Transsibiriske jernbane, 2. halvdel, 2. - 5. april

2.4.: Morgenstemning på Irkutsk banegård med vores Rossia klar til afgang.

Vores lokomotiv er fra 1994

På vej op til pashøjden efter Irkutsk er der tre spor og vi møder mange sæt ekstralokomotiver imod os.

Første blik fra toget til Bajkalsøen

Der er noget at se på ud af vinduerne på denne strækning efter afgang fra Irkutsk.

I store sving taber vi højde. Bemærk godstoget på banestykket (højere oppe) lige overfor.

Udsigt over sydenden af Bajkalsøen

På vej til den sidste af i alt tre tunneler under nedkørslen til Bajkalsøens niveau

Jernbaneoverskæring med dramatiske klapper oppe fra vejen, der effektivt vil stoppe trafik, der ikke stopper for bommene.

Jan i sidegangen

Isfiskeri på Bajkalsøen

Et blik ind til bjergene mod øst

Over en tilfrosset flod og endnu et blik mod de sneklædte bjerge

En landsby med bjergene i baggrunden

Rossia kommer over Selenka-floden

Ophold i Ulan Ude. Vores lokomotiv har de karakteristiske 3 sæt boogier.

Togstammen ved perron i Ulan Ude

Poul foran Rossia i Ulan Ude

Bortset fra Emil er alle ude i det gode vejr til gruppefoto i Ulan Ude

Landskabet bliver mere åbne stepper til græsning, græsafbrændinger hyppige.

Birkeskoven erstattes af fyrreskov.

Ophold først på aftenen i Hilok. En lang stamme af olievogne var i vejen, så nogle passagerer passerer under vognstammen for at slippe hen til stationen.

Som det fremgår var vi heller ikke kommet til perron i Hilok. Vi er ikke så mange ude og trække frisk luft.

Olietoget, lige inden det kører af sted vestpå.

Røde Stjerne ellok foran diesel rangerlokomotiv i Hilok.

3.4.: Ophold om morgenen i Zabaikalsk. Endnu er gardinerne trukket for i sovevognene.

Rossia ved perron i Zabaikalsk.

Masser af fyldte godsvogne på terrænet

VL65 foran Rossia i Zabaikalsk

Afbrændt steppe

Mogocha er nærmest en stor forvokset landsby. Vi kom ikke ud.

Udsigt over Mogocha

Under udkørsel fra Mogocha med en lille faldefærdig bro over floden

Samme motiv, lidt mere direkte for broen

Huse tæt på

Hus på skråningen med stor parabol

Ophold i Amazar

I Amazar er man virkelig langt ude i Sibirien

I Pavlov blev vi minsandten overhalet af et godstog med 3 Røde Stjerne lokomotiver for.

Der var tale om et hurtigtgående containertog.

I Pavlov stod et gammel damplokomotiv dekorativt fremme

Gamle diesellokomotiver fra den tid, da dette baneafsnit ikke var elektrificeret

4.4.: Jan henter kogende vand fra samovaren

Samovarens brugsanvisning. Den er kulfyret.

Vores flinke provodnik er overraskende inde og handle med chokolade og kiks om formiddagen.

Christina gør en glad handel blandt det store udvalg.

Tæt ved den kinesiske grænse var der bakket, og hér er vi efter passage af to militære anlæg ude i en stor kurve rundt i en dal.

Fabriksskiltet fra vores flotte, nye lokomotiv.

Ophold i Obluche med splinternyt, fint lokomotiv foran.

Flot ser det jo ud lige forfra.

Der bliver handlet ude på perronen. Ikke mindst savnede vi drikkevarer.

Tid til en sen eftermiddagslur i en af de øverste køjer.

Vi passerer nu Amur floden lige inden Khabarovsk, som på et langt stykke har ligget sydfor banen og dannet grænse til Kina.

I Khabarovsk møder vi et containertog igen, denne gang mod vest. 3-dobbelt Røde Stjerne foran.

Dennegang skulle det lykkes at fotografere dette traditionelle, flotte lokomotiv tæt på.

Aftenstemning foran lokomotivet i Vyazemskaya.

Samme motiv, nu med tændt fjernlys.

5.4.: Vi er nøjagtig til tiden ankommet til Vladivostok og har hentet bagagen ud.

Der er også sporvogne i Vladivostok, af blandede modeller. Her en gammel svend udenfor banegården.

Banegården og det ankomne Rossia i spor 1.

Udsigt til flådehavn og civil havn i Vladivostok i morgenlyset.

Lidt tættere på et krigsskib.

Vladivostok Airlines i lufthavnen.

Et illustreret tidsskrift, der hedder Kapital, ligger fremme i cafeen i lufthavnen.

Vi får den sidste kop kaffe i Rusland, inden vi stiger ombord i Vladair.


Videre til Japan, besøg i EXPO og Nagoya