Nattog i Sverige


SJ Nattåg
SJ Nattåg er relevante for os danske enten fra Malmö til Stockholm og videre fra Stockholm med nattog til Åre/Storlien, eller fra Stockholm til Umeå. Norske VY kører nu nattogene fra Stockholm til Lapland på kontrakt.

Spor 5 på Malmö C. Nattoget til Stockholm står klar til afgang med en Rc6 i front. Ruten har været alvorligt truet af nedlæggelse, men er der heldigvis kommet mange flere rejsende og toget fortsætter.


Indvendigt i en VL1 sovevogn til tre personer i den ældre udrustning, der kører Malmö - Stockholm. Vognen er med det typisk rundede profil og med døre i begge ender, der ikke lukker automatisk. VL1 er fra 1960'erne, men er renoveret flere gange og fremstår meget pæn.

Sengene er meget brede og behagelige. Der er nøglekort til kupeerne, og brusebad, ligesom på Laplandstogene.


Officielt kører toget til perron i rigtig god tid før afgang i Malmö og Stockholm, og man må benytte toget, også efter ankomst. Det kan dog i praksis knibe lidt. Hér klargøring til natten på Stockholm C. spor 12.


Gangen i VL1 (ældre udgave) er meget bred og alle størrelser bagage kan komme frem. Der er, som det fremgår, plads til ekstra bagage i gangen. I kupeerne er der plads til ski, bagage under nederste seng (25 cm. højde) og hen over sidegangen (dette gælder kun de gamle vogne). Toiletter i hver ende, og brusebad i den ene (på foto).


Indretning i 1. klasses sovevogn af typen VL4 fra 1980'erne. Hver kupé har eget bad og toilet. Kupeen kan redes op til en eller to rejsende. Vognen er ligeledes moderniseret. Der er kun indgangdøre i den ene ende af vognen. 1. klasse medtages slet ikke i Laplandstoget.


Man reder selv op i alle kupeerne, og det er hamrende let. Foto fra handicap-kupeen, der er ligesom de øvrige på 1. klasse, men med mere gulvplads og større toilet/bad.


Morgenmaden nydes i restauranten eller "på sengen". Ved ankomst meget tidligt i Stockholm, så er der morgenmadsbuffet inkl. i 1. klasses billetten fra kl. 7 lige overfor banegården hos Scandic, Vasagatan 20.

Liggevognene har pænt brede og lange senge, og der er relativ god plads i kupeen. Midterkøjen er lidt hård, men ellers går det meget godt.

Med seks sengepladser, så skal man som forventet koordinere sine aktiviteter lidt i kupeen.

Ved ankomst til Malmö om morgenen. Skal man nå 20 minutter før til København og fx. nå IC-toget til Hamborg, så skal man skifte i Lund, som det også annonceres i toget. Nattoget er i Lund 5:42, og Öresundstoget er i København 6:49. IC-toget kører 7:26.


I Sverige er det således muligt at køre med nattog på strækninger, hvor køretiden ikke effektivt er meget mere end fem timer.

SJ Nattåg Duvet (Åre) - Stockholm - Göteborg

Læs mere hos SJ.


Her ankommer SJ Nattåg fra Stockholm/Göteborg til Östersund 06.45 hvor der er korrespondence med både Innlandsbanan nordpå og Nordtog i begge retninger (stopper ved alle stationer).

Her er nattoget fra Duved på vej til Göteborg og Stockholm på Åre station en mørk december aften. Bemærk den gamle stationsbygning i Åre til højre i billedet, der er ombygget til café. En ny bygning fra 2006 med butikker har overtaget stationsfunktionerne, lige bag fotografen.

Dette nattog fra Jämtland er nu via et offentligt udbud blevet sikret året rundt.

Det afgår som tog 74 fra Göteborg 19.29 (udenom Stockholm, rangering i Sundsvall med vogne til Umeå og de to Jämtlands-afdelinger) og fra Stockholm 22:39 (holder som tog 70 på spor 10 fra 22:10) og Jämtland-toget kommer samlet til Undersåker (lige før Åre) kl. 8.44 og i Åre 8.58 og i Duved 9.17. Det er jo perfekt!

Returløbet fra Duved kører kl. 19.02 som tog 71 (mod Göteborg) og tog 81 mod Stockholm, fra Åre kl. 19.33 og fra Undersåker kl. 19.50 og tog 81 er i Stockholm 5.16 (men sovepladserne kan benyttes til kl. 7, hvor passagerer i 1. klasses sovevogn endda kan gå over gaden og få lækker morgenbuffet inkl. i prisen). Tog 71 i Göteborg 8.15.


Ikke alle vogne har automatisk dørlukning. Personalet skal rundt og smække dørene! Med 12 vogne er der lidt at se til!

En helt særlig kunst er jo at få anbragt ski og omfangsrig bagage i vognene. I hver ende af vognene er der rum til den store bagage.

Og her kommer toget til Undersåker, hvor det gælder om at have placeret sig rigtigt på perronen ved det lange tog.

Snälltåget ferietog til Åre/Duved og Vemdalen
Snälltåget (tidligere Transdev) kører også med nattog fra Malmö. Se deres køreplaner.
I ski-sæsonen december - april to gange om ugen, nemlig onsdage og lørdage kl. 16:30 fra Malmö kører Snälltåget via Stockholm til ski-destinationerne Åre/Duved og Vemdalen. Toget deles i Uppsala. I højsæsonen kører et ekstra tog fra Malmö udenom Stockholm til fjeldene.

Og tilsvarende retur torsdage og søndage og er hjemme i Malmö næste morgen 7.05.

I 2020/21 er sæsonen 16/12 – 2/5.

Nyt lokomotiv (Siemens Vectron) trækker det lange tog (foto december 2016).

Lokofører er på vej til sin plads i et Hectorrail lokomotiv foran Snälltåget i 2015 alt mens et Snapptåg (X2000) ruller ind på spor 4. X2000 kører til Stockholm en times tid hurtigere end Snälltåget.

Bagerst kører bagagevognen. Mod en lille ekstra-betaling kan man komme af med ski og kufferter hernede (dog åbnes bagagevognen kun i Malmö, Lund eller Stockholm). Vældig rart, for så skal man ikke slås om bagagepladsen oppe i vognene.

Foran bagagevognen kører fire tidligere danske Bc-t liggevogne, som Transdev har købt. Kun den ene har ikke fået Transdevs hvide farve, men er bevaret i de gamle DSB-farver.

Det er hernede de billigste liggevognspladser er at hente. Kupeerne er også 20-30 cm. smallere end i de svenske forrest i toget. Man kan som noget særligt købe sig en hel kupé, så man selv kan vælge hvor meget plads, men vil have. Det sker oppe i de svenske vogne.

Fra efteråret 2013 er vognene nymalede og dekoreret med det nye navn "Snälltåget" og destinationerne Åre, Stockholm, Malmö og Berlin.

Da liggevognene er de samme som hos SJ, så kan jeg kun sige at pladsen og sengetøjet er godt.

Foran de danske liggevogne kommer en siddevogn og så den norske spisevogn "Krogen" som indvendigt er udstyret a la Orientekspressen.

Foran spisevognen kører hele ni svenske BC2 liggevogne.

Der er med de nyere tidligere tyske IC-vogne også indrettet nye spisevogne, således at der altid er en spisevogn med på toget.

Spisevognen byder på varm mad, der er ærlig og i orden, rigtig varmet mad på rigtige tallerkener. Fra 2016 ny med nyt og lækrere inventar. Fotos med julepynt.

Personalet varetager alle funktioner i toget. Baren kan til dyre svenske priser også levere alkohol. Men maden koster ikke urimeligt meget. Der serveres også morgenmad før ankomst til Åre, men ikke på vej sydpå.


Klik på billedet og se menuen med priser.

Historisk: Med Inlandsbanan til Röjan/Vemdalen

Historiske billeder, da TÅGAB var operatør ved denne første afgang vinteren 12/13, hvor der (også) var afgang en lørdag eftermiddag. Rc6 1323 er foran.

Fire liggevogne Bc2 og en bistrovogn (forrest) udgør toget. Toget kørte dengang via Göteborg til fjeldene og var et meget flot og marmonisk tog med lidt ældre vogne.

Tågab's vogne var flot dokoreret med dansende elge og bjørne. Vognene indgår nu i Snälltågets noget anderledes udseende vogne.

Meget hyggelig restaurantvogn navngivet Klövsjö løber forrest i toget.

Der kan ikke være el-lok foran hele vejen. På Inlandsbanan kommer der et stort ranger-diesel foran inden toget ankommer til slutdestinationen Östersund ud på næste formiddag. Sådan er det jo også i dag.