggepladser og sovevogne, og anvendes til på lange distancer med max 250 km/t.


DB ønsker at lukke alle nattog og autotransporttog fra december 2016

Det kom frem en anelse for tidligt (allerede d. 2.12. og ikke først efter et DB-styrelsesmøde d. 14.12.), og nu er det klart, at der er en samlet masterplan bag DB's optræden omkring tog med sove- og liggevogne. De vil af med dem!

DB sagde såmænd allerede i oktober 2014 til Die Welt at de ville af med nattog, autotog og spisevogne. Men det blev ikke taget helt alvorligt dengang.

Det ligner en simpel plan: Der skal ikke investeres i disse services, og togene må udgå så nogenlunde i det tempo vognene løber ud af revision (skal til hovedeftersyn). Først røg spisevognene i alle nattog. Så faldt en række nattog ud, da dobbeltdækker sovevognenes ved køreplansskiftet december 2014 skulle repareres. Lidt flere vogne falder for revision nu i december 2015 (et nattog mere lader livet) og endegyldigt ryger de sidste nattog ved næste køreplansskifte, når det store flertal af sove- og liggevogne skal til eftersyn i december 2016.

DB vil lade nogle ICE-tog køre om natten og vil indsætte flere langdistance busser. Værsgo og skyl!

Dette har ikke overraskende ført til et ramaskrig i Tyskland. Nabolandendene må også protestere. Måske vil ÖBB overtage nogle nattogsløb igennem Tyskland, men man kan ikke forvente at ÖBB vil påtage sig hele DB's hidtidige rolle.

>> Se første artikel om sagen i Stuttgarter-Zeitung (tysk) fra 2.12.

>> Se anden artikel om sagen (tysk) senere samme aften 2.12.


Demonstration i Berlin for nattog og klimavenlige tog i Europa

Danske klimaaktivister var lørdag morgen i aktion i Berlin. Den tyske COP21 delegation tog med særtog til Paris.

Vi er naturligvis glade for budskabet, der sendes, når politikerne skal til Paris med tog. Men vi vil gerne have meget mere tog, vil gerne have genindført nattog og etablere direkte tog. Hvorfor skal det kun være ved festlige anledninger som denne, at der kører et direkte tog mellem disse to europæiske storbyer?

De europæiske jernbaner har muligheden for at give klima-svinende fly konkurrence. Men hverken politikere eller jernbaneselskaber tager klimaet alvorligt, når det gælder transportsektoren. Og Danmark er ved at blive helt koblet ud af det europæiske jernbane system.

>> Se fotos fra begivenheden



Dansk fan af City Night Line laver video, der hylder nattoget og viser nostalgiske scener fra Københavnertoget.

Välj tåget!

Det er overskriften på lederen i sidste nr. af medlemsbladet for Sveriges naturfredningsforening. Det er formanden, Johanna Sandahl, der bl.a. skriver: "Nattågen var allra bäst. Vi klev på i Köbenhamn och vaknade i Berlin. Klev på i Berlin og vaknade i Paris. Klev på i Paris och vaknade i Madrid. Och så vidare." Og videre: "Men vi som vill det ska inte ge upp! Välj tåget och visa samtidigt att det är ett färdsätt vi vill kunne nyttja oftare och framför allt lättare!"

>> Se hendes leder i Sveriges Natur 4-2015


Kom med til Berlin og slå et slag for tog i Europa og for klimaet

Vi vil hylde at en række politikere kører i tog til Paris lørdag morgen d. 28.11. og ikke tager flyet. Men vil også pege på, at internationale tog også skal køre udenfor festdagene, både dag og nat. Vi vil pege på at Skandinavien langsomt, men sikkert er ved at blive koblet af det europæiske jernbanesystem.

>> Se arrangementet på Facebook

>> Se arrangementet på Rådet for Bæredygtig Trafiks hjemmeside


DB har tilbudt DSB at genoptage nattog til København - DSB har afvist!

Det lyder som en dårlig vittighed. Men det er rigtigt nok: DB har konkret ønsket at genindføre nattog til Danmark i sommersæsonen. Det drejer sig om Köln - København (via Hamburg og Kolding) med hurtige dagforbindelser videre til Paris, Amsterdam og Basel fra Köln. Men DSB har sagt nej tak! Se brev Rådet for Bæredygtig Trafik til politikerne samt bilag i linket. Politikerne må bringe DSB på bedre tanker.

>> Det siger DSB om nattog og dagtog til Tyskland, og ministeren er ligeglad...

Kristian Pihl-Lorentzen (V) svarer ret positivt d. 24.8.: jeg (vil) anbefale ministeren at få en fyldestgørende redegørelse fra DSB, som opsummerer estimater for passagertal, økonomiske betænkninger, samt beregninger på den egentlige samfundsøkonomiske gevinst ved tog mellem Tyskland-Danmark som der herefter kan træffes en saglig beslutning herfor.

Den redegørelse fik vi bestemt ikke. I ministerens svar, dateret 15.9. (se også linket ovenfor) fremgår det, at han sådan set er ligeglad, DSB kan sagtens reducere driften, hvis de vil - han vil vende blikket andre veje (!)

DSB bekræfter i deres notat til ministeren med al tydelighed at bekymringen er berettiget: DSB har ingen planer om at genindsætte nattog, og DSB agter at reducere driften til Tyskland, og prioriterer dansk trafik fremfor international.


DB gen-introducerer "ægte" auto-tog Hamburg - München

Alt mens de populære ruter Amsterdam/Hamburg til Zürich/München med City Night Line omlægges, så får knudepunkt i Frankfurt meget tidligt om morgenen, så kom biltransportvognene i klemme. Heldigvis har DB besluttet ikke at lukke biltransporttoget, men at genføde det som rent autotransport tog i 135 dage om året. Det er positivt!

>> Se ændringerne i køreplanen for nattog december 2015


CNN sender journalist på CNL-tog og journalisten mener nattogene stadig har en berettigelse

Journalisten Marcel Krueger var godt klar over, at nattogene i Europa er truede. Han beretter positivt fra sin tur Berlin - Köln i tjekkisk sovevogn (måske den, der ikke længere kører til København?). Og han citerer DB for at sige, at nattogene nu har fundet et stabilt leje.

>> Læs CNN's beretning


Profit til private firmaer i engelsk togdrift, i lommen på store europæiske jernbaneselskaber

De engelske jernbaner drives med store statslige tilskud, uden den nødvendige koordination, og hvor ryger overskuddet hen? Såmænd ned i lommen på tyske, franske og hollandske jernbaner, som har fået eller opkøbt etableret succesrige selskaber, der opererer i England.

>> Se de 10 mest profitable baner i England og hør hvad den venstresnoede Labour politiker Jeremy Corbyn siger om det cirkus!


Hvor står vi med passagertog i Europa efter fem år med fri konkurrence?

Den hollandske organisator fra Eindhoven Gösta Weber sagde bl.a. i sin tale: "The problem is that transport organisations don't have the right objectives to work with one another and that little consideration is given to neighbouring countries or travellers themselves and where they want to go."

>> Se referat fra konference afholdt d. 17. juni 2015


DB fortsætter med at lukke nattog - dennegang varsles lukning Berlin - München

Køreplansskiftet i december 2015 må vi forudse betyder nye lukninger for nattogene. Nu fortæller DB at de lukker Berlin - München nattoget, som gav gode forbindelser fra München videre sydpå til Italien med dagtog. Og det vel at mærke to år før end at der åbner hurtige dagtogsforbindelser mellem Berlin og München.

>> Læs nærmere (på tysk)

>> Se status for grænseoverskridende europæisk togtrafik (engelsk)


Jernbanekreds i USA er interesserede i at følge med i nattogenes skæbne i Europa

I hvert fald er det lykkedes mig at få et længere indlæg bragt i det førende amerikanske pro-jernbane web-magasin "National Corridors".

>> Se nærmere i deres juli nyhedsbrev !


DB insisterer på at lukke deres biltransporttog

Fra 2017 er det slut. DB vil ikke fortsætte disse særlige nattog, hvor man parkerer sin bil, sover i en god seng og næste morgen samler bilen op ved destinationen. De østrigske baner kan heller ikke fortsætte med biler til Hamburg, da facilitet i Altona lukkes.

>> Se omtalen i Spiegel (tysk)


Aktioner i København og Odense til støtte for nattogene

Koordineret med 10 andre banegårde i Europa gennemførte Rådet for Bæredygtig Trafik aktioner i København og Odense lørdag d. 20.6. Det pludselige gode vejr ødelagde noget af fremmødet, men aktionerne blev gennemført og der kom dermed en dansk røst i det europæiske blandede kor.

>> Se billeder og læs talerne fra aktionerne

>> Se listen over de 18 steder, der blev demonstreret i Europa i den weekend


En fremtid med tog på tværs af Europa

Længere debatindlæg skrevet til dansk presse, men som ikke blev optaget op til valget. Jeg skriver bl.a. "Der er politisk berøringsangst overfor fly- og biltrafik." og "Med moderne tog kan følelsen af kreaturtransport blive erstattet af komfort, oplevelse og samvær."

>> Læs artiklen


Pressen i Schweiz er godt klar over at Europæiske tog er en broget størrelse

Hvordan kommer man let rundt fx mellem de europæiske hovedstæder? Ikke særlig direkte, og heller ikke særlig nemt. Den er også gal med dag-forbindelserne i Europa!

>> Læs artiklen i Neue Zürcher Zeitung (tysk)


Igen er der komponeret musik til støtte for nattog i Europa
Dennegang med et svensk team, og det er skabt for at støtte aktionerne d. 20. juni overalt i Europa, og derfor skrevet på engelsk.

>> Hør The night of Europe med Miguel Ganzo



Tegning: Jørn Villumsen
Klik for at se det i fuld størrelse.
Indlæg i Politiken 12.5. siger
Drop nu alle flyrejserne og tag toget i stedet for

Johan Eiby Seidenfaden siger: Sænk prisen på togrejser til gavn for de rejsende og for miljøet.

Johan skriver bl.a.: Flyrejser er den hurtigst voksende årsag til global opvarmning – og formentlig den letteste for privatpersoner at skære ned på. Selv de mest konservative beregninger viser, at flyrejser udleder op til 90 procent mere CO2 end en tilsvarende rejse med tog. Og det uden at vi medregner, at fly udleder CO2 direkte ind i den øvre atmosfære, hvilket ifølge mange forskere kan gøre udledningen mere end dobbelt så skadelig (der er diskussioner, om det er tre eller fire gange så skadeligt, men der regnes med et estimat på 2,7).

>> Læs indlægget i sin helhed


Underskriftsindsamling sat igang som modsvar på nedlægninger af internationale dag- og nattog i Europa. Underskriftsindsamlingen er lavet af "Back on Track" og skal ledsage aktioner og kampagner i årets løb frem til Klima Topmødet COP21 i Paris sidst på året.

>> Skriv under!


Rådet for Bæredygtig Trafik sætter fokus på misforholdet mellem flytrafik og togtrafik i Europa. Det sker på Rådets generalforsamling, der herefter udarbejder en pressemeddelelse, der er distribueret til pressen 8. maj.

>> Se pressemeddelelsen


Også Klima- og energiministeren røber stor uvidenhed overfor, hvorfor det er svært for europæiske tog at være konkurrencedygtige overfor flytrafikken. Det fremgik tydeligt af hans svar på min direkte spørgsmål i P1 direkte lytterprogram "Ring til regeringen". Ministerens svar til mig er både tamt, uambitiøst og en omgang udenomssnak.

>> Lyt til indslaget i P1, se mit åbne brev til Rasmus Helveg Petersen og hans svar


Eurostar fra London til Marseilles
2. maj startede Eurostar en helårig service fra London via Ashford International, Lille Europe (m. personaleskifte), Lyon, Avignon før Marseilles. Det er 1.239 km. Godt gået!

>> Se kilden til historien


Bladet Jernbanen bringer leder der støtter nattog.
Dansk Jernbaneklub støttede som sådan ikke kampen for at bevare nattoget. Men nu er der payback time og medlemsbladets nr. 2/2015 har bragt en leder om nattoget, som jeg har skrevet.

>> Se lederen


Første nationale omtale af fælles europæiske aktioner for nattog omkring d. 20.6.
Det lykkedes d. 22.4. for schweiziske “Umverkehr” at komme i national radio, hvor de omtalte deres spørgeskemaundersøgelse og i æter og på skrift reklamerede for deres deltagelse i aktionsweekenden for nattog i Europa.

>> Se avisomtalen >> Se omtalen på CH-radio


DB vil komme med nyt nattogs koncept senere i år og der arbejdes med ny indretning af liggevogne
Det fremgår af svar til parlamentsmedlem for de grønne Matthias Gastel. Der kommer inden årets udgang et nyt DB-koncept for nattog, nattog og dagtog bliver bedre integreret fra køreplansskiftet dec. 2015 og der vil i år blive præsenteret en prototype på ny-indretning af eksisterende liggevogne.

>> Se Mattias Gastels åbne brev til DB og svaret herpå


Er flyvning så klimaskadeligt at det bør begrænses ved lov?
Når flyvning udleder meget store mængder af drivhusgasser, og derfor forårsager klimaforandringer med ekstreme oversvømmelser, tornadoer, hedebølger, afsmeltning af havis og gletsjere og muligvis klimaflygtninge - bør flyvning så ikke begrænses på samme måde som vi eksempelvis begrænser rygning?

For at begrænse vores flyvning kan vi:

1. Lade en uafhængig kommission udarbejde retningslinjer for ”klimaansvarlig flyvning” som ophøjes til lov.
2. Kræve tydelig oplysning om flyvningens reelle skadesvirkninger, således at al reklame/markedsføring af flyvning / rejsemål med flytransport skal være ledsaget af tydelig mærkning for flyvningens drivhusgaspåvirkning.
3. Kræve forbud mod reklamer for alle typer af flyvning og for alle rejsemål hvor transporten foregår med flyvning.
4. Øge prisen for flybilletter med mindst 50% med ny afgift.
5. Kræve forbud mod flyvning på ruter hvor der findes alternative rejsemåder.

Hvad synes du? Støttet af klimabevægelsen.dk

>> Se mere om flyvningens miljøpåvirkning!
På Transport & Environments hjemmeside.


Hollandsk operatør af auto-rejsetog i ferierne smider håndklædet i ringen. Det private firma EETC kunne ikke betale stærkt øgede afgifter (track fees and handling fees) +50 % i Holland, +30 % udenfor Holland og 28 % dyrere schweizer-frank. Passagererne svigtede ikke, men det blev for dyrt. Ikke flere "car sleep trains" mellem Holland og Livorno/Italien, Alessandria/Italien and Koper/Kroatien. Ca. 50 mister jobbet.

>> Se nærmere på deres hjemmeside


Aktions weekend til støtte for europæiske nattog

I samarbejdet Back on Track bliver der nu indkaldt til aktioner på perronerne, hvor der skulle have kørt nattog.

Det skal foregår overalt i Europa fredag-søndag d. 19. - 21. juni.

>> Se nærmere

Koalitionen vil udover aktionerne igangsætte en europæisk underskriftsindsamling med konkrete krav til EU for at forbedre nattogene. Udover politisk lobby-arbejde i foråret satser Back on Track meget stort på at indgå i de mange miljø-aktiviteter op til klimatopmødet COP21 i Paris.


Russisk nattog Paris - Moskva får ny køreplan og skal køre med nyt materiel.
Et noget hemmeligt tog får nu en mere fremtrædende placering i Europa. Efter at CityNightLine opgav Paris - Berlin toget, så er det nu lykkedes de russiske baner RZD at køre nøjagtig i den køreplan to gange om ugen fra Paris Est (lørdag og søndag aften kl. 20.05), komme til Berlin næste morgen, videre til Warshawa som dagtog, og næste nat via Minsk til Moskva. Der kommer polsk spisevogn med. Returløbet afgår fra Berlin mod Paris fredag og lørdag aften 20.01. Rejsende gennem Hviderusland til Rusland skal have visum til begge lande.

>> Læs omtalen af det nye nattog, og læs i Die Zeit om det "hemmelige" EN 452

>> Se køreplanen Paris - Moskva (afgangen 25.7. fra Paris)


Dagtog og nattog hænger sammen. Vi skal have et sammenhængende europæisk system. Den europæiske passager federation EPF har netop udsendt et diskussionsoplæg om en stærkt forbedret EuroCity netværk, der også omfatter Oslo og Stockholm med to-timers drift til København.

>> Se oplæget fra EPF


Back on Track etableres som et europæiske koordination af bestræbelserne for forbedrede nattog og andre internationale tog. Det skete i Berlin efter at forbundsdagen endeligt nedstemte oppositionens moratorium om nattog.

>> Se hvad der skete i Berlin d. 6. marts 2015

>> Læs det politiske grundlag for Back on Track i dansk oversættelse


Magnus Heunicke garanterer statsstøtte til DSB i samarbejde med en operatør sydover, hvis der kan etableres et nattog igen. Det fremgår i hans svar til mig og Rådet for bæredygtig trafik, som vi modtog d. 23.2. 2015

>> Se ministerens svar, som faktisk er meget opmuntrende trods det lidt knudrede sprog


>> Status i kølvandet på høring i den tyske forbundsdag d. 14.1. og foretræde for transportministeren i Danmark d. 20.1. Opdateres løbende.


>> Status after the hearing in German Bundestag 14.1. and the audience with the Danish Transport Minister 20.1.

En fejl i DSB's opgørelse over passagerne i nattoget i 2013 (oktober måned var simpelthen faldet ud af tabellen), betyder, at antallet af rejsende i nattoget i 2013 ikke var 171.665, men snarere 185.665!


DSB prøver at "lukke hullet" efter det lukkede nattog
ved at introducere fire nye afgange til Hamburg i højsæsonen. Elendige tider på døgnet og store omveje giver næppe stor succes.

>> Læs fra DSB's Intranet 18.12.14.


John Poulsen har på Bane Bøger udgivet en flot bog med navnet DE BLÅ TOG.
Hans omtale af nattogsløsningen 1997 - 2014 kalder på nogle bemærkninger, jeg har sendt til forfatteren og forlaget.
>> Se min kritik af John Poulsens bog


Berlin-Paris togets sidste tur
Joachim hilser os i Danmark og skriver: We have "copenhagenized" Hannover and Paris! A small team practiced with the instruction video and performed "Night train" in the main halls of both stations. So: thank you very much, mange tak, and a big hug to you and all the others who have inspired us! Sometimes, two made a jump to the left when the third made a step to the right, but it was fun, people were caught by the performance, and tv teams included the dance in their news and features.

>> Video og presse fra turen (ARTE)

>> Se andre billeder fra aktioner i Tyskland og Frankrig mod nedlæggelsen af nattog ved køreplansskiftet. Se også Yahoo-NEWS.

>> Kommentar i anledning af sidste nattog Berlin - Paris, der netop er afgået!

Demonstrationer mod nedlæggelsen af natttoget fra Berlin/Hamburg til Paris:
11.12. kl. 20.11 kører sidste nattog fra Hamburg Hbh. mod Paris (som en del af Zürich-toget). Er du dernede så vis din harme! Demonstration i Hamburg-Altona (på Paul-Nevermann-Platz, fra 19.00).
Demonstration foran Gare de l'Est fredag d. 12.12. kl. 19.
>>Se international brochure.

En hilsen til det nu historiske nattog fra Holland.

Jeg har fejlagtigt troet, at der var EU-lovgivning imod at yde statstilskud til grænseoverskridende passagertog. Det er ikke tilfældet. Selvom det næsten ser sådan ud. Men i praksis ses næsten kun tilskud til grænseoverskridende regional trafik.

>> Hvorfor er det så svært at få internationale tog i Europa til at fungere, og hvem er aktører på området? Det spørger blogger Jon Worth om i dette udmærkede indlæg.

>> En anden pro-rail aktør i nordvest Europa er ROCK - Connecting Knowledge by Rail der arbejder for at få bedre, regionale grænseoverskridende jernbanetrafik.

>> European Passengers’ Federation, som kalder sig The voice of public transport users in Europe. Støtter kampagnerne mod nedlæggelse af nattog.

>> Rapport fra svensk radio fra sidste nattog, og interview med bl.a. Karin Svensson Smith fra Miljöpartiet i Sverige. Svensk centrum-venstre regering vil måske gøre noget.

Dansk manifestation i anledning af sidste nattog fra Danmark:

>> Se reportage fra denne store begivenhed

Se diverse sider om begivenheden: Facebook begivenhed, - se flyer eller bare se invitationen.

>> Building an organisation to defend EU-wide rail. Initiativ fra en af pro-rail folkene i Europa.

>> Radiointerview med Lars Igeland of Friends of the Earth omkring lukningen af europæiske nattog.

>> Transportminister Magnus Heunike udtaler på Twitter kl. 22 samme aften (2.11.): Er tyskernes beslutning af stoppe nattoget. Vi var gerne fortsat - og var klar til at dække underskuddet i DK. Ærgerligt. Læs tråden.

Formanden for folketingets miljøudvalg Lone Loklindt twitter om nattogs-arrangementet:

>> Læserbrev i Information af Kjeld Allan Larsen.

>> I Tyskland bliver der d. 14. januar en debat i Forbundsdagen om nattogenes fremtid, og inden da en åben høring i deres Transportudvalg, hvor eksperter er indkaldt til at give DB modstand.

>> EU parlamentets komite for transport og turisme vil drøfte international togtrafik og nattog. Punkt 10 på dagsordenen d. 4.11.

>> DB siger nu til Die Welt at de vil af med nattogene, biltogene og spisevognene. Det er områder, der ikke er dækket af service-aftaler med det offentlige, og dermed betragtes de som overflødigt "fedt". Disse udtalelser er dementeret af et brevkassesvar fra DB. "Den gastronomiske service hører med til en lang togrejse".

>> Sådan lægger EU's transportpolitik hindringer i vejen for klimapolitikken. Artikel af Michael Cramer: 'Transport sector is nullifying Europe's climate efforts'

>> Sådan ser det reducerede netværk af nattog med CNL ud fra køreplansskiftet. Der er - udover de viste - stadig et EN-tog fra Hamburg til Wien med fornuftig korrespondence Kbh.-Hamburg-Wien.

>> Nyheder og sammendrag af nedlæggelserne på engelsk af Simon Field

>> Artikel i Politiken 12.10. Meget beskrivende og ikke så skarp reportage med fotos. Fylder en hel side.

SIDSTE NYT (2.10.): Nattoget kommer sidste gang til Danmark mandag den 3. november om formiddagen. Toget kører tomt tilbage til Tyskland senere samme mandag som materiel-tog, afgang kl. 17.03.

Engelske The Guardian giver status over den sørgelige udvikling for Europæiske nattog.
>> Læs historien som journalist Philip Oltermann skrev

Ministeren melder klart ud (29.9.): Det internationale nattog mellem København og Padborg vil falde bort (...) som led i at det tyske jernbaneselskab Deutsche Bahn, som kører toget - og i praksis også på dansk strækning - har meddelt, at man generelt planlægger at indstille al nattogskørsel over hele Europa.

>> Oversigt over spørgsmål og svar om Nattoget til transportministeren

>> Indlæg fra Dansk Cyklistforbund i Jyllandsposten af Klaus Bondam

>> Oversigt over forskellige initiativer, først og fremmest i Tyskland, men også i Sverige

>> Indlæg i Jyllandsposten af Erik Boel og Poul Kattler

>> Tysk forsøg på at samle modstanden

Die Linke i Tyskland har lavet et forslag til Bundestag om at fastholde nattogene

Radio-indslag i radio 24syv:

>> Læs hvad DSB udtalte i radioen! Pinligt!

>> Lyt til selve indslaget med bl.a. Poul Kattler i AK 24syv radio om nattoget d. 8.9.14 (30 min.)

>> Kristian Ditlev Jensen om nattog d. 11.9.14 (25:50 inde)

>> Opfordring fra Rådet for Bæredygtig Trafik, NOAH, Greenpeace, Dansk Naturfredningsforening samt Vedvarende Energi til transportminister Magnus Heunicke og Folketingets Transportudvalg (pdf)

>> Erik Boel skrev i Politiken om lukningen af nattoget. Erik er tidligere formand for Europabevægelsen.

>> Initiativet Red biltoget -– Red nattoget - For en udvidelse af det indre-europæiske tognet, som er sat i gang af de ovenstående i Tyskland, men forsøger at blive internationalt.

>> The Gävle-Berlin campaign team af to bloggere Jonas Ryberg fra Gävle, Sverige, og engelske Jon Worth. Se hvem de er.

>> En mindre underskriftsindsamling er igang for at redde grenen af nattoget fra Amsterdam. DB planlægger udover at fjerne grenen til Danmark at forkorte grenen til Prag og Warszawa, så den kun kører fra Köln.

>> Red nattoget fra Danmark til Europa, som er den underskriftsindsamling, jeg satte igang i juli måned. Se også et udpluk af kommentarerne, som folk har givet hertil. Den endte med knap 10.000 underskrifter, da den lukkede i december 2014.

>> Statistik fra 2013 om brugen af nattoget fra København (i grafer og kurver)

>> Original tabel fra DSB og Transportministeriet om trafiktal 2013

>> Så skandaløst beregner DB deres "underskud" på nattoget. DSB regner formentlig på nøjagtig samme facon - med indberegnet overhead! DSB mener at have 16 mill. DKR i underskud årligt på nattoget på dansk side. Tager man det for pålydende er det 93 kr. per solgt billet. DSB får nok 450 kr. per billet (inkl. andel i dyr pladsreservation), så det giver 18% i underskud.

>> IUC fastslår i rapport fra 2013 at nattog er en rigtig god idé, hvis de ikke blev pålagt så store udgifter. UIC-Study Night Trains 2.0

>> Hent flyer til ophængning i toget den sidste tid! (Word)

>> DSB udsender pressemeddelelse om nedlæggelse af nattoget. Se den ynkelige pressemeddelelse.


Foto fra demonstration d. 24.9. i Berlin foran DB's hovedsæde. Foto af Jon Worth.


Er du historisk interesseret, eller kan komme til at bruge CNL øvrige steder, så læs videre:

>> Tips til hvordan man fik mest gavn ud af nattoget City Night Line ud fra København